اي الفرق بين طبيب واخصائي نفسي

[أسئلة طبية تخصص نفسي]

2905 اي الفرق بين طبيب واخصائي نفسي

الطبيب فالغالب مده الجلسه لا تتعدي ٢٠ دقيقه وشغله بيكون في تشخيص الحالة وكتابه الدواء المناسب بناءا علي الاعراض ومتابعه كل فتره ( بيركز اكتر علي الجزء البيولوجي ) اما الاخصائي مده الجلسه لا تقل عن ٤٥ دقيقه ودا اللي بيقدر يمشي معاك رحله تغييرك ف انك تنظم انفعالاتك و تفهم نفسك وتبدا تتعلم طرق جديده للعيش بكفاءه
الفرق باختصار :
الطبيب النفسي: خريج طب بشري وبعدها تخصص طب نفسي، يقدر يشخص الأمراض النفسية ويكتب أدوية ويطلب تحاليل أو فحوصات لو محتاج.
الأخصائي النفسي: خريج علم نفس أو تربية قسم نفسي، بيشتغل على الجلسات النفسية والعلاج السلوكي والدعم النفسي والتقييم النفسي، لكن ماينفعش يكتب أدوية.
الطبيب النفسي حاصل علي بكالوريوس الطب و الجراحة و معاه دراسات عليا في الطب النفسي
الأخصائي النفسي هو خريج آداب علم نفس
بعض حالات الطب النفسي بتحتاج تعاون من فريق علاجي فيه أطباء نفسيين و أخصائين
الطبيب خريج كلية الطب البشري و مسموح يكتب علاج للمريض و يعمل جلسات علاج كلامي
اخصائي نفسي خريج كلية اداب و غير مسئول بوضع ادويه للمريض
الطبيب بيكون خريج طب تخصص نفسيه و عصبيه ومسؤول عن الجانب الدوائي
لكن الاخصائي النفسي الاكلينيكي بيكون خريج آداب علم نفس و معاه دبلوم اكلينيكي(صحة نفسية) و دورات تدريبيه في العلاج النفسي وبيكون مسؤول عن الجانب السلوكي والجانب المعرفي و بيقوم بجلسات سلوكية مع المريض ، مسؤول عن تطبيق وتصحيح وتفسير كافه الاختبارات النفسية
الطبيب الجلسه بتكون قائمة اكثر علي الادويه. انما الاخصائي الجلسه بتكون كلاميه ووقت اكثر
الطبيب النفسي هو خريج طب والمسئول عن العلاج الدوائي
الاخصائي النفسي خريج اداب علم نفس ومستول عن العلاج النفسي الكلامي
الطبيب بتعالج كلامي ودوائي والاخصائي النفسي كلامي فقط.
الفرق ببساطة:
1. الطبيب النفسي = دكتور
- خريج كلية طب + تخصص أمراض نفسية.
- بيشخص ويكتب دوا زي مضادات الاكتئاب والقلق.
- تروحيله لو الأعراض شديدة، مأثرة على نومك وأكلك وحياتك، أو بقالها شهور.

2. الأخصائي النفسي = معالج
- خريج آداب علم نفس أو دراسات عليا.
- بيشتغل بالجلسات والكلام، بيعلمك مهارات تفكير وسلوك جديد وبيكمل عمل الطبيب النفسى لان الدواء لوحده مش كفاية الشخص بيحتاج جلسات علاج كلامى وى العلاج المعرفى السلوكى والجدلى السلوكى وانواع تانية زى المخططات والتقبل والالتزام
- مش بيكتب دواخالص.
- تروحيله لو عايزة تفهمي نفسك، تتكلمي، تحلي مشاكل، تتعافي من صدمة ولو فى اظراب نفسى او اضطراب فى الشخصية بجانب العلاج الدوائى لو حدة الاعراض شديدة

تروحي لمين الأول؟
لو فيه تغير كبير في شخصيتك ونومك وأكلك → *ابدئي بالطبيب النفسي عشان يقيم هل محتاجة دوا ولا لأ.
وهو نفسه ممكن يحولك لأخصائي نفسي تشتغلي معاه جلسات.

يعني الاتنين بيكملوا بعض، مش بديل لبعض
الطبيب يكتب دواء
الاخصائي بيعالج بدون ، دواء سلوكي
الطبيب النفسي مختص بالأدوية فقط.
الاخصائي النفسي مختص بالتقييم النفسي من خلال الاختبارات النفسية.
وعمل جلسات علاجية كلامية ونتظيم افكار ومشاعر وسلوكيات المريض من خلال العلاج المعرفي السلوكي والعديد من المدراس العلاجية .
ليس له الحق في كتابة الأدوية للمريض
الطبيب النفسي يقدر يساعدك في حل المشكل. النفسية بكتابة الأدوية، وهو بيكون خريج كلية طب، وبعض الأطباء بتقدم خدمة العلاج التفسي إلى جانب الدوائي بعد التدريب عليه وممارسته..
أما الأخصائي النفسي الإكلينيكي أو المعالج النفسي فدوره هو الجلسات النفسية عن طريق المدارس العلاجية المختلفة، وهو بيكون خريج آداب علم نفس فقط أو ما يعادلها بالإضافة للدراسات العليا والتدريب والتأهيل لممارسة العلاج النفسي
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الطبيب النفسي بنلجا ليه اما بنكون محتاجين ادويه نمشي عليها لما بنوصل لمرحله بتكون محتاجه ادويه المعالج النفسي او الاخصائي النفسي هو اللي بيقدر يمشي معاك على الصدمات اللي مرت بيها في حياتك او اي نوع اضطراب ويعرفك انت وصلت للمرحله دي ازاي ويبدا يعمل لك خطط علاجيه حسب المدارس اللي هو بيشتغل بيها علشان تقدر تطلع من المراحل اللي انت فيها بوعي افضل وتكون فاهم نفسك افضل ده باختصار
باختصار الطبيب النفسي بيكون دارس كلية طب وبعد كده بيتخصص في الطب النفسي وبيعالج بالادوية ، اما الأخصائي النفسي بيكون دارس في كلية اداب قسم علم النفس وبيعالج بالجلسات الكلامية فقط ولايحق له وصف الدواء.
والسؤال هنا متى تحتاج الطبيب النفسي ومتى تحتاج الأخصائي النفسي ؟
تحتاج للطبيب النفسي: إذا كانت الأعراض حادة جداً وتؤثر على القدرة على النوم أو الأكل، أو إذا كان هناك شك في وجود خلل عضوي، أو في حالات مثل الفصام والاضطراب ثنائي القطب التي تتطلب ضبطاً دوائياً.
تحتاج للأخصائي النفسي: إذا كنت ترغب في فهم أسباب سلوكك، أو التعامل مع صدمات، أو تحسين جودة حياتك وعلاقاتك، أو علاج القلق والاكتئاب من خلال تغيير التفكير.
في كثير من الحالات، يكون التكامل بينهما هو الحل الأمثل؛ حيث يضبط الطبيب الكيمياء بالأدوية، ويساعد الأخصائي المريض على تعلم مهارات التعامل مع الحياة والضغوط.
الأخصائي النفسي خريج كلية آداب علم نفس بالأساس ويستكمل دراسات عليا متخصصة في علم النفس ويقوم بتقديم تدخلات نفسية غير دوائية من خلال الجلسات النفسية.

الطبيب النفسي هو طبيب مرجعيته طبية بحتة بيركز ازاي يوصف الدواء المناسب ويقترح التدخلات الطبية مثل العلاج بالصدمات الكهربائية ونحوها، ويقوم بتحويل الحالات للتخصصات الطبية الأخرى.

الاتنين بيشتغلوا ضمن الفريق العلاجي ويتكاملوا في الأدوار ودة الوضع المثالي.
الطبيب النفسي علاج دوائي
الاخصائي النفسي علاج سلوكي
الطبيب النفسي هو دكتور خريج طب، ويقدر يكتب أدوية نفسية إذا كانت الحالة تحتاج علاج دوائي.
الأخصائي النفسي لا يصف أدوية، لكنه يقدم جلسات علاج نفسي تساعد الشخص على فهم مشكلته والتعامل معها وتغيير الأفكار والسلوكيات التي تسبب له المعاناة.
الطبيب النفسي هو خريج كلية الطب يقوم بالتشخيص اولا وهو الوحيد المسموح له بوصف الدواء للمريض لكن الأخصائي النفسي هو من يقوم بعمل المقايس والاختبارات النفسيه وإعطاء الجلسات والدعم النفسي للمريض
الطبيب هو خريج كلية الطب وتخصص في الطب النفسي بعد التخرج والتدريب و وهو يقوم بتشخيص وعلاج الاضطرابات النفسيه بالعلاج الدوائي او الغير دوائي
المعالج النفسي تدرب علي التعامل مع الاضطرابات النفسيه بالعلاج الغير دوائي زي جلسات العلاج السلوكي وغيرها عنده أدوات أيضا تساعده عن تقييم المشكله من الناحيه السيكولوجيه او النفسيه للتعامل معاها
الفرق الأساسي بين الطبيب النفسي والأخصائي النفسي إن كل واحد فيهم ليه دور مختلف في العلاج النفسي.

الطبيب النفسي خريج كلية طب ثم تخصص طب نفسي، ويقدر يشخّص الاضطرابات النفسية طبيًا ويكتب أدوية لو الحالة تحتاج، ويتابع أعراض زي الاكتئاب والقلق والوسواس واضطرابات النوم وغيرها. وأحيانًا يعمل جلسات علاج نفسي، لكن تركيزه الأكبر يكون على التشخيص والعلاج الدوائي.

أما الأخصائي النفسي فهو خريج علم نفس أو تخصص نفسي، ودوره الأساسي الجلسات والعلاج النفسي. يساعد الشخص يفهم نفسه ويتعامل مع أفكاره ومشاعره وسلوكياته، ويستخدم أساليب علاجية مختلفة مثل العلاج المعرفي السلوكي وغيره، لكنه لا يكتب أدوية.

وفي كثير من الحالات، الأفضل يكون فيه تعاون بين الاتنين، الطبيب يتابع الجانب الدوائي إذا احتاجت الحالة، والأخصائي يشتغل على الجلسات والعلاج النفسي.
الطبيب النفسي بيكون متخرج من كلية الطب بعدها بيتخصص في الطب النفسي يتدرب فيه ويحصل على دراسات عليا في نفس التخصص ويقدر يكتب لحضرتك ادوية في حالة الاحتياج لذلك وكثير من الاطباء بيكون متدرب ايضا على جلسات العلاج النفسي وبيمارس ده في عيادته
اما الاخصائي النفسي فبيكون خريج كلية الاداب قسم علم نفس اكلينيكي وبيقوم بإجراء جلسات العلاج النفسي وااختبارات والتقييمات النفسية حال الاحتياج لذلك
ببساطه ، طبيب بيكتب ادوية الاخصائي بيشتغل الجلسات
الطبيب النفسي يشخص الحالات ويكتب الأدوية
ودورة الاكبر في سماع الأعراض وكتابة الدواء وكتابة الجرعات كل فترة
أما الاخصائي فهو دورة مكمل لدور الدكتور من سماع المشاكل ومدة جلستة تكون أطول من كشف الدكتور وهو اللي ليتابع رحلة العلاج مع الحاله وبيكون شخص داعم وغير مسموح له بكتابة دواء
بصي طبيب خريج طب وجراحه واتخصص فى طب نفسي زماله او ماجستير تمام بيكتب دوا
معالج خريج علم النفس الاكلينكي معاه دبلومه اكلينكيه او ماجستير اكلينكي وبيعمل ٧ دورات تابعين لوزاره الصحة وبيتم تدريب فى مستشفي سنتين تابع للامانه العامه وبيشتغل بدون ادويه ويتعامل مع حالات عصابيه مش ذهانيه الا تحت تاثير دوا بيشتغل بمقاييس واختبارات ومدارس علاجيه كتير لازم يكون خريج علم النفس الاكلينكى وعضو رابطه الاخصائين ومعالجين
طبيب خريج كليه الطب والجراحه وعمل زماله بالطب نفسي او ماجستير ودكتوراه بيكتب ادويه
معالج خريح اداب علم النفس الاكلينكى معاه دبلومه اكلينكى او ماجستير ودكتوراه و٧ دورات مزواله مهنه من وزاره الصحه يختم النسر وسنتين تدريب مستشفي الزامى وعضو رابطه المعالجين النفسين والاخصائين بيشتغل مع عصابي وليس ذهانى وبيكون معاه اختبارات ومقاييس نفسيه ومدارس علاجيه مش بيعالج ولا يكتب دوا
الطبيب خريج طب هو اللي بيرصف الدواء اما الاخصائي يعالج بمدارس علاجية فقط ولا يوصف الدواء
الطبيب يوصف العلاج الداوئى وهو وحده فقط من يوصف العلاج الدوائى
والاخصائى يتابع بالجلسات النفسيه باستخدام انواع العلاجات النفسيه المختلفة من غير وصف دواء
الفرق ان الطبيب متخصص بكتابة العلاج النفسي بعد التشخيص الدقيق اما الاخصائي يستخدم أساليب العلاج المعرفي السلوكي والعلاج الجدلي لتغيير نمط تفكير المريض وأسلوب حياته وتصحيح مفاهيم خاطئة ناشئة عن سوء البيئة المحيطه او الأساليب الخاطئة في التربيه او اطراب ما بعد الصدمه او فقد عزيز وغيرها من الأمور
الطبيب النفسي للأمراض الذهانية والحالات التي تريد الإنتحار ولكتابة الأدوية لهم وبيكون متخرج من كلية الطب ، أما الأخصائي النفسي فهو بيغير المعتقدات والأفكار الخاطئة وبيغير حياتك للأفضل وبيعالج فكرة ، مشاعر ، سلوك ،وبيكون متخرج من علم نفس ، صحة نفسية
الطبيب خريج كلية طب هو الي بيكتبلك العلاج النفسي فيه والمعالج بيعالج بجلسات كلاميه وبيعملك خطه علاجيه واهداف بتحققيها معاه
ولكن غالبا مايكونو مكملين لبعض لتوصيل المريض لدرجة كبيره من العلاج
الطبيب خريج كلية الطب تخصص أمراض نفسية
هو فقط اللي حق له التشخيص وإعطاء الأدوية المناسبة
الأخصائي النفسي خريج كلية الآداب قسم علم نفس، ويتخصص بالدراسات العليا المختلة في المجال الإكلينكي ودوره تقديم جلسات نفسية وعمل تقييمات ووضع خطة علاجية ومتابعتها سواء كان بشكل فردي أو بالتنسيق مع الطبيب ولا يحق له إعطاء أي دواء أو ترشيح أي دواء أو المساس والتدخل في الجانب الدوائي
الطبيب لاعطاء الادوية اما المعالج للجلسات النفسية

أطباء في تخصص نفسي

المزيد من الاطباء تخصص نفسي