2640 صباح الخير.... دلوقتي انا بقالي تقريبا سنتين بمر بازمات كتير اوي نفسية بسبب وفاه بابا او تباعا لوفاته وخصوصا ان علاقتي ب ايويا الله يرحمه كانت قوية وفي حب وتعلق شديد حدا رغم اننا بنتخانق علطول ودايما يتقمص الا اني غمري نا شكيت ف حبه وخوفه عليا للحظة بسبب كل حاجة تقريبا دلوقتي بقت سودا من بعده يمكن انا محستش بالصدمة دي او الزعل وقت وفاته او ف العزا وكدة بالعكس انا يمكن الوجع بجد كان بعدها ب كام شهر لكن قبل كدة كنت بزعل عادي ك بابا مش صاحبي وشريكي وحبيبي وانا كدة مش ببالغ بس بابا وماما منفصلين وانا واخواتي عايشين مع بايا من وانا 14 سنة ودة كان ب اختياره بالمناسبة .ف انا بحبه ومتعلقة بيه من زمان من وانا صغيرة بس الفترة اللي عيشناها مع بعض الاخيرة اللي هما غالبا سنين كانت كفيلة انها تخلي بابا دة دنيتي بحالها . كان بيحبني ويغير عليا وبيعاملني ك مراته و قلبه عمره ما كان جامد عليا حتي وقت الزعل وعمره ما قسي عليا وبيخاف عليا من اي حاجة واقل حاجة دة ميمنعش ان في خناقات بس طول عمري ما فكرت ابعد عنه ك حل .ف وفاته كانت صدمة ووجع كبير اوي ساب فيا اثر وحش ومشاكل تانية كتير يس من ضمنها الاساسي اني دايما لوحدي حتي وسط الزحمة بحس محدش قلبه عليا ومليش حد محدش بيهتم بيا ولو مت كدة ولا حصلي اي مصيبة ممكن يزعلو بس عادي ومثال صغير بس اني بقالي شهرين بتابع من دكاترة بسبب تعب كبير وبسبب الضغط النفسي والعصبي اللي انا فيه كل ما ابدا اتابع مشكلة الاقيني ادخل ف غيرها لحد ما بقيت بتابع مع دكتور قلب ومخ واعصاب وجلدية وباطنه والمفروض اخد ادوية قلب وكوليسترول وغيرهم طبعا بس حتي الادوية مش عايزة اخدها و فيتامينات وحقن وكتير اروح اركب محاليل واروح اعمل رنين وحاجات كتير ، كل شوية رايحة الدكتور وجاية م الدكتور مفيش حد متمسك اوي اني نروحش لوحدي او يحطني اولوية عن اي حاجة عشان يجي معايا للدكتور دة حتي والله ساعات محدش بيسالني عملتي اي النهاردة عند الدكتور او مبتاخديش الادوية لي لا دول لو انا امتنعت عن عمل اي حاجة يبصولي كاني بتدلع واتلكك والكلام هنا ع ماما للاسف اكار حد انا بقالي شهرين بروح اكتر من يومين ف الاسبوع بسبب رئيسي كان ارتفاع الضغط لدرجة 170/143 وطبعا اعراض مصاحبة لي والموضوع فضل يوسع لحد ما وصلت لهنا ف كتير وانا بكشف عادي اتعب فجاءة ويودوني يسعفوني وساعات محاليل وكل الناس مش علي بسانها غير انتي ازاي لوحدك لي مش معاكي حد او ازاي سايبينك ف الحالة دي لوحدك . واللي يوجع ان صدمة دخول المستشفى دي لوحدها كانت وحشة لاني اولا عمري ما دخلت لدكتور لوحدي كان بابا معايا دايما ومش متعودة ابقي لوحدي واتعامل والحاحة التانية انه لوحدي لو حصلي اي يفضي نفسه وهو اللي يصمم ويجري بيا نروح للدكتور . ف كاني مبقاش ليا قيمة ولا اهمية ولا حاحة .انا جه عليا اوقات من كتر الضغط النفسي والعصبي عندي كنت اقولهم اي حاجة وانزل امشي اعيط فالشارع ادور ع اي عيادة ثيرابيست واحجز واروح حتي لو غالية حتي لو اي عشان بس احس ان حد بيسمعني او حد مهتم يسمع وحد يفهمني حتي لو تمثيل بس كانه مخدر مؤقت عشان اكتر من كدة هتجنن انا ساعات كنت اخرج من عند واحد اروح ل حد تاني بجد الموضوع صعب اوي وصعب اني لبقي ماشية فالشارع مش لاقيه حد اروحله مش لاقيه حد يحبني او يفهمني . انا حواليا كتير وبيحبوني طبعا بس دة عشان انا شخص معطاء وشخص دايما بيرضي اللي حواليه وحبهم طبيعي مش هقول ريع حبي بيهم لا اللي هو انا ممكن اقول بحب البواب بتاعنا عادي او بحب عمو بتاع السوبر ماركت.والكلام دة يشمل كل الناس اللي حواليا حتي اهلي وامي محدش حاططني ف دماغه اصلا وافرق معاه ولا من اولوياته اصلا كاني نكره وولا شيء . الناس كلها فاهماني غلط والناس كلها مش هاممها غير نفسها وحاسة اني فاشلة ومش عايزة حاجة من الدنيا بجد والله او سبب للعيش تاني سواء شخص او هدف مع العلم انا بصلي وبخاف اوي من النقطة دي بس انا كتير ضعفت ومحستش بنفسي وحاولت انتحر مقدرتش بشكل كامل بس عورت نفسي جامد وخوفت من منظر الدم اخرهم امبارح بليل كان الياس متملك مني وحقيقي قعدت اتحسر ع بابا وعلي كل حاجة ولاقيتني فاشلة حتي اني اموت نفسي مفيش حاجة اعيش عشانها بس كل مرة برجع احس فالاخر اني محبوسة ف الدنيا ولا مني عارفة اعيش ولا اموت ف تعبت بجد
انتي دلوقتي في مرحلة محتاجة تدخل متخصص فورا عشان نبدأ خطة علاج تنقذ جسمك ونفسك من التعب ده، هتحتاجى تروحي لعيادة طب نفسي متخصصة وهتحتاجي جلسات إرشاد نفسي مع العلاج عشان تساعدك تستردي توازنك.
انتي مش فاشلة انتي بس مجهدة وتعبانة، والمساعدة الطبية هي طريقك الوحيد عشان تقدري تكملي حياتك زي ما والدك كان يتمنى يشوفك.
حضرتك مريتي بفقد وصدمات وضغط نفسي كبير جدًا، وطبيعي بعد تعلقك الشديد بوالدك تحسي بالوحدة وفقدان الأمان بالشكل ده. لكن واضح إن الموضوع بقى مأثر على نفسيتك وجسمك بشكل كبير، خصوصًا مع أفكار إيذاء النفس ومحاولات الانتحار.
انتي فعلًا محتاجة تبدأي جلسات بشكل منتظم، لأن اللي جواكي محتاج دعم وعلاج حقيقي، خصوصا كونك حاولتي الانتحار وده مؤشر خطر لازم ناخد بالنا منه.
ولكن انت محتاجه تروحي في اقرب وقت لمعالج نفسي او اخصائي لان حالتك نفسيه ابتدت تاثر زي ما بتحكي على كل اعضاء جسمك لو طبعا عندي فكره انتحريه ما ينفعش تستني خالص فارجوكي خذي الخطوه دي في اقرب وقت
أنتي بتمري بمرحلة بنسميها **"الفقد المعقد" (Complicated Grief)**، مضافاً إليه حالة من **"الجوع العاطفي"** نتيجة فقدان "المصدر الوحيد للأمان".
1. لماذا الوجع الآن وليس وقت الوفاة؟
ما حدث لكِ يسمى **"تأجيل الصدمة" (Delayed Grief)**. في البداية، العقل يستخدم ميكانيزم دفاعي يسمى "الإنكار" أو "التنميل العاطفي" ليحميكِ من الانهيار المفاجئ. الحزن الحقيقي بدأ بعد أشهر لأن عقلك بدأ يستوعب أن "الغياب أبدي". أنتِ لم تفقدي أباً فقط، بل فقدتِ (المرآة) التي كنتِ ترين فيها قيمتكِ، وبديله الآن هو فراغ موحش.
2. "جسدنة" الألم (Somatization)
ارتفاع ضغط الدم (170/140)، مشاكل القلب، الباطنة، والجلدية.. كل هذه ليست أمراضاً عضوية منفصلة في الغالب، بل هي صرخة من جسدك. في علم النفس، عندما يعجز اللسان عن الكلام أو البكاء الكافي، يبدأ **الجسد في التحدث**.
* أنتِ تذهبين للأطباء ليس فقط طلباً للشفاء، بل بحثاً عن **"الرعاية"**. المستشفى والدكتور والمحاليل هي بدائل "لا واعية" لحضن والدك واهتمامه. أنتِ تضعين نفسك في "دور المريض" لعل أحداً يراكِ أو يهتم بكِ كما كان يفعل هو.
3. صراع "الأولوية" مع الأم والآخرين
انفصال والديكِ واختياركِ العيش مع والدكِ خلق رابطة اعتمادية قوية. الآن، أنتِ تبحثين في والدتكِ عن "نسخة من أبيكِ"، وهذا لن يحدث لأن تركيبتها النفسية مختلفة، وظروف الانفصال القديمة ربما جعلت هناك جداراً عاطفياً.
* شعوركِ بأنكِ "نكرة" نابع من أنكِ تستمدين قيمتكِ من **"الخارج"** فقط. أنتِ شخصية **"معطاءة لدرجة الاستنزاف"** (People Pleaser)، وهذا النوع من الشخصيات يشعر بالانهيار إذا لم يجد مقابلاً لجهده، لأن العطاء بالنسبة لكِ هو "رشوة عاطفية" للحصول على الحب، وعندما لا يأتي الحب، تشعرين بالفشل.
4. إيذاء الذات والرغبة في الانتهاء
محاولات الانتحار أو جرح النفس ليست رغبة في الموت بقدر ما هي **"رغبة في إيقاف الألم"**. أنتِ تريدين "تخدير" الوجع النفسي بوجع جسدي ملموس، أو صرخة أخيرة لعل أحداً يلتفت.
خريطة طريق مقترحة (من منظور علاجي):
1. **فك الارتباط بين "المرض" و"الاهتمام":** يجب أن تدركي أن ذهابكِ للأطباء بمفردكِ يكسر قلبكِ لأنكِ تقارنينه بالماضي. توقفي عن انتظار "المرافق"، واذهبي من أجل "نفسك" لا من أجل "جذب انتباههم"، لأن خيبتكِ فيهم تزيد ضغط دمكِ سوءاً.
2. **العلاج الدوائي النفسي ضرورة:** الضغط 170/140 واليأس الشديد يحتاج لتدخل دوائي (مضادات قلق واكتئاب) تحت إشراف طبيب نفسي فوراً. الأدوية ستساعد في خفض حدة "الاستثارة الفسيولوجية" لجسدك، لكي تستطيعي التفكير بوضوح.
3. **العلاج بالقبول والالتزام (ACT):** أنتِ الآن في مرحلة "المقاومة" (مقاومة الواقع المرير بدون أب). العلاج يهدف لقبول وجود الألم دون السماح له بتدمير حياتكِ. والدكِ رحل، لكن "قيمته" فيكِ لا تزال موجودة.
4. **بناء "شبكة أمان" ذاتية:** بدلاً من البحث عن "حب الجميع" (البواب، السوبر ماركت..)، ابحثي عن "صديق واحد" أو "معالج واحد" ثابت. تشتتكِ بين عيادات الثيرابيست هو بحث عن "مسكن سريع"، والمطلوب هو رحلة علاجية طويلة مع معالج واحد لبناء "الأنا" من جديد.
**كلمة أخيرة لكِ:**
أنتِ لستِ فاشلة لأنكِ لم تموتي، بل أنتِ **"ناجية"** تقاوم حمل جبال من الوجع وحدها. والدكِ الذي أحبكِ كل هذا الحب لا يمكن أن يكون قد رباكِ لتكوني "لاشيء" من بعده. قيمتكِ لم تدفن معه، بل هي أمانة منه عندكِ.
نصيحتي ليكي توجهي فوراً لطبيب نفسي (Psychiatrist) ليساعدكِ في ضبط ضغط الدم والأفكار الانتحارية، ثم ابدئي جلسات كلامية مع أخصائي نفسي تلتزمين معه لفترة.
وان شاء الله هتكوني احسن بالأخذ الاسباب والتوكل على ربنا
أنتِ لا تحتاجين إلى أن تختفي، بل تحتاجين إلى من يحتوي ألمك ويساعدك على العبور من هذه المرحلة الصعبة. ومع العلاج والدعم المناسب، يمكن أن تستعيدي إحساسك بالأمان والمعنى من جديد.
فقدان بابا بالنسبة لك مش مجرد حزن… ده فقد “المصدر الآمن” في حياتك: الحماية، الاهتمام، الإحساس إن في حد شايلك. ومع استمرار الضغط، الإهمال العاطفي حوالينك، وكثرة الأعراض الجسدية… حصل انهيار متراكم مش لحظة واحدة.
لكن في نقطة أهم من كل ده دلوقتي:
إنتِ قلتي إن حصل محاولة لإيذاء نفسك قبل كده، وإنك وصلتي لليأس الكامل… وده معناه إنك في مرحلة خطر محتاجة دعم فوري حقيقي مش بس كلام.
أول حاجة: سلامتك دلوقتي أهم من أي تفسير
لو فيه أي إحساس إنك ممكن تأذي نفسك تاني حتى بنسبة بسيطة:
* ما تبقيش لوحدك النهارده
* روحي أو خلي حد يوديك لطوارئ أقرب مستشفى فورًا
* أو اتصلي بالإسعاف في مصر: 123
* أو خط الدعم النفسي في مصر: 16328 (المجلس القومي للصحة النفسية)
مش لازم تستني “تنهاري أكتر” عشان تطلبي مساعدة.
اللي بيحصل جواك مفهوم جدًا نفسيًا
اللي إنتِ واصلاه غالبًا مزيج من:
* حزن معقّد (Complicated grief) بعد فقد الأب
* تعلق أمان شديد انكسر فجأة
* اكتئاب مع أعراض جسدية (ضغط، قلب، تعب، رنين…)
* إحساس عميق بعدم الاحتواء والوحدة
* إنهاك من التردد على دكاترة من غير سند
وده بيخلي المخ يوصل لإحساس: “مفيش أمان + مفيش قيمة + مفيش مستقبل”
وده إحساس مرضي… مش حقيقة.
نقطة مهمة جدًا
إحساسك إن “مفيش حد مهتم” رغم إن حواليك ناس… ده جزء من الاكتئاب + فقد الأمان، مش دليل إنك غير محبوبة.
بس المشكلة إنك محتاجة “نوع دعم مختلف” مش مجرد وجود ناس.
دلوقتي… خطوة صغيرة جدًا لكن مهمة
مش عايزين حلول كبيرة. عايزين 3 حاجات بس:
1. ما تبقيش لوحدك الليلة
أي شخص: أمك / أخت / صديقة / جار
2. إبعاد أي حاجة ممكن تأذيك بيها نفسك
3. تواصل عاجل مع طبيب نفسي (psychiatrist)
مش بس علاج كلامي… لأن في أعراض جسدية وضغط شديد محتاج تدخل طبي يساعد يهدّي الجهاز العصبي
كلمة أخيرة ليك
إنتِ مش “بتموتي من غير سبب”… إنتِ “مكسورة من فقد كبير + إرهاق + وحدة + جسم مرهق”
وده قابل للعلاج… بس مش لوحدك.
لو تقدري تردّي عليا بجملة واحدة بس:
هل إنتِ دلوقتي آمنة ومش لوحدك؟
حضرتك محتاج سيشن لنعرف علي سلوكيات الفقد و كيفية التعامل معاها
وان شاء الله يكون ف تحسن
مقدره بجد وحسه بيكى جدا وبالمك واحتياجك حد يسمعك
انتى داخلتى فى اضطراب كرب ما بعد الصدمه انتى محتاجه نعالج صدمه لانها هى جذور للاكتئاب وخوف الفقد
الصدمه بيكون محتاجه معالج شاطر علاج تكاملى
معرفي سلوكي للافكار
Emdr للتقليل حده الصدمه
سكيما ثيرابي للصدمات والتعرف ع طفل داخلى
القبول Act ده من خلال العيش باللحظه الحاليه وان اه مش هنسي واغير واقع لكن مش مؤثر عليا فى حياتى
وتنشيط سلوكي للاكتئاب .
اختاري معالج كويس
اتمنلك الصبر والتوفيق
مقدره بجد وحسه بيكى جدا وبالمك واحتياجك حد يسمعك
انتى داخلتى فى اضطراب كرب ما بعد الصدمه انتى محتاجه نعالج صدمه لانها هى جذور للاكتئاب وخوف الفقد
الصدمه بيكون محتاجه معالج شاطر علاج تكاملى
معرفي سلوكي للافكار
Emdr للتقليل حده الصدمه
سكيما ثيرابي للصدمات والتعرف ع طفل داخلى
القبول Act ده من خلال العيش باللحظه الحاليه وان اه مش هنسي واغير واقع لكن مش مؤثر عليا فى حياتى
وتنشيط سلوكي للاكتئاب .
اختاري معالج كويس
اتمنلك الصبر والتوفيق
