اختصاصية نفسية اكلينيكية متخصصة في العلاج المعرفي والجدلي السلوكي وتعديل السلوك

أخصائية اميره محسن

no medicine أخصائي نفسي ولا يعالج بالادوية أو الجراحة
(6 تقييم) 984

اختصاصية نفسية اكلينيكية متخصصة في العلاج المعرفي والجدلي السلوكي وتعديل السلوك

اختصاصية نفسية اكلينيكية متخصصة في العلاج المعرفي والجدلي السلوكي وتعديل السلوك

أخصائية اميره محسن

سعر الكشف: 500 جنيه

الدكتور يشترط الحجز مسبقا احجز الان

مواعيد العيادة

loading

جاري تحميل المواعيد المتاحة

تفاصيل عيادة أخصائية اميره محسن

سعر الكشف: 500 جنيه

أخصائية تخصص نفسي في الهرم

الهرم: سهل حمزه الهرم الرئيسي البرج اللي في عز المنوفي ..[...]
( (احجز وسوف يصلك العنوان بالكامل وارقام العيادة )
clinic location متاح خريطة جوجل عند الحجز

الخبرات والشهادات:

  • حاصلة على دبلومة علم النفس الإكلينيكي
  • باحثة ماجستير في علم النفس الاكلينيكي
  • عضو رابطة الأخصائيين النفسيين
  • عضو اتحاد المعالجين النفسيين العرب
  • حاصلة على كورسات معتمدة في:
  • العلاج المعرفي السلوكي (CBT)
  • العلاج الجدلي السلوكي (DBT)
  • العلاج بالتعرض
  • استراتيجيات تعديل السلوك
  • برامج تدخل نفسي متقدمة
  • متخصصة في: علاج القلق والتوتر
  • علاج الاكتئاب واضطرابات المزاج
  • علاج الوسواس القهري (OCD)
  • علاج الصدمات النفسية واضطراب ما بعد الصدمة (PTSD)
  • تحسين العلاقات الأسرية والاجتماعية
  • جلسات دعم نفسي للسيدات قبل وبعد الحمل
  • جلسات تعديل سلوك للأطفال والمراهقين (اندفاع – عدوانية – ضعف تركيز – صعوبات في التعامل)
  • الجلسات حضوري وأونلاين
  • ابدأ من النهارده… صحتك النفسية تستاهل الأولوية.
  • وإنت مش لوحدك… أنا هنا عشان أساعدك بكل حب ومهنية.

مميزات العيادة

صور العيادة:


التقييمات:

فاطمه م... 10 May, 2026
التقييم :
جيد جدا او ممتاز
ليلي ا... 22 April, 2026
التقييم :
دكتوره ممتازه ومستمعه جيده
الاء ج... 9 December, 2025
التقييم :
من افضل دكاترة ما شاء الله
محمد ف... 21 October, 2025
التقييم :
كويسه جدااا ومتعاونه وابني حبها جداا جدااا
ايمان ر... 12 October, 2025
التقييم :
رودينا ح... 20 November, 2025
التقييم :

أسئلة من المرضى تم اجابتها:

كنت اعاني من سنة ونصف من أفكار في الدين تمنعني من العبادات وكان اقل حاجه بتوتر ذهبت الي الطبيب وشخص أن بسبب القلق في وسواس قهري ووصف لي دوا الفافرين اختفت أعراض القلق والوسواس ولم اتمكن من المتابعه ومازلت باخد الدواء والان فقدت كل شعور الاحساس ولا أبالي باي شئ وزني زايد ودائما كسلانه وعاوزة اوقف البرشام لأن الوسواس رجع تاني لكن القلق والتوتر مفيش ومش عارفه اعمل ايه

98 10
اهلا بحضرتك
يفضل تعملي تخليل غدة درقيه ، بالاضافه انه يجب استشارة طبيب نفسي لتعديل الجرعات لتخفيف الوسواس ، وبعدها المتابعه المستمره مع مختص نفسي يساعد حضرتك في التعامل مع الوسواس والقلق الناتج عنه

مش متقبلها حاجه اسمها علاقه بين زوجينا ومأثر معايا في حياتي ومش عارفه اتأقلم ع حاجه زي دي ومن طفولتي حولت اروح لي دكاتره بس مش قادره اخد الخطوه

141 11
اهلا بحضرتك
يفضل تزوري اختصاصي نفسي يساعدك علي حل العقد والاسباب الخاصه بالعلاقه بين الزوجين

السلام عليكم
انا ابني 15سنه بيكدب عليا كتر وانا متاكده انه بيكدب وسلوكه اتغير تماما حولت اعاقب بردك مفيش فايده واخر حاجه اكتشفت انه بيشرب سجاير وانا اتاكد وبردك بيحلف انه مش بيشرب انهرت جامد وجالي شبه جلطه ومش عارفه اعمل ايه معاه ولا اتعامل معاه تاني مع العلم باباه مسافر بيجي كل شهر يعني يعتبر متواجد معانا بس انا خايفه اقوله وبداري عليه علشان خايفه من رده فعله هيبقي صعب اوي

1442 20
وعليكم السلام ورحمة الله
اول حاجه لازم نعرف ان الولد في مرحلة المراهقه وبيحاول يقلد تصرفات الكبار من ناحية شرب السجائر ،
ثانيا لازم نعرف ايه سبب الكذب لانه في اسباب كتير جدا تؤدي ان الولد يكدب
اخر حتجهلازم تلجاي لمختص نفسي يعرف حضرتك سمات المرحله العمريه ويعرفك تتعاملي ازاي مع شكوة حضرتك

امتى الواحد يقدر يحدد انه مريض نفسي او عنده اضطراب و محتاج مساعده

7212 32
الرد في جمله واحده "اذا الاعراض اللي عند حضرتك بتعوقك عن ممارسة حياتك بشكل طبيعي"

انا بعاني بقالي سنتين واكتر من واساوس في الصلاه والوضوء ووصلت اني بقيت مش بعرف امسك المصحف لان دماغي بتقول كلام غلط اعمل ايه هل لو انا طنشت هتعاقب وكده اذنبت ولا اعمل ايه
وكمان كل ما اعمل حاجه يقولي عيديها مره او تلاته وكده لو مش عدت الحاجه يقولي لو مش عدتي يب غلطتي كده في الله اعمل ايه انا بعاني اوووي ودماغي مبقتش مسيطره عليها والضوء بتوضي كتير وبعيد الفرض اكتر من مره ارجو الرد

2864 12
الأعراض الليحضرتك بتوصفيها اعراض الوسواس القهري الديني، وده محتاج تقييم عند أخصائي نفسي وتدخل دوائي مع طبيب نفسي في أسرع وقت. الحالة دي بتحتاج علاج متخصص ومتابعة، مش مجرد نصائح أو محاولة تحمّل لوحدها

ابني عنده 19 سنه وهو عدواني وبيتعصب من اقل حاجه وممكن ما حدش بيعمل له حاجه عشان يتعصب وعنده بطء تعلم وهو لحد دلوقتي في تانيه ثانوي تجاري ما بيعرفش يقرا وبتجيله تشنجات عصبيه او كهرباء على المخ لكن احنا عملنا احنا بنعمل اشعه مقطعيه على المخ بصفه دوريه والدكتور قال ان ما عندوش حاجه في المخ وكمان كلامه بطيء جدا وما عندوش سرعه تجاوب مع الناس

4412 13
الأعراض دي محتاجة تقييم شامل عند دكتور نفسي ومخ وأعصاب مع بعض، لأن فيه بطء تعلم وصعوبات إدراك مع اندفاع وعصبية وتشنجات. الأفضل يتعمل له تقييم نفسي وعقلي واختبارات ذكاء ووظائف معرفية عشان يتحدد التشخيص المناسب ووضع الخطة العلاجيه المناسبه

السلام عليكم انا بفضل افكر كتير اوي في كل حاجه حصلت أو محصلتش واحيان في الكلام الي انا قلت وبحس بالذنب وبتخيل أشخاص واتكلم معاهم لوقت طويل

5945 20
وعليكم السلام
كثرة التفكير والتخيلات ممكن تكون نتيجة قلق أو ضغط نفسي، خصوصًا مع تأنيب الضمير والتفكير الزائد. لو الموضوع بقى مستنزف ليك أو واخد وقت كبير من يومك فالأفضل تتكلم مع أخصائي نفسي يساعدك تنظم أفكارك وتفهم السبب ويساعدك علي اداره الافكار

بنتي13سنه بقالها كام يوم كل يوم تقعد تعيط وبتقول الشيطان بيقولي أفكار وحشه عن ديني واني لو أكلت هيجيلي مرض

6494 21
الأعراض دي مرتبطة بالوساوس الدينية ووساوس الخوف من المرض، وده شائع عند الأطفال والمراهقين. الأفضل تطمنوها ومتخوفوهاش وتحجزوا مع أخصائي أو دكتور نفسي أطفال بدري عشان الموضوع مايزدش

بقالي فتره كبيره اوي مجرد ما اضحك بدخل في عياط هستيري مبعرفش اسكت نفسي غير لما ابقى لوحدي عشان اعرف أهدى هل ده ممكن يكون بسبب ضغط عادي ؟

3212 15
الاكيد انه بيكون بسبب ضغط نفسي متراكم أو إرهاق عاطفي، خصوصًا لو المشاعر مكتومة لفترة طويلة. لكن لو الموضوع متكرر وبشدة وبيأثر عليكي فالأفضل تتكلمي مع أخصائي نفسي عشان تفهمي السبب بشكل أدق ويساعدك علي التحكم النوبات دي

خالتو عندها مرض غريب قالوا انه وسواس قهري بس محددوش نوعه ايه هي فاكره ان في عصابه متآمره ضدها واي حد حواليها قاصدها وعايزين يأذوها حتي اهلها وفاكره ان كل حاجه بتدور حواليها وانهم برشوا عليها حاجه وبيحطولها سم ، ايه نوع المرض دا ونحجز نفسي ولا مخ واعصاب

4567 24
الأفضل تحجزوا عند دكتور نفسي أولًا، ولو الحالة شديدة أو بترفض الأكل/خايفة من السم أو مؤذية ممكن تحتاج دخول مستشفى نفسي حتي لا تؤذي نفسها

كم يستمر علاج اضطراب فرط الحركة وتشتت انتباه اللطفال

1650 12
علاج اضطراب فرط الحركة وتشتت الانتباه بيختلف من طفل للتاني، لكن غالبًا بيحتاج متابعة لفترة طويلة مع تحسن تدريجي واضح خلال الشهور الأولى من العلاج السلوكي والتنظيم المناسب، وأحيانًا الأدوية لو الحالة تحتاج

عند قيامي من النوم مهما كانت مدة النوم اقوم في حالة ضيق ادخل الحمام للتبول فقط واستنجا من البول وأخرج علي البلكونه لمده تزيد عن الساعه وفي هذه المده اقوم والاستغفار التسبيح والاذكار حالتي الأولي في الضيق هي اود دخول الحمام لعمل حمام فلا اعرف أو الاستحمام أو غسل من الجنابه فلا اقدر لأن حالة الضيق ملازماني بخوف وضيق تنفس منذ مده اترك باب الحمام بدون غلق وأوقات أخري ابلغ الزوجه أنها تقف علي باب الحمام لحين الانتهاء من الغسل

1634 7
حضرتك تعاني من ضيق وقلق شديد فور الاستيقاظ من النوم، مصحوب بإحساس بالخوف وضيق في التنفس، مع سلوكيات تجنب وطمأنة مثل الدخول المتكرر للحمام، ترك باب الحمام مفتوح، طلب وجود الزوجة، وقضاء وقت طويل في الاستغفار خارج الغرفة. الحالة تؤثر على قدرتها على أداء الروتين اليومي مثل الاستحمام أو الاغتسال. يوصى بمراجعة مختص نفسي للتقييم والتدخل العلاجي المناسب

باخد علاج لوسترال 100من سنه بس من اسبوعين حاسه بتراجع الأعراض على خفيف

2194 12
لازم تراجعي الطبيب اللي كتب لحضرتك الدوا علشان يحدد اذا كان هيغير الجرعه او الماده الفعاله

دلوقتي انا عندي مشاكل كبيرة جدا مع الشخص اللي موجود ف حياتي والمفروض ع وش اتخاذ اجراء رسمي ( مع العلم لاهلنا بالعلاقة برسمية ولكن في انتظار مجيء والده من الخارج ) المهم المشاكل مؤخرا خدت بالي انها مشاكل كبيرة مش خلافات وانها متعلقة بثوابت وقناعات بالنسبالي انا شايفاه غلط وهو كمان ف انا قررت ان الحل او الفيصل حد متخصص عشان دة شخص مش بيقتنع ابدا انه غلطان واي حد غير رايه يبقي مش راجل او اي حاجة وحشة وخلاص لا والعكس دة هو كمان مؤخرا اكتشفت انه بيجيب كل عيوبه او المشاكل فيا واللوم عليا ف كل حاجة يعني اي حاجة وحشة ياما انا السبب ياما انا ليا دخل حتي لو ثانوي بس لازم انا اللي بدات او بسببي مهما شرحت ومهما بررت مفيش فايدة ف في حد نصحني ووصلت انه لازم نروح لمتخصص يواجهه ب دة عشان دة الحل حتي لو هو اللي يختاره ومن ناحيتي قولت اللي هيقوله انا هعمله حتي لو طلعت انا غلطانة هعترف بيه واصلحه وسالته انت هتعمل كدة لي ف هو مصمم انه عشاني وعشان انا اللي طالبه حاجة غريبة ف كانه بياخدني ع قد عقلي وخلاص بس انا اتمسكت ب شرطي دة لان العلاقة متوترة جدا والمفروض اننا قربنا خلاص ع الخطوة الرسمي وهو مؤخرا عمال يذكر (انا حساها زي تهديد) انه لو معملتش كذا مثلا من دلوقتي يبقي ممكن منبقاش سوا بعدين اللي هو زي لو انتي مش عايزة تسمعي كلامي من دلوقتي ومش مقتنعه انه شرط وواجب يبقي ممكن متبقيش مراتي ( ودة كان الرد ع انه قولتله في فرق بين اني احترمك وابلغك واشارك وبين انه واجب عليا اسمع كلامك وانت ولا جوزي ولا ابويا عشان اسمع كلامك حتي لو ابويا متوفي دة ميديش الحق او الملكية المطلقه اني اسمع كلامك بلا مجادلة او رد واني م انكرتش دة بس دة من وجهه نظري الطاعه بتبقي ليه لو هو زوجي بس وانا كمان مش حابة اني اكون مع حد بطيعه او بسمع كلامه عشان مضطرة انا عايزة اختار حد اكون حابة اسمع كلامه وهو يحسسني بالمشاركة والتخيير مش كانه بيؤمرني ويكون تحت بند المودة والمشاركة مش القوامة والطاعه وخلاص زي ما بيقول ) واعتقد انه حقي طلاما الشخص دة هكمل باقي عمري معاه هو بقي شايف كدة ان انا اللي عندي مشكلة وعندي زي شذوذ فكري او فيمينست وخلاص ومصطلحات كتير تفيد دايما اني شخص اناني او بياع او بياخد مش بيدي وغيره كتير ....
ف اي الحل دلوقتي ؟
ولو في اي نصيحة ياريت
وهل انا صح ولا لا اني عايزة الحل دة ؟ لانه املي الوحيد بعد التوتر والتعب دة كله
ولو الحل دة لابد منه ممكن اقتراحات لاني معرفش ابحث ازاي عن حد متخصص ف النطاق

2727 16
حضرتك مش غلطانة في طلب مختص، بالعكس ده حل ناضج خصوصًا مع تكرار الخلافات واختلاف القناعات.
بس مهم الجلسات تكون بهدف فهم وحل المشكلة مش إثبات مين الصح ومين الغلط، ولو الطرف التاني رافض يتحمل مسؤولية أو مستمر في التهديد فده محتاج إعادة تقييم للعلاقة نفسها

صباح الخير.... دلوقتي انا بقالي تقريبا سنتين بمر بازمات كتير اوي نفسية بسبب وفاه بابا او تباعا لوفاته وخصوصا ان علاقتي ب ايويا الله يرحمه كانت قوية وفي حب وتعلق شديد حدا رغم اننا بنتخانق علطول ودايما يتقمص الا اني غمري نا شكيت ف حبه وخوفه عليا للحظة بسبب كل حاجة تقريبا دلوقتي بقت سودا من بعده يمكن انا محستش بالصدمة دي او الزعل وقت وفاته او ف العزا وكدة بالعكس انا يمكن الوجع بجد كان بعدها ب كام شهر لكن قبل كدة كنت بزعل عادي ك بابا مش صاحبي وشريكي وحبيبي وانا كدة مش ببالغ بس بابا وماما منفصلين وانا واخواتي عايشين مع بايا من وانا 14 سنة ودة كان ب اختياره بالمناسبة .ف انا بحبه ومتعلقة بيه من زمان من وانا صغيرة بس الفترة اللي عيشناها مع بعض الاخيرة اللي هما غالبا سنين كانت كفيلة انها تخلي بابا دة دنيتي بحالها . كان بيحبني ويغير عليا وبيعاملني ك مراته و قلبه عمره ما كان جامد عليا حتي وقت الزعل وعمره ما قسي عليا وبيخاف عليا من اي حاجة واقل حاجة دة ميمنعش ان في خناقات بس طول عمري ما فكرت ابعد عنه ك حل .ف وفاته كانت صدمة ووجع كبير اوي ساب فيا اثر وحش ومشاكل تانية كتير يس من ضمنها الاساسي اني دايما لوحدي حتي وسط الزحمة بحس محدش قلبه عليا ومليش حد محدش بيهتم بيا ولو مت كدة ولا حصلي اي مصيبة ممكن يزعلو بس عادي ومثال صغير بس اني بقالي شهرين بتابع من دكاترة بسبب تعب كبير وبسبب الضغط النفسي والعصبي اللي انا فيه كل ما ابدا اتابع مشكلة الاقيني ادخل ف غيرها لحد ما بقيت بتابع مع دكتور قلب ومخ واعصاب وجلدية وباطنه والمفروض اخد ادوية قلب وكوليسترول وغيرهم طبعا بس حتي الادوية مش عايزة اخدها و فيتامينات وحقن وكتير اروح اركب محاليل واروح اعمل رنين وحاجات كتير ، كل شوية رايحة الدكتور وجاية م الدكتور مفيش حد متمسك اوي اني نروحش لوحدي او يحطني اولوية عن اي حاجة عشان يجي معايا للدكتور دة حتي والله ساعات محدش بيسالني عملتي اي النهاردة عند الدكتور او مبتاخديش الادوية لي لا دول لو انا امتنعت عن عمل اي حاجة يبصولي كاني بتدلع واتلكك والكلام هنا ع ماما للاسف اكار حد انا بقالي شهرين بروح اكتر من يومين ف الاسبوع بسبب رئيسي كان ارتفاع الضغط لدرجة 170/143 وطبعا اعراض مصاحبة لي والموضوع فضل يوسع لحد ما وصلت لهنا ف كتير وانا بكشف عادي اتعب فجاءة ويودوني يسعفوني وساعات محاليل وكل الناس مش علي بسانها غير انتي ازاي لوحدك لي مش معاكي حد او ازاي سايبينك ف الحالة دي لوحدك . واللي يوجع ان صدمة دخول المستشفى دي لوحدها كانت وحشة لاني اولا عمري ما دخلت لدكتور لوحدي كان بابا معايا دايما ومش متعودة ابقي لوحدي واتعامل والحاحة التانية انه لوحدي لو حصلي اي يفضي نفسه وهو اللي يصمم ويجري بيا نروح للدكتور . ف كاني مبقاش ليا قيمة ولا اهمية ولا حاحة .انا جه عليا اوقات من كتر الضغط النفسي والعصبي عندي كنت اقولهم اي حاجة وانزل امشي اعيط فالشارع ادور ع اي عيادة ثيرابيست واحجز واروح حتي لو غالية حتي لو اي عشان بس احس ان حد بيسمعني او حد مهتم يسمع وحد يفهمني حتي لو تمثيل بس كانه مخدر مؤقت عشان اكتر من كدة هتجنن انا ساعات كنت اخرج من عند واحد اروح ل حد تاني بجد الموضوع صعب اوي وصعب اني لبقي ماشية فالشارع مش لاقيه حد اروحله مش لاقيه حد يحبني او يفهمني . انا حواليا كتير وبيحبوني طبعا بس دة عشان انا شخص معطاء وشخص دايما بيرضي اللي حواليه وحبهم طبيعي مش هقول ريع حبي بيهم لا اللي هو انا ممكن اقول بحب البواب بتاعنا عادي او بحب عمو بتاع السوبر ماركت.والكلام دة يشمل كل الناس اللي حواليا حتي اهلي وامي محدش حاططني ف دماغه اصلا وافرق معاه ولا من اولوياته اصلا كاني نكره وولا شيء . الناس كلها فاهماني غلط والناس كلها مش هاممها غير نفسها وحاسة اني فاشلة ومش عايزة حاجة من الدنيا بجد والله او سبب للعيش تاني سواء شخص او هدف مع العلم انا بصلي وبخاف اوي من النقطة دي بس انا كتير ضعفت ومحستش بنفسي وحاولت انتحر مقدرتش بشكل كامل بس عورت نفسي جامد وخوفت من منظر الدم اخرهم امبارح بليل كان الياس متملك مني وحقيقي قعدت اتحسر ع بابا وعلي كل حاجة ولاقيتني فاشلة حتي اني اموت نفسي مفيش حاجة اعيش عشانها بس كل مرة برجع احس فالاخر اني محبوسة ف الدنيا ولا مني عارفة اعيش ولا اموت ف تعبت بجد

2472 17
صباح النور
حضرتك مريتي بفقد وصدمات وضغط نفسي كبير جدًا، وطبيعي بعد تعلقك الشديد بوالدك تحسي بالوحدة وفقدان الأمان بالشكل ده. لكن واضح إن الموضوع بقى مأثر على نفسيتك وجسمك بشكل كبير، خصوصًا مع أفكار إيذاء النفس ومحاولات الانتحار.
انتي فعلًا محتاجة تبدأي جلسات بشكل منتظم، لأن اللي جواكي محتاج دعم وعلاج حقيقي، خصوصا كونك حاولتي الانتحار وده مؤشر خطر لازم ناخد بالنا منه.

علاج التوحد عند الكبار

2122 12
علاج التوحد عند البالغين لا يهدف لتغيير شخصية الشخص، بل لمساعدته على التكيف وتحسين جودة حياته. ويختلف العلاج حسب شدة الأعراض واحتياجات كل شخص، ومن أهم الأساليب المستخدمة:
العلاج السلوكي المعرفي للمساعدة في القلق، وتنظيم المشاعر، والتعامل الاجتماعي.
تدريب المهارات الاجتماعية وتحسين التواصل.
العلاج الوظيفي لتنظيم الحياة اليومية والحساسية الحسية.
الدعم النفسي والأسري.
أحيانًا تُستخدم أدوية لعلاج أعراض مصاحبة مثل القلق أو الاكتئاب أو فرط الحركة، ويكون ذلك تحت إشراف طبيب نفسي.
والتشخيص الصحيح مهم جدًا لأن بعض الحالات يتم الخلط بينها وبين القلق الاجتماعي أو اضطرابات أخرى

كيف يمكن تحويل العلاقة من (صراع إرادات) يبحث فيه الزوج عن الطاعة والزوجة عن التقدير، إلى (شراكة آمنة) يشعر فيها الزوج بهيبته دون تسلط، والزوجه بكيانها دون ندية؟'

2595 20
تتحول العلاقة لشراكة آمنة عندما يشعر الرجل بالاحترام دون فرض سيطرة، وتشعر المرأة بالتقدير دون الدخول في صراع. فالحوار، والتفاهم، والتقدير المتبادل أهم من إثبات من الأقوى داخل العلاقة، وفي كثير من الأحيان بيكونوا محتاجين إرشاد أسري يساعدهم يفهموا احتياجات بعض ويتعلموا طرق صحية للتواصل

اي الفرق بين طبيب واخصائي نفسي

5621 32
الفرق باختصار :
الطبيب النفسي: خريج طب بشري وبعدها تخصص طب نفسي، يقدر يشخص الأمراض النفسية ويكتب أدوية ويطلب تحاليل أو فحوصات لو محتاج.
الأخصائي النفسي: خريج علم نفس أو تربية قسم نفسي، بيشتغل على الجلسات النفسية والعلاج السلوكي والدعم النفسي والتقييم النفسي، لكن ماينفعش يكتب أدوية.

ازاي اعرف ان انا عندي اكتئاب لان انا بقالي اكتر من7سنين بعاني مع نفسي ومبقتش زي الاول وبخاف اتعامل مع الناس ومبقتش علي طبيعتي واتغيرت وبقيت طول الوقت ساكته ف مش عارفه اي الحل

7074 35
الأعراض اللي بتحكيها زي الخوف من التعامل مع الناس، إنك بقيتي ساكتة ومش زي طبيعتك، وفقدان الإحساس بنفسك القديمة… دي كلها مؤشرات إنك محتاجة تهتمي بصحتك النفسية وتتكلمي مع أخصائي نفسي يساعدك تفهمي اللي بتمري بيه بشكل أدق.
الاكتئاب مش مجرد حزن، بيكون له أعراض مستمرة بتأثر على التفكير والمشاعر والطاقة والتعامل مع الناس.
وأهم خطوة دلوقتي إنك ماتهمليش نفسك، لأن العلاج والدعم النفسي بيفرقوا جدًا حتى لو بقالك سنين حاسة بكده.

امتا اروح لي دكتور نفسي

290
تروح لدكتور نفسي لما تحس ان ادائك بدا يتاثر وحياتك بدات تقف وفي افكار مزعجه مش قادر توقف تفكير فيها وغيرها من الاسباب النفسيه الللي بتحليك مض عارف تتخطاها لوحدك

الخدمات الطبية:

جلسات نفسي اونلاين

اضطراب القلق

الاضطرابات النفسية

اضطراب الوسواس القهري

الاضطراب ثنائي القطب

الاضطرابات السلوكية والوجدانية

المشاكل الزوجية والأسرية

جلسات علاج نفسي

طب نفسى الأطفال

علاج الأمراض النفسية

علاج الإدمان

علاج الاكتئاب

علاج وإعادة تأهيل مرضى إدمان المخدرات والخمور

علاج القلق والتوتر

علاج الاكتئاب واضطرابات المزاج

علاج الوسواس القهري (OCD)

علاج الصدمات النفسية واضطراب ما بعد الصدمة (PTSD)

تحسين العلاقات الأسرية والاجتماعية

جلسات دعم نفسي للسيدات قبل وبعد الحمل

جلسات تعديل سلوك للأطفال والمراهقين (اندفاع – عدوانية – ضعف تركيز – صعوبات في التعامل)

ابدأ من النهارده… صحتك النفسية تستاهل الأولوية

وإنت مش لوحدك… أنا هنا عشان أساعدك بكل حب ومهنية



أقرب ميعاد لأخصائية اميره محسن هو اليوم الثلاثاء 23 يونية 2026 من 2:00 مساءً وتقدر تشوف كل المواعيد المتاحة من خلال عرض المواعيد أعلاه

عنوان الأخصائية اميره محسن هو سهل حمزه الهرم الرئيسي البرج اللي في عز المنوفي .., الهرم ويمكنك اظهار العنوان بالتفصيل بعد الحجز مباشرة

أرقام تليفون الأخصائية اميره محسن تظهر بالتفصيل بعد الحجز مباشرة للتواصل والتأكيد مع العيادة

تقييمات الأخصائية اميره محسن هي
(6 تقييم) 984
وتظهر أعلاه للاطلاع ويمكنك وضع تقييمك بعد الحجز والحضور تصلك رسالة بعد ٢٤ ساعة من الحجز للتقييم بنفسك

نعم خدمة الحجز مع الأخصائية اميره محسن حقيقية ومجانية وتصل للعيادة رسالة تأكيدية بالحجز فيها أسم المريض ورقم الهاتف المدخل عند الحجز فور الحجز للتواصل عند اللزوم