السلام عليكم
انا ابني 15سنه بيكدب عليا كتر وانا متاكده انه بيكدب وسلوكه اتغير تماما حولت اعاقب بردك مفيش فايده واخر حاجه اكتشفت انه بيشرب سجاير وانا اتاكد وبردك بيحلف انه مش بيشرب انهرت جامد وجالي شبه جلطه ومش عارفه اعمل ايه معاه ولا اتعامل معاه تاني مع العلم باباه مسافر بيجي كل شهر يعني يعتبر متواجد معانا بس انا خايفه اقوله وبداري عليه علشان خايفه من رده فعله هيبقي صعب اوي
1. الخوف من العقاب أو رد الفعل العنيف
2. السعي للاستقلالية والخصوصية
3. الرغبة في القبول الاجتماعي ومجاراة الأقران (الصحاب)
4. تجنب خيبة أمل الوالدين والحفاظ على مكانته امامهم
5. حماية أصدقائه (منطلق "الجدعنة")
6. ضعف مهارات مواجهة المشاكل
واتمنى لحضرتك ايام سعيده ان شاء الله
أخصائي نفسي ولا يعالج بالادوية أو الجراحة
متاح خريطة جوجل عند الحجز