كنت اعاني من سنة ونصف من أفكار في الدين تمنعني من...

[أسئلة طبية تخصص نفسي]

100 كنت اعاني من سنة ونصف من أفكار في الدين تمنعني من العبادات وكان اقل حاجه بتوتر ذهبت الي الطبيب وشخص أن بسبب القلق في وسواس قهري ووصف لي دوا الفافرين اختفت أعراض القلق والوسواس ولم اتمكن من المتابعه ومازلت باخد الدواء والان فقدت كل شعور الاحساس ولا أبالي باي شئ وزني زايد ودائما كسلانه وعاوزة اوقف البرشام لأن الوسواس رجع تاني لكن القلق والتوتر مفيش ومش عارفه اعمل ايه

اهلا بحضرتك يافندم طبعا وسواس قهري ديني دخل في جزء العبادات وفكره العلاج الدوائي لوحدها مش حل مع متابعة الدواء مع الطبيب يلزم حضرتك جلسات علاج منظمه مع اخصائي من خلال مدرسه علاجيه على مدار اسابيع وطبيعي كل الي حضرتك شعرتي بيه
من فضلك ماتوقفيش العلاج اللي عند حضرتك قد يكون سببه الاكتئاب و قد يكون اعراض جانبية من العلاج و قد يكون اسباب اخري ححتاج اشوف حضرتك و حنحتاج بعض التخاليل عشان نطمن عليكي.تنوريني طبعا عشان نشوف الدنيا فيها ايه
اهلا بحضرتك
يفضل تعملي تخليل غدة درقيه ، بالاضافه انه يجب استشارة طبيب نفسي لتعديل الجرعات لتخفيف الوسواس ، وبعدها المتابعه المستمره مع مختص نفسي يساعد حضرتك في التعامل مع الوسواس والقلق الناتج عنه
وسواس عقيدة وبيتعالج بشكل سلوكي معرفي لو متوسط عادي بفكرة التعرض ومنع الاستحابة وبعض التمارين من العلاج الجدلي
اهلا بيكي
الوسواس القهري يلزمه علاج نفسي سلوكي إلى جانب الدواء
ولا انصحك بمنع الدواء من نفسك علشان ميتسببش ده ليكي في أعراض سلبية مفاجئة وحادة
لازم تراجعي طبيبك أو أي طبيب نفسي يظبطلك أمر الدواء اولا
جلسات.... تحليل نفسي... باستخدام فنية الوعي بالشعور والوعي بالوقت الحالي هنا. والآن.
يا رب تكوني بخير وصحه وسلامه، انا بنصح حضرتك انك تتابعي مع اخصائي نفسي اكلينيكي بيعالج عن طريق الجلسات الكلاميه لانو الدواء لوحده لايكفي في حالة حضرتك ودي هتساعدك جدا في تجاوز المرحله اللي انت بتمري فيها دلوقتي واي معلومات ثانيه تنورينا في العياده بس نصيحه مهمة ليكي تراجعي مع الدكتور النفسي اللي بيعالج بالادويه علشان يظبط جرعه الدواء المناسبه لحضرتك
شفاك الله وعافاك بس واضح من كلامك ان حياتك مش مشغوله الحل في الانشغال نفسك ان لم تشغلها بالحق شغلتك بالباطل
محتاجة علاج سلوكى وتتابع مع طبيبك يسحب لك الدواء فى حالة عدم الاحتياج له
أفكار الدين التي تعيقك عن العبادات وتسبب لك التوتر هي أعراض شائعة لـ الوسواس القهري (OCD). لا تقلقي، فهذا ليس ضعفاً في الإيمان، بل هو اضطراب نفسي له علاج، ولا تُحاسبين على هذه الأفكار طالما أنك تكرهينها وترفضينها وانصحك بالعرض علي متخصص نفسي
تحياتى وتقديرى
دكتوره جيهان علي

أطباء في تخصص نفسي

المزيد من الاطباء تخصص نفسي