اخصائي العلاج النفسي لامراض النفسيه والعقليه واضطرابات الشخصيه والتقييم العصبي

أخصائية ملك محمود

no medicine أخصائي نفسي ولا يعالج بالادوية أو الجراحة
(1 تقييم) 211

اخصائي العلاج النفسي لامراض النفسيه والعقليه واضطرابات الشخصيه والتقييم العصبي

اخصائي العلاج النفسي لامراض النفسيه والعقليه واضطرابات الشخصيه والتقييم العصبي

أخصائية ملك محمود

سعر الكشف: 700 جنيه

الدكتور يشترط الحجز مسبقا احجز الان

مواعيد العيادة

loading

جاري تحميل المواعيد المتاحة

تفاصيل عيادة أخصائية ملك محمود

سعر الكشف: 700 جنيه

أخصائية تخصص نفسي في التجمع

التجمع: التجمع الاول السوق التجارى المجاورة الثالثة فوق مكتبة الاوائل[...]
( (احجز وسوف يصلك العنوان بالكامل وارقام العيادة )
clinic location متاح خريطة جوجل عند الحجز

الخبرات والشهادات:

  • انا د.ملك محمود
  • باحث ماجستير بعلم النفس العصبي الإكلينيكي
  • خريج كلينكال سيكولوجي بكليه الاداب 4 سنوات جامعه طنطا بتقدير عام جيد جدا مع مرتبه الشرف 87%
  • تم الانتهاء من سنتين تدريب السنتين
  • والمزواله وفى انتهاء دورات المزواله .
  • حاصل على
  • العلاج بالقبول والالتزام معتمد من الجمعيه المصريه للتعليم والتطوير الطبي المستمر والجمعيه الوسطيه الشرق للعلاجات المعرفيه EMT ع يد د.هبه الله صبحي
  • معالج بالسيكودراما تدربت ع يد د.فابيان ودكتوره منى الرخاوي معتمد من معهد اوسالا بالسويد والرخاوي
  • معالج بالمخططات سيكما ثيرابي معتمد من معهد المخططات بشرق سويسرا بألمانيا ع يد دكتور كريستوفر فريهانس
  • معالج بالعلاج المعرفي السلوكي من الجمعيه المصريه للعلاج التكاملى مستشفي 57357 ع يد دكتوره تغريد الشافعي
  • معالج بالمعرفي السلوكي للاكتئاب احدي دورات المزواله من المركز البحوث النفسيه
  • معالج بDBT الجدلى السلوكي من معهد العربي للصحه النفسيه
  • عضو رابطه الأخصائيين النفسيين رانم
  • عضو الجمعيه الامريكيه لعلم النفس APA
  • عضو الجمعيه المعالجين النفسيين
  • عضو الجمعيه الدوليه للعلاجات النفسيه الجنسيه بالشرق الأوسط issm
  • عضو الجمعيه المصريه للعلاج المعرفي السلوكي

مميزات العيادة


التقييمات:

رهف ر... 24 April, 2026
التقييم :

أسئلة من المرضى تم اجابتها:

هل في علاج ادمان الرجل للرجال

2603 12
مع معالج نفسي متخصص فى ده

بقالي فتره كبيره اوي مجرد ما اضحك بدخل في عياط هستيري مبعرفش اسكت نفسي غير لما ابقى لوحدي عشان اعرف أهدى هل ده ممكن يكون بسبب ضغط عادي ؟

3176 15
ممكن يكون اعراض ضغط نفسي توتر اكتئاب شديد بيتحول معاكى لبكاء محتاجه تتكلمى اكتر مع معالج

خالتو عندها مرض غريب قالوا انه وسواس قهري بس محددوش نوعه ايه هي فاكره ان في عصابه متآمره ضدها واي حد حواليها قاصدها وعايزين يأذوها حتي اهلها وفاكره ان كل حاجه بتدور حواليها وانهم برشوا عليها حاجه وبيحطولها سم ، ايه نوع المرض دا ونحجز نفسي ولا مخ واعصاب

4517 24
لا ده مش وسواس قهري ده اعراض ذهانيه فصام برانودي ولازم طبيب نفسي ضروري جدا

ابني عنده 19 سنه وهو عدواني وبيتعصب من اقل حاجه وممكن ما حدش بيعمل له حاجه عشان يتعصب وعنده بطء تعلم وهو لحد دلوقتي في تانيه ثانوي تجاري ما بيعرفش يقرا وبتجيله تشنجات عصبيه او كهرباء على المخ لكن احنا عملنا احنا بنعمل اشعه مقطعيه على المخ بصفه دوريه والدكتور قال ان ما عندوش حاجه في المخ وكمان كلامه بطيء جدا وما عندوش سرعه تجاوب مع الناس

4357 13
عملتى رسم مخ ٢٤ ساعه مطول عملتى رنين مغناطسي واختبار ذكاء
اختبار لوريا انبرسكا العصبي
محتاجه تروحي طبيب مره تانيه

السلام عليكم انا بفضل افكر كتير اوي في كل حاجه حصلت أو محصلتش واحيان في الكلام الي انا قلت وبحس بالذنب وبتخيل أشخاص واتكلم معاهم لوقت طويل

5872 20
انا شايفه ده قلق توتر زائد جدا وعامل معاك جلد ذات واحساس ذنب وتوقعات وبناءات ع تفكير ده محتاجين تقييم من كذا جانب هل اشخاص بتكلمها بتسمع صوتها وترد عليك ولا ده تخيل هل فى صدمه او حاجه حصلت قبل ده .

بنتي13سنه بقالها كام يوم كل يوم تقعد تعيط وبتقول الشيطان بيقولي أفكار وحشه عن ديني واني لو أكلت هيجيلي مرض

6391 21
دي اعراض وسواس قهري دينى ان بيجليها افكار وحشه عن دين او سب او الحاد وتعمل فعل قهري انها تتجنبه او تردد اسنغفار لابد من العرض للكشف باستفاضه

محتاج دكتور نفسي لان النفسيه تحت الصفر

3263 15
نورينا بالعياده للتقييم يا فندم

امتى الواحد يقدر يحدد انه مريض نفسي او عنده اضطراب و محتاج مساعده

7118 32
اولا لما يكون شخص عدي عليه اسبوعين فاكتر بقي فاقد الشغف مش عنده طاقه مبقاش ينبسط باي حاجه بيعملها كان بيعملها حزن مستمر لمده اسبوعين فاكتر جلد ذات قله ثقه بالنفس الانعزال الانسحاب الاجتماعي تغير شهيه الفرد اكل كتير او انقطاع نوم قليل ارق او كثره نوم كسل قله اهتمام نضافه رغبه او افكار انتحاريه
او احساس دايم بالخوف والهلع وضربات قلب سريعه وفزع والم بطن وصداع ورعشه دون تفسير طبي .
او بقي شخص عنده افكار متكرره غير اراديه بيحاول يوقفها كتير مش بيعرف يسيطر عليها لدرجه اعاقه حياتيه .
او شخص يحس انه مضطهد الكل عاوز ياذيه عاوز يدمر حياته بيعمله سحر بيشك فى كل حاجه حد بيحط ليه سم
او بيشوف خيالات او بيسمع اصوات برا دماغه تشتمته توجهه وتامروه او ان رسول معاه وحي او مهدي منتظر حد بيسرق افكاره مخابرات بتراقبه كاميرات محطوطه ليه او انه بيحس انه حد بيلمسه او بيشم روايح مش موجوده او تبلد مشاعر متجمد اهمال نضافه شخصيه تماما مش مقتنع انه مريض اصلا .
او تعرض لحدث صادم قوي بقي بيعمل ليه فلاش باك قله نوم تجنب اماكن تجنب التواجد بحدث .
التعلق الزائد
فترات يكون مبسوط جدا لدرجه عدم النوم واندفاعيه بشراء او مخدرات او سواقه متهوره او ممارسه علاقات لحد اسبوع وبعدها نوبه اكتئاب شديده جدا حتى محاولات انتحار وجلد ذات

صباح الخير.... دلوقتي انا بقالي تقريبا سنتين بمر بازمات كتير اوي نفسية بسبب وفاه بابا او تباعا لوفاته وخصوصا ان علاقتي ب ايويا الله يرحمه كانت قوية وفي حب وتعلق شديد حدا رغم اننا بنتخانق علطول ودايما يتقمص الا اني غمري نا شكيت ف حبه وخوفه عليا للحظة بسبب كل حاجة تقريبا دلوقتي بقت سودا من بعده يمكن انا محستش بالصدمة دي او الزعل وقت وفاته او ف العزا وكدة بالعكس انا يمكن الوجع بجد كان بعدها ب كام شهر لكن قبل كدة كنت بزعل عادي ك بابا مش صاحبي وشريكي وحبيبي وانا كدة مش ببالغ بس بابا وماما منفصلين وانا واخواتي عايشين مع بايا من وانا 14 سنة ودة كان ب اختياره بالمناسبة .ف انا بحبه ومتعلقة بيه من زمان من وانا صغيرة بس الفترة اللي عيشناها مع بعض الاخيرة اللي هما غالبا سنين كانت كفيلة انها تخلي بابا دة دنيتي بحالها . كان بيحبني ويغير عليا وبيعاملني ك مراته و قلبه عمره ما كان جامد عليا حتي وقت الزعل وعمره ما قسي عليا وبيخاف عليا من اي حاجة واقل حاجة دة ميمنعش ان في خناقات بس طول عمري ما فكرت ابعد عنه ك حل .ف وفاته كانت صدمة ووجع كبير اوي ساب فيا اثر وحش ومشاكل تانية كتير يس من ضمنها الاساسي اني دايما لوحدي حتي وسط الزحمة بحس محدش قلبه عليا ومليش حد محدش بيهتم بيا ولو مت كدة ولا حصلي اي مصيبة ممكن يزعلو بس عادي ومثال صغير بس اني بقالي شهرين بتابع من دكاترة بسبب تعب كبير وبسبب الضغط النفسي والعصبي اللي انا فيه كل ما ابدا اتابع مشكلة الاقيني ادخل ف غيرها لحد ما بقيت بتابع مع دكتور قلب ومخ واعصاب وجلدية وباطنه والمفروض اخد ادوية قلب وكوليسترول وغيرهم طبعا بس حتي الادوية مش عايزة اخدها و فيتامينات وحقن وكتير اروح اركب محاليل واروح اعمل رنين وحاجات كتير ، كل شوية رايحة الدكتور وجاية م الدكتور مفيش حد متمسك اوي اني نروحش لوحدي او يحطني اولوية عن اي حاجة عشان يجي معايا للدكتور دة حتي والله ساعات محدش بيسالني عملتي اي النهاردة عند الدكتور او مبتاخديش الادوية لي لا دول لو انا امتنعت عن عمل اي حاجة يبصولي كاني بتدلع واتلكك والكلام هنا ع ماما للاسف اكار حد انا بقالي شهرين بروح اكتر من يومين ف الاسبوع بسبب رئيسي كان ارتفاع الضغط لدرجة 170/143 وطبعا اعراض مصاحبة لي والموضوع فضل يوسع لحد ما وصلت لهنا ف كتير وانا بكشف عادي اتعب فجاءة ويودوني يسعفوني وساعات محاليل وكل الناس مش علي بسانها غير انتي ازاي لوحدك لي مش معاكي حد او ازاي سايبينك ف الحالة دي لوحدك . واللي يوجع ان صدمة دخول المستشفى دي لوحدها كانت وحشة لاني اولا عمري ما دخلت لدكتور لوحدي كان بابا معايا دايما ومش متعودة ابقي لوحدي واتعامل والحاحة التانية انه لوحدي لو حصلي اي يفضي نفسه وهو اللي يصمم ويجري بيا نروح للدكتور . ف كاني مبقاش ليا قيمة ولا اهمية ولا حاحة .انا جه عليا اوقات من كتر الضغط النفسي والعصبي عندي كنت اقولهم اي حاجة وانزل امشي اعيط فالشارع ادور ع اي عيادة ثيرابيست واحجز واروح حتي لو غالية حتي لو اي عشان بس احس ان حد بيسمعني او حد مهتم يسمع وحد يفهمني حتي لو تمثيل بس كانه مخدر مؤقت عشان اكتر من كدة هتجنن انا ساعات كنت اخرج من عند واحد اروح ل حد تاني بجد الموضوع صعب اوي وصعب اني لبقي ماشية فالشارع مش لاقيه حد اروحله مش لاقيه حد يحبني او يفهمني . انا حواليا كتير وبيحبوني طبعا بس دة عشان انا شخص معطاء وشخص دايما بيرضي اللي حواليه وحبهم طبيعي مش هقول ريع حبي بيهم لا اللي هو انا ممكن اقول بحب البواب بتاعنا عادي او بحب عمو بتاع السوبر ماركت.والكلام دة يشمل كل الناس اللي حواليا حتي اهلي وامي محدش حاططني ف دماغه اصلا وافرق معاه ولا من اولوياته اصلا كاني نكره وولا شيء . الناس كلها فاهماني غلط والناس كلها مش هاممها غير نفسها وحاسة اني فاشلة ومش عايزة حاجة من الدنيا بجد والله او سبب للعيش تاني سواء شخص او هدف مع العلم انا بصلي وبخاف اوي من النقطة دي بس انا كتير ضعفت ومحستش بنفسي وحاولت انتحر مقدرتش بشكل كامل بس عورت نفسي جامد وخوفت من منظر الدم اخرهم امبارح بليل كان الياس متملك مني وحقيقي قعدت اتحسر ع بابا وعلي كل حاجة ولاقيتني فاشلة حتي اني اموت نفسي مفيش حاجة اعيش عشانها بس كل مرة برجع احس فالاخر اني محبوسة ف الدنيا ولا مني عارفة اعيش ولا اموت ف تعبت بجد

2459 17
البقاء لله ربنا يصبر قلبك اولا
مقدره بجد وحسه بيكى جدا وبالمك واحتياجك حد يسمعك
انتى داخلتى فى اضطراب كرب ما بعد الصدمه انتى محتاجه نعالج صدمه لانها هى جذور للاكتئاب وخوف الفقد
الصدمه بيكون محتاجه معالج شاطر علاج تكاملى
معرفي سلوكي للافكار
Emdr للتقليل حده الصدمه
سكيما ثيرابي للصدمات والتعرف ع طفل داخلى
القبول Act ده من خلال العيش باللحظه الحاليه وان اه مش هنسي واغير واقع لكن مش مؤثر عليا فى حياتى
وتنشيط سلوكي للاكتئاب .
اختاري معالج كويس
اتمنلك الصبر والتوفيق

علاج التوحد عند الكبار

2098 12
بيكون تنميه مهارات مش تغير للشخص زياده التازر البصري تعديل سلوك تنميه الذكاء تنميه اللغويه الاعتماد ع نفس التكامل الحسي تفاعل
كل ده مع تخصص تربيه خاصه

عايزة طبيب توحد للكبار

802 6
هو توحد بيكون تشخيصه من الصغر من خلال اختبارات ذكاء ولغوي وبصري وغلاجه تنمية مهارات .
فاحنا محتاجين اخصائي تربيه خاصه او كليه علوم ذوي الاعاقه

اي الفرق بين طبيب واخصائي نفسي

5559 32
بصي طبيب خريج طب وجراحه واتخصص فى طب نفسي زماله او ماجستير تمام بيكتب دوا
معالج خريج علم النفس الاكلينكي معاه دبلومه اكلينكيه او ماجستير اكلينكي وبيعمل ٧ دورات تابعين لوزاره الصحة وبيتم تدريب فى مستشفي سنتين تابع للامانه العامه وبيشتغل بدون ادويه ويتعامل مع حالات عصابيه مش ذهانيه الا تحت تاثير دوا بيشتغل بمقاييس واختبارات ومدارس علاجيه كتير لازم يكون خريج علم النفس الاكلينكى وعضو رابطه الاخصائين ومعالجين

ازاي اعرف ان انا عندي اكتئاب لان انا بقالي اكتر من7سنين بعاني مع نفسي ومبقتش زي الاول وبخاف اتعامل مع الناس ومبقتش علي طبيعتي واتغيرت وبقيت طول الوقت ساكته ف مش عارفه اي الحل

7005 35
بصي يا قمر لازم تحديد الاكتئاب من خلال متخصص طبيب او معالج ولازم نشوف جذور هل ليها علاقه بصدمه ادت لحاله دي من تجنب وقلق وخوف وهى دخلتك للاكتئاب هنحتاج جلسات معرفي سلوكي وسكيما ثيرابي وتعرض وادويه برضوا

انا بعاني بقالي سنتين واكتر من واساوس في الصلاه والوضوء ووصلت اني بقيت مش بعرف امسك المصحف لان دماغي بتقول كلام غلط اعمل ايه هل لو انا طنشت هتعاقب وكده اذنبت ولا اعمل ايه
وكمان كل ما اعمل حاجه يقولي عيديها مره او تلاته وكده لو مش عدت الحاجه يقولي لو مش عدتي يب غلطتي كده في الله اعمل ايه انا بعاني اوووي ودماغي مبقتش مسيطره عليها والضوء بتوضي كتير وبعيد الفرض اكتر من مره ارجو الرد

2843 12
بصي حبييتى اولا ده نوع من وسواس قهري التكرار ونضافه او سب وده محتاج يتحدد بشده اكتر عليكى تانى حاجه محتاجه طبيب هنحتاج دوا ده متاح فى عياده
طيب محتاج علاج سلوكى معرفي وتعرض كمان
ونسال خبير يعنى بسم الله رحمن رحيم هتتصلى بدار الافتاء 107 هتسال شيخ سؤالين كم مره يستوفي الوضوء فى حاله الوسواس القهري وكم مره يجب فى حاله الفرض تمام عاوزه تسمعيها بنفسك .
تاتى سؤال هل لو اخطاءت فى قراءه القران هتعاقب يا شيخ .
عاوزه تسمعي اجابه بنفسك مش منى ده ليطمئن قلبك انتى ده مهم جدا فى وسواس دينيه سؤال شيخ
طيب بعدها نشتغل بقا ع تعرض
هتعملى اولا تاجلى الفكره التكرار ترقبي بس وتعملى مره واحده فقط حتى دماغك قالت لا لمده اسبوع تجاهلى
نورينا

دلوقتي انا عندي مشاكل كبيرة جدا مع الشخص اللي موجود ف حياتي والمفروض ع وش اتخاذ اجراء رسمي ( مع العلم لاهلنا بالعلاقة برسمية ولكن في انتظار مجيء والده من الخارج ) المهم المشاكل مؤخرا خدت بالي انها مشاكل كبيرة مش خلافات وانها متعلقة بثوابت وقناعات بالنسبالي انا شايفاه غلط وهو كمان ف انا قررت ان الحل او الفيصل حد متخصص عشان دة شخص مش بيقتنع ابدا انه غلطان واي حد غير رايه يبقي مش راجل او اي حاجة وحشة وخلاص لا والعكس دة هو كمان مؤخرا اكتشفت انه بيجيب كل عيوبه او المشاكل فيا واللوم عليا ف كل حاجة يعني اي حاجة وحشة ياما انا السبب ياما انا ليا دخل حتي لو ثانوي بس لازم انا اللي بدات او بسببي مهما شرحت ومهما بررت مفيش فايدة ف في حد نصحني ووصلت انه لازم نروح لمتخصص يواجهه ب دة عشان دة الحل حتي لو هو اللي يختاره ومن ناحيتي قولت اللي هيقوله انا هعمله حتي لو طلعت انا غلطانة هعترف بيه واصلحه وسالته انت هتعمل كدة لي ف هو مصمم انه عشاني وعشان انا اللي طالبه حاجة غريبة ف كانه بياخدني ع قد عقلي وخلاص بس انا اتمسكت ب شرطي دة لان العلاقة متوترة جدا والمفروض اننا قربنا خلاص ع الخطوة الرسمي وهو مؤخرا عمال يذكر (انا حساها زي تهديد) انه لو معملتش كذا مثلا من دلوقتي يبقي ممكن منبقاش سوا بعدين اللي هو زي لو انتي مش عايزة تسمعي كلامي من دلوقتي ومش مقتنعه انه شرط وواجب يبقي ممكن متبقيش مراتي ( ودة كان الرد ع انه قولتله في فرق بين اني احترمك وابلغك واشارك وبين انه واجب عليا اسمع كلامك وانت ولا جوزي ولا ابويا عشان اسمع كلامك حتي لو ابويا متوفي دة ميديش الحق او الملكية المطلقه اني اسمع كلامك بلا مجادلة او رد واني م انكرتش دة بس دة من وجهه نظري الطاعه بتبقي ليه لو هو زوجي بس وانا كمان مش حابة اني اكون مع حد بطيعه او بسمع كلامه عشان مضطرة انا عايزة اختار حد اكون حابة اسمع كلامه وهو يحسسني بالمشاركة والتخيير مش كانه بيؤمرني ويكون تحت بند المودة والمشاركة مش القوامة والطاعه وخلاص زي ما بيقول ) واعتقد انه حقي طلاما الشخص دة هكمل باقي عمري معاه هو بقي شايف كدة ان انا اللي عندي مشكلة وعندي زي شذوذ فكري او فيمينست وخلاص ومصطلحات كتير تفيد دايما اني شخص اناني او بياع او بياخد مش بيدي وغيره كتير ....
ف اي الحل دلوقتي ؟
ولو في اي نصيحة ياريت
وهل انا صح ولا لا اني عايزة الحل دة ؟ لانه املي الوحيد بعد التوتر والتعب دة كله
ولو الحل دة لابد منه ممكن اقتراحات لاني معرفش ابحث ازاي عن حد متخصص ف النطاق

2710 16
بصي حبييتى واضح انه شخص نرجسي وبيقلب ترابيزه وعاوز يكون هو مسيطر ومتسلط ومتحكم فيكى
نرجسي طبعه شخص بيحب يسيطر ويتحكم فى ضحيه ومستحيل يعترف بغلطه ابدااااا
انصحك بالبعد والتفكير مره تانيه بالايجابيات والسلبيات لو اخدتى خطوه لو ماخدتيهاش

الخدمات الطبية:

جلسات نفسي اونلاين

اضطراب القلق

الاضطرابات النفسية

اضطراب الوسواس القهري

الاضطراب ثنائي القطب

الاضطرابات السلوكية والوجدانية

المشاكل الزوجية والأسرية

جلسات علاج نفسي

علاج الأمراض النفسية

علاج الإدمان

علاج الاكتئاب

علاج دوائي



أقرب ميعاد لأخصائية ملك محمود هو يوم الخميس 25 يونية 2026 وتقدر تشوف كل المواعيد المتاحة من خلال عرض المواعيد أعلاه

عنوان الأخصائية ملك محمود هو التجمع الاول السوق التجارى المجاورة الثالثة فوق مكتبة الاوائل, التجمع ويمكنك اظهار العنوان بالتفصيل بعد الحجز مباشرة

أرقام تليفون الأخصائية ملك محمود تظهر بالتفصيل بعد الحجز مباشرة للتواصل والتأكيد مع العيادة

تقييمات الأخصائية ملك محمود هي
(1 تقييم) 211
وتظهر أعلاه للاطلاع ويمكنك وضع تقييمك بعد الحجز والحضور تصلك رسالة بعد ٢٤ ساعة من الحجز للتقييم بنفسك

نعم خدمة الحجز مع الأخصائية ملك محمود حقيقية ومجانية وتصل للعيادة رسالة تأكيدية بالحجز فيها أسم المريض ورقم الهاتف المدخل عند الحجز فور الحجز للتواصل عند اللزوم