سألت فتاة (تبلغ عمرها 18 سنة) 15 May, 2026
3414 امتى الواحد يقدر يحدد انه مريض نفسي او عنده اضطراب و محتاج مساعده
لما تحسى طول الوقت بمشاعر حزن وقلق والمشاعر ديه عاملالك عائق ف استمرايه حياتك
ونتيجه المشاعر ديه أفعال تؤلمك وتزيد التعب زى تغيير ف النوم او شهيه الاكل او التفاعل الاجتماعي مع الاهل والاصدقاء
ونتيجه المشاعر ديه أفعال تؤلمك وتزيد التعب زى تغيير ف النوم او شهيه الاكل او التفاعل الاجتماعي مع الاهل والاصدقاء
الكشف الطبي النفسي دوره يحدد المشكله او يستبعدها
فحسب شكوتك بيقدر الطبيب يحدد ويساعدك
فحسب شكوتك بيقدر الطبيب يحدد ويساعدك
سؤالك جميل
لما تلاقي نفسك دايما زعلانة او متعصبة او متوترة بسبب او من غير ومش عارفة تخرجي من الحالة دي
وكمان لما تبقي مش مركزة في حياتك سواء شغل او دراسة وفجأة تلاقي نفسك مش حابة تقعدي مع الناس وبتبعدي عن اقرب الناس ليكي وبقيتي تنامي كتير جدا او نومك يكون قليل ومتقطع وممكن تفقدي الشهية وممكن كمان تبقي بتاكلي كتير جدا اكتر من الطبيعي
-ممكن يجيلك افكار سلبية طول الوقت عن نفسك او عن اللي حواليكي ذي انا فاشلة ، انا وحشة ، انا مش كفاية ، انا استاهل اني اتأذي ، او انك تقولي الناس كلها وحشة وكل الناس مؤذية ومحدش كويس ، انك تنقي كل حاجة وحشة في يومك ومتاخديش بالك ان فيه حاجة حلوة حتى لو بسيطة بتحصل اصلا
لو كل ده بيحصل وبيعطل حياتك وفيه تغيرات كتير بتحصلك مش عارفة تفسريها يبقى مهم اوي تروحي لمعالج نفسي
لما تلاقي نفسك دايما زعلانة او متعصبة او متوترة بسبب او من غير ومش عارفة تخرجي من الحالة دي
وكمان لما تبقي مش مركزة في حياتك سواء شغل او دراسة وفجأة تلاقي نفسك مش حابة تقعدي مع الناس وبتبعدي عن اقرب الناس ليكي وبقيتي تنامي كتير جدا او نومك يكون قليل ومتقطع وممكن تفقدي الشهية وممكن كمان تبقي بتاكلي كتير جدا اكتر من الطبيعي
-ممكن يجيلك افكار سلبية طول الوقت عن نفسك او عن اللي حواليكي ذي انا فاشلة ، انا وحشة ، انا مش كفاية ، انا استاهل اني اتأذي ، او انك تقولي الناس كلها وحشة وكل الناس مؤذية ومحدش كويس ، انك تنقي كل حاجة وحشة في يومك ومتاخديش بالك ان فيه حاجة حلوة حتى لو بسيطة بتحصل اصلا
لو كل ده بيحصل وبيعطل حياتك وفيه تغيرات كتير بتحصلك مش عارفة تفسريها يبقى مهم اوي تروحي لمعالج نفسي
اولا لما يكون شخص عدي عليه اسبوعين فاكتر بقي فاقد الشغف مش عنده طاقه مبقاش ينبسط باي حاجه بيعملها كان بيعملها حزن مستمر لمده اسبوعين فاكتر جلد ذات قله ثقه بالنفس الانعزال الانسحاب الاجتماعي تغير شهيه الفرد اكل كتير او انقطاع نوم قليل ارق او كثره نوم كسل قله اهتمام نضافه رغبه او افكار انتحاريه
او احساس دايم بالخوف والهلع وضربات قلب سريعه وفزع والم بطن وصداع ورعشه دون تفسير طبي .
او بقي شخص عنده افكار متكرره غير اراديه بيحاول يوقفها كتير مش بيعرف يسيطر عليها لدرجه اعاقه حياتيه .
او شخص يحس انه مضطهد الكل عاوز ياذيه عاوز يدمر حياته بيعمله سحر بيشك فى كل حاجه حد بيحط ليه سم
او بيشوف خيالات او بيسمع اصوات برا دماغه تشتمته توجهه وتامروه او ان رسول معاه وحي او مهدي منتظر حد بيسرق افكاره مخابرات بتراقبه كاميرات محطوطه ليه او انه بيحس انه حد بيلمسه او بيشم روايح مش موجوده او تبلد مشاعر متجمد اهمال نضافه شخصيه تماما مش مقتنع انه مريض اصلا .
او تعرض لحدث صادم قوي بقي بيعمل ليه فلاش باك قله نوم تجنب اماكن تجنب التواجد بحدث .
التعلق الزائد
فترات يكون مبسوط جدا لدرجه عدم النوم واندفاعيه بشراء او مخدرات او سواقه متهوره او ممارسه علاقات لحد اسبوع وبعدها نوبه اكتئاب شديده جدا حتى محاولات انتحار وجلد ذات
او احساس دايم بالخوف والهلع وضربات قلب سريعه وفزع والم بطن وصداع ورعشه دون تفسير طبي .
او بقي شخص عنده افكار متكرره غير اراديه بيحاول يوقفها كتير مش بيعرف يسيطر عليها لدرجه اعاقه حياتيه .
او شخص يحس انه مضطهد الكل عاوز ياذيه عاوز يدمر حياته بيعمله سحر بيشك فى كل حاجه حد بيحط ليه سم
او بيشوف خيالات او بيسمع اصوات برا دماغه تشتمته توجهه وتامروه او ان رسول معاه وحي او مهدي منتظر حد بيسرق افكاره مخابرات بتراقبه كاميرات محطوطه ليه او انه بيحس انه حد بيلمسه او بيشم روايح مش موجوده او تبلد مشاعر متجمد اهمال نضافه شخصيه تماما مش مقتنع انه مريض اصلا .
او تعرض لحدث صادم قوي بقي بيعمل ليه فلاش باك قله نوم تجنب اماكن تجنب التواجد بحدث .
التعلق الزائد
فترات يكون مبسوط جدا لدرجه عدم النوم واندفاعيه بشراء او مخدرات او سواقه متهوره او ممارسه علاقات لحد اسبوع وبعدها نوبه اكتئاب شديده جدا حتى محاولات انتحار وجلد ذات
اولا لما يكون شخص عدي عليه اسبوعين فاكتر بقي فاقد الشغف مش عنده طاقه مبقاش ينبسط باي حاجه بيعملها كان بيعملها حزن مستمر لمده اسبوعين فاكتر جلد ذات قله ثقه بالنفس الانعزال الانسحاب الاجتماعي تغير شهيه الفرد اكل كتير او انقطاع نوم قليل ارق او كثره نوم كسل قله اهتمام نضافه رغبه او افكار انتحاريه
او احساس دايم بالخوف والهلع وضربات قلب سريعه وفزع والم بطن وصداع ورعشه دون تفسير طبي .
او بقي شخص عنده افكار متكرره غير اراديه بيحاول يوقفها كتير مش بيعرف يسيطر عليها لدرجه اعاقه حياتيه .
او شخص يحس انه مضطهد الكل عاوز ياذيه عاوز يدمر حياته بيعمله سحر بيشك فى كل حاجه حد بيحط ليه سم
او بيشوف خيالات او بيسمع اصوات برا دماغه تشتته توجهه وتامروه او ان رسول معاه وحي او مهدي منتظر حد بيسرق افكاره مخابرات بتراقبه كاميرات محطوطه ليه او انه بيحس انه حد بيلمسه او بيشم روايح مش موجوده او تبلد مشاعر متجمد اهمال نضافه شخصيه تماما مش مقتنع انه مريض اصلا .
او تعرض لحدث صادم قوي بقي بيعمل ليه فلاش باك قله نوم تجنب اماكن تجنب التواجد بحدث .
التعلق الزائد
فترات يكون مبسوط جدا لدرجه عدم النوم واندفاعيه بشراء او مخدرات او سواقه متهوره او ممارسه علاقات لحد اسبوع وبعدها نوبه اكتئاب شديده جدا حتى محاولات انتحار وجلد ذات
او احساس دايم بالخوف والهلع وضربات قلب سريعه وفزع والم بطن وصداع ورعشه دون تفسير طبي .
او بقي شخص عنده افكار متكرره غير اراديه بيحاول يوقفها كتير مش بيعرف يسيطر عليها لدرجه اعاقه حياتيه .
او شخص يحس انه مضطهد الكل عاوز ياذيه عاوز يدمر حياته بيعمله سحر بيشك فى كل حاجه حد بيحط ليه سم
او بيشوف خيالات او بيسمع اصوات برا دماغه تشتته توجهه وتامروه او ان رسول معاه وحي او مهدي منتظر حد بيسرق افكاره مخابرات بتراقبه كاميرات محطوطه ليه او انه بيحس انه حد بيلمسه او بيشم روايح مش موجوده او تبلد مشاعر متجمد اهمال نضافه شخصيه تماما مش مقتنع انه مريض اصلا .
او تعرض لحدث صادم قوي بقي بيعمل ليه فلاش باك قله نوم تجنب اماكن تجنب التواجد بحدث .
التعلق الزائد
فترات يكون مبسوط جدا لدرجه عدم النوم واندفاعيه بشراء او مخدرات او سواقه متهوره او ممارسه علاقات لحد اسبوع وبعدها نوبه اكتئاب شديده جدا حتى محاولات انتحار وجلد ذات
لما المشاعر أو الأعراض النفسية تستمر لفترة، وتأثر على حياتك، شغلك، علاقاتك، نومك أو قدرتك تمارس يومك بشكل طبيعي… فده معناه إنك محتاج مساعدة نفسية.
ومش لازم توصل لمرحلة انهيار عشان تطلب دعم
ومش لازم توصل لمرحلة انهيار عشان تطلب دعم
إحنا مش بنشخص نفسنا، بس بنروح لحد متخصص لما نحس إن:
1. الموضوع مأثر عليا ومش عارفة أنام، أذاكر، أو أتعامل مع الناس زي الأول.
2. الزعل أو القلق أو العصبية مكملين معايا أكتر من أسبوعين ومش بيروحوا.
3. حاسة إني مش متحكمة في نفسي أو في أفكاري.
لو ده بيحصل، يبقى ده وقت تطلبي مساعدة من أخصائي نفسي. هو هيقعد معاكي ويقولك إنتِ محتاجة إيه.
طلب المساعدة مش ضعف، ده أول خطوة عشان ترتاحي
1. الموضوع مأثر عليا ومش عارفة أنام، أذاكر، أو أتعامل مع الناس زي الأول.
2. الزعل أو القلق أو العصبية مكملين معايا أكتر من أسبوعين ومش بيروحوا.
3. حاسة إني مش متحكمة في نفسي أو في أفكاري.
لو ده بيحصل، يبقى ده وقت تطلبي مساعدة من أخصائي نفسي. هو هيقعد معاكي ويقولك إنتِ محتاجة إيه.
طلب المساعدة مش ضعف، ده أول خطوة عشان ترتاحي
لو حاسة بوجود مشكلة في حياتك أو صعوبات مش قادرة تعديها لوحدك اطلبي المساعدة من طبيب مختص و هو هيقيم اذا كان فيه اضطراب ولا لأ و يوجهك للخطة المناسبة
في ضغط وفي مرض نفسي نفس الأعراض و
لكن فيه علامات لما تستمر وتبدأ تأثر على الحياة اليومية ممكن تدل إن الشخص محتاج متخصص
من العلامات
حزن، قلق، خوف أو عصبية مستمرة لفترة طويلة.
فقدان الرغبة في أي حاجة كان بيحبها.
اضطراب شديد في النوم أو الأكل.
صعوبة في الدراسة أو الشغل أو العلاقات.
انعزال عن الناس بشكل ملحوظ.
أفكار مؤذية للنفس أو إحساس إن الحياة بلا معنى.
نوبات غضب أو اندفاع غير معتاد* الشدة: بتعطل الحياة الطبيعية.
*
لكن فيه علامات لما تستمر وتبدأ تأثر على الحياة اليومية ممكن تدل إن الشخص محتاج متخصص
من العلامات
حزن، قلق، خوف أو عصبية مستمرة لفترة طويلة.
فقدان الرغبة في أي حاجة كان بيحبها.
اضطراب شديد في النوم أو الأكل.
صعوبة في الدراسة أو الشغل أو العلاقات.
انعزال عن الناس بشكل ملحوظ.
أفكار مؤذية للنفس أو إحساس إن الحياة بلا معنى.
نوبات غضب أو اندفاع غير معتاد* الشدة: بتعطل الحياة الطبيعية.
*
الاجابه تحتاج جلسه للتشخيص
لما الواحد يحس إنه مش قادر يتعامل مع أفكاره أو مشاعره زي الأول، أو إن الضغط النفسي مأثر على حياته بشكل واضح، فدي إشارة إن طلب المساعدة هيكون خطوة مهمة والاهتمام بالصحة النفسية شيء طبيعي جدًا.أنا أخصائية دعم نفسي وتعديل سلوك، وبقدم متابعة ودعم نفسي بشكل يساعد الشخص يفهم نفسه ويتعامل مع الضغوط بصورة أفضل.
- التغيرات الحادة في المزاج والسلوك
- عندما تؤثر مشاعرك أو أفكارك سلبًا على جودة حياتك اليومية، وتعيقك على مهامك اليومية
- عندما تشعر بضيق بدون سبب
- التدخل المبكر يساعدك أفضل فى تجاوز المرحلة الحاليه
- عندما تؤثر مشاعرك أو أفكارك سلبًا على جودة حياتك اليومية، وتعيقك على مهامك اليومية
- عندما تشعر بضيق بدون سبب
- التدخل المبكر يساعدك أفضل فى تجاوز المرحلة الحاليه
إذا كانت المعاناة النفسية **شديدة**، ومستمرة لفترة **طويلة**، و**بتعطلك** عن كسب عيشك، أو دراستك، أو جودة علاقاتك مع الآخرين.. فهذا هو الوقت المناسب والذكي لطلب الدعم من طبيب نفسي أو أخصائي نفسي عيادي مؤهل. طلب المساعدة هو خطوة شجاعة ووعي، مش ضعف خالص.
عشان أقدر أقول إننا أنا عندي إضطراب نفسي ، هل أنا فاهم نفسي وحابب نفسي ، هل أنا قادر أشعر بالسعادة مع اللي حواليه وقادر أتكيف معهم أم لا ، هل بحب شغلي ، هل أنا قادر أطور من نفسي ومن شخصيتي ولا لأ ، هل عندي هدف في الحياة ، أما لو أنا كاره كل شئ وبنام كتير ومش حابب أنزل من البيت ولا حابب أتكلم مع حد ولا بهتم بنفسي وكاره شغلي وحياتي يبقى هنا في خلل عندي
لابد من زيارة أخصائي نفسي لعمل التقيمات والاختبارات اللزمة والتشخيص
لو في اضطرابات في النوم واضطرابات في الاكل وعدم وجود شغف وإهمال في الاهتمام بالنفس واقر على دراستك لمده تتعدى اسبوعين لازم تتوجهي لمتخصص
مساء الخير
ضروري يتم عمل اختبار نفسي
حضرتك ممكن تحجزي كشف
و تشرفينا في العياده علشان نحدد محتاجين ايه
ضروري يتم عمل اختبار نفسي
حضرتك ممكن تحجزي كشف
و تشرفينا في العياده علشان نحدد محتاجين ايه
لما يحس بصعوبة في التعاملات اليومية وتقصير في وظائفه اليومية المطلوبة منه و الحالة المزاجية سيئةو عدم فهمه لمشاعره وصعوبة في التعامل مع أفكاره
حسب الاعراض الي بتظهر على الشخص وخاصة اذا بدا يكون فيه تغير في الشخصيه او عدم ممارسة الحياه بشكل طبيعي
والاهم ان المهالج او الطبيب هو الي بيحدد اذا كان فيه اضطراب او لاء
والاهم ان المهالج او الطبيب هو الي بيحدد اذا كان فيه اضطراب او لاء
لما يكون عطلان
مشكلاته معطلاه في حياته سواء كان في دراسة علاقات شغل... إلخ
مشكلاته معطلاه في حياته سواء كان في دراسة علاقات شغل... إلخ
اهلا بيكي واتمنى لك دوام الصحة والعافية
تقدري تطلبي مساعدة نفسية لما تحسي إن القلق أو الحزن أو الخوف أو العصبية مستمرين وبدأوا يأثروا على نومك أو دراستك أو علاقتك بالناس أو إحساسك بنفسك.
مش لازم تحكمي على نفسك إنك مريضة، لأن التشخيص محتاج متخصص. لكن طلب المساعدة بدري بيساعدك تفهمي اللي بيحصل جواكي قبل ما يزيد.
لو الإحساس متكرر ومأثر على حياتك، الأفضل تعملي جلسة تقييم نفسي مبدئية.
تقدري تطلبي مساعدة نفسية لما تحسي إن القلق أو الحزن أو الخوف أو العصبية مستمرين وبدأوا يأثروا على نومك أو دراستك أو علاقتك بالناس أو إحساسك بنفسك.
مش لازم تحكمي على نفسك إنك مريضة، لأن التشخيص محتاج متخصص. لكن طلب المساعدة بدري بيساعدك تفهمي اللي بيحصل جواكي قبل ما يزيد.
لو الإحساس متكرر ومأثر على حياتك، الأفضل تعملي جلسة تقييم نفسي مبدئية.
لما يحس بالمعاناه ومحتاج توجيه
لو مريض نفسي أهله اللى بيجبيوا لان هو مش بيكون عارف انو مريض
ولكن لو فى قلق أو اكتئاب أو اى اضطرابات
ودا معطلك فى حياتك علاقاتك شغلك
هتكون محتاج اخصائي
ولكن لو فى قلق أو اكتئاب أو اى اضطرابات
ودا معطلك فى حياتك علاقاتك شغلك
هتكون محتاج اخصائي
لما المشاعر أو الأفكار تبدأ تبقى أكبر من قدرة الشخص على التحمّل، وتبدأ تأثر على حياته اليومية، هنا يبقى محتاج ياخد الموضوع بجد ويطلب مساعدة.
مش لازم يوصل الإنسان لمرحلة الانهيار عشان يروح لمختص نفسي.
من العلامات المهمة مثلًا:
- حزن أو قلق مستمر لفترة طويلة
- فقدان الشغف والطاقة
- اضطراب النوم أو الأكل
- التفكير الزائد بشكل مرهق
- خوف أو أفكار متكررة غصب عنه
- انعزال عن الناس
- تقلبات حاده فى المشاعر
مش لازم يوصل الإنسان لمرحلة الانهيار عشان يروح لمختص نفسي.
من العلامات المهمة مثلًا:
- حزن أو قلق مستمر لفترة طويلة
- فقدان الشغف والطاقة
- اضطراب النوم أو الأكل
- التفكير الزائد بشكل مرهق
- خوف أو أفكار متكررة غصب عنه
- انعزال عن الناس
- تقلبات حاده فى المشاعر
اذا حدث خلل في جانب أو كثر في هذة الجوانب بالزيادة أو النقصان ( التفكير ، الإنفعالات ، العلاقات الشخصية ، العلاقات الاجتماعية، السلوك ، الأداء الدراسي ، الأداء المهني ، الشعور بالمعاناة )
الرد في جمله واحده "اذا الاعراض اللي عند حضرتك بتعوقك عن ممارسة حياتك بشكل طبيعي"
انك تحسي انك مش علي طبيعتك أو أن النشاط اليومي اللي كنتي بتقومي بيه مش قادرة تعمليه في الوقت الحالي - بكاء بدون سبب - تغييرات في الحالة المزاجية - عصبية زيادة
ده جزء من الاعراض اللي لو موجودة يبقي محتاجين مساعدة
ده جزء من الاعراض اللي لو موجودة يبقي محتاجين مساعدة
حضرتك محتاجة زيارة لمتخصص
لو حاسسة أن انتي عاوزه مساعده نفسية
لازم تشوف اخصائي نفسي او لايف كوتش كويس ، و بعد الجلسة بيقولك انتي محتاجة تشتغلي علي اية ؟
لازم تشوف اخصائي نفسي او لايف كوتش كويس ، و بعد الجلسة بيقولك انتي محتاجة تشتغلي علي اية ؟
ممكن نعدل صيغة السؤال ل امتى نحدد ان احنا محتاجين استشارة نفسية
لان تشخيص الأمراض والاضطرابات النفسية يتم عن طريق الطبيب بعد الفحص والتقييم النفسي
والاجابة هتكون في حالة وجود مشكلة نفسية مستمرة والمشكلة دي عطلتنا عن أداء وظائفنا اليومية العادية
زي الشغل والدراسة ومهامنا اليومية الطبيعية بنحتاج نزور الطبيب النفسي لمساعدتنا..
لان تشخيص الأمراض والاضطرابات النفسية يتم عن طريق الطبيب بعد الفحص والتقييم النفسي
والاجابة هتكون في حالة وجود مشكلة نفسية مستمرة والمشكلة دي عطلتنا عن أداء وظائفنا اليومية العادية
زي الشغل والدراسة ومهامنا اليومية الطبيعية بنحتاج نزور الطبيب النفسي لمساعدتنا..
لما يكون في قلق مستمر لمده لا تقل عن اسبوعين او شهر لما يكون في قلق في النوم جامد في النوم لما يفقد الشغف في كل حاجه كان بيحبها ما بقاش تفرق معاه
اهلا وسهلا بحضرتك يافندم اسال الله العظيم الشفاء العاجل. لو الأعراض النفسية مستمرة لفترة وبدأت تؤثر على حياتك أو نومك أو شغلك أو علاقاتك فده مؤشر مهم إنك تحتاج دعم أو تقييم نفسي متخصص ويسعدنا خدمتك.
