أسئلة في تخصص نفسي

أسئلة طبية تم سؤالها من خلال مستخدمين تطبيق اكشف وأجوبة من أطباء متخصصين على إكشف, يمكنك ترك سؤالك وسوف يتم اجابته في سرية تامة

عندي احساس أن قربت اموت وبيجيلي احلام برضو عن الموت وقله نوم يا اما مبعرفش أنام اصلا ومخي ديما شغال وبيفتكر حاجات من زمان سواء مثلا شارع أشخاص مكان مواقف وبحس أنا مش [إقرأ المزيد...]

قلق الموت (Thanatophobia): الشعور المستمر باقتراب الموت هو عرض شائع جداً من أعراض اضطراب القلق العام أو نوبات الهلع. عندما يرتفع مستوى الأدرينالين في الجسم بسبب التوتر، يعطي المخ إشارة خاطئة بأن هناك خطراً وشيكاً، فيترجمها عقلك على أنها "إحساس بالموت" [3].
أحلام الموت: العقل الباطن يعكس ما تشغل به بالك طوال اليوم. إذا كنت تفكر في الموت وتخاف منه وأنت مستيقظ، فمن الطبيعي جداً أن يترجم المخ هذه المخاوف إلى أحلام وكوابيس أثناء النوم [2].
الأرق والتفكير الزائد (Overthinking): عدم القدرة على النوم ونشاط المخ المستمر هما المحرك الأساسي لهذه الدائرة. قلة النوم تزيد من حدة القلق، والقلق يجعل النوم مستحيلاً، مما يجعلك تشعر بالإنهاك النفسى
لابد من العرض علي متخصص نفسي
تحياتى وتقديرى
اهلا وسهلا بيكي. الحقيقة معرفش حد متخصص في نطاق شبرا ولكن ممكن تشرفينا في العياده ونبدا اول خطوه تعافي من المشكله اللي بتواجه حضرتك لاني متخصصه في علاج الادمان السلوكي

اني بعيط كتيرر.ومعتش قدره

محتاجه تعبري عن غضبك والمك وتتكلمي عنهم مع شخص آمن يساعدك على رؤيه الامور بشكل افضل بوجهه نظرا مختلفه
ضغوطات متراكمه مكبوته نتج عنه كل الاعراض اللى بتقوليها
الحل التعامل مع أخطاء ومشاكل الماضى للتعلم منها وأعاده طريقه التفكير مره أخرى

اخويا بيكدب كتير جدا ومنغير سبب وعن حاجات احنا اصلا مسألنهوش عليها وساعات بيكدب وبيصدق اللي قاله حتي واحنا عارفين انه مش حقيقي لدرجه انه ممكن يعيط عشان يقنعنا ان [إقرأ المزيد...]

محتاج جلسات لمزيد من التشخيص الدقيق والمتابعه

عايز اتواصل مع الدعم عندي مشكلة

ازيك يا فندم
هو للأسف أنا مش بأقدم خدمة الدعم أو التواصل عن طريق الهاتف
لكن تقدر تنورني أو تنور غيري من زملائي الأفاضل ونشوف نقدر نساعدك في ايه وممكن نساعدك ازاي

لدى عدم شعور بزات وعدم تقبل نفسى

طب خلينا نجاوب على جزء بجزء
لو هنتكلم على عدم شعورك بذاتك فهل تقصد إنه كأن بيحصل معاك حالة انفصال عن نفسك أو عن الواقع وكأنك مش موجود فيهم، ولا تقصد إنه عندك إحساس علطول بالفراغ الداخلي، ولا عندك مشكلة في تحديد هويتك وانت مين

الجزء الثاني بخصوص عدم تقبلك لنفسك؛ محتاجين نفهم هل ده شيء جديد عليك بعد حاجة معينة حصلت في حياتك ولا ده كأنه طبيعة في شخصيتك وموجود تقريبا طول الوقت، كمان محتاجين نفهم مش متقبل ايه تحديدا في نفسك وليه

الجزئيتين محتاجين تقييم كويس من خلال مختص نفسي عشان نقدر نفهم أساس المشكلة وايه التشخيص الدقيق ليها وبناءا عليه نقدر نشوف ايه الخطة العلاجية اللي ممكن تساعدك
تحياتي
دي كلها أعراض نفسية
محتاجين نعرف ايه الأسباب ورا الأعراض دي
وعشان نعرف ده لازم نعمل تقييم كويس من قِبَل مختص نفسي
هأقولك مثلا مشاهدة الإباحية دي وسيلة هروب ف محتاجين نعرف انت بتهرب من ايه وايه سبب اللغبطة دي
وبناءا عليه يتم وضع خطة علاجية منفصلة على مشكلاتك وحالتك
اه التغيير ممكن ياخد وقت شويه لكن بيحصل تحسن كبير مع حالات كتير شبيهة
فترة المراهقة متوقع فيها إن يحصل بعض التغيرات السلوكية
محتاجين نعمل تقييم كويس للتغيرات دي ممكن يكون سببها ايه وبناءا عليه نقدر نعرف التشخيص وشكل الخطة العلاجية اللي هتساعده هتبقى ايه، هل هنكتفي بجلسات علاج نفسي وتغيير سلوك ولا هنحتاج تدخل دوائي كمان

رنا محمد وحبت اتعالج نفسيا

اهلا وسهلا بك يا رنا وديه اول خطوه صح عملتيها انك حاسه ف ان ف مشكله وحابه تعالجيها برافو