أسئلة في تخصص نفسي

أسئلة طبية تم سؤالها من خلال مستخدمين تطبيق اكشف وأجوبة من أطباء متخصصين على إكشف, يمكنك ترك سؤالك وسوف يتم اجابته في سرية تامة

هل طبيعي إني أخاف من أشياء عادية زي إني اخاف اروح مكان جديد او اخاف اتكلم قدام الناس او اخاف من المستقبل ...وبتخيل ساعات أشياء بتضايقني فيها دم وأسلحة
هل ده [إقرأ المزيد...]

الف سلامه .. يفضل بالتأكيد زيارة طبيب نفسي للإطمأنان

انا بمر بطراب نفسي ادي الي محاوله انتحار نتج عنها كسر في الرجل وبعد اكتر من ١٨ سنه نفس الشعور ميول انتحاريه زواج كنت اعتقد انه ناجح لكن الصدمه معرفه زوجي بوحده [إقرأ المزيد...]

أقدر جدًا حجم الألم اللي بتمري بيه، وده طبيعي جدًا بعد صدمات متكررة وضغط نفسي كبير، خصوصًا لما يكون في خيانة أو انهيار لشيء كنتِ شايفاه أمانك.
لكن مهم تعرفي إن مشاعرك دي – مهما كانت مؤلمة – مؤقتة وقابلة للعلاج والدعم.
الميول الانتحارية مش ضعف، لكنها علامة على إنك محتاجة مساعدة عاجلة وتفريغ نفسي آمن.
أنصحك فورًا بالتوجه لأخصائي نفسي أو طبيب نفسي موثوق، ولو الأفكار دي بتزيد أو بتحسي إنك ممكن تؤذي نفسك، ضروري تروحي للطوارئ فورًا أو تتواصلي مع حد تثقي فيه يساعدك تروحي لمكان آمن.
وجود أولادك كمان بيخليك محتاجة تحافظي على نفسك، لأنك الأساس في حياتهم

انا بهلوس بصوت عالي وانا نايم بدون ما احس

يجب استشارة اختصاصي نفسي علشان يساعدك في تحديد اسباب هذة الحاله

انا بهلوس بصوت عالي وانا نايم بدون محس

يجب استشارة اختصاصي تفسي يقيم حالة حضرتك ويساعدك في فهم اسباب حدوث هذة الحاله

أنا بنتي عمرها ١٧ ونص كل شوي تكلم شاب وتخرج مع شاب وأنا تعبت منه وكل واتكلم معاها تعلي الصوت وتش وتزعل وتقول أنا حرة مش بتسمع الكلام وتكتب كثير عندها حالة كذب كثير [إقرأ المزيد...]

مواعيد العيادة الأحد والأربعاء من ١ ظهرا ل ٨ مساء احجزي موعد هاتيها للدكتورة تشوفها

اعانى من الوسواس القهري في العقيده من سبع سنوات وذهبت لاكثر من طبيب ولم ارتاح علي ادويتهم ماهي الا مهداءات ولن اذهب الي طبيب مره ثانيه اريد دواء من حضزتك امشي عليه [إقرأ المزيد...]

علاج السواس القهري ليس فقط عن طريق العلاج الدوائي ويجب ان يكون بالتوازي مع العلاج المعرفي السلوكي والجدلي السلوكي علشان تغير معتقداتك وطريقة تفكيرك عن اقتناع اما العلاج الدوائي فهو مكمل للجلسات النفسيه لانه بيقلل من حدة الافكار الوسواسية لحين تغييرها بالجلسات النفسيه

كيف التخلص من ادمان مخدر الحشيش

لو الحاله صعبه هانحتاج نروح مكان متخصص لمدة مش اقل من ٦ شهور عشان تتعالج والمادة المخدرة تطلع من جسمنا وبعديها نبدا التأهيل
لو الحاله مستقرة بنتابع مع مكان متخصص الأدوية اللازمه والجلسات التي تساعد علي التأهيل وتعديل السلوك واهمها كيفيه مواجهة الضغوط التي تقابلنا بدلا من الهروب منها بالمادة المخدرة
هل يوجد اضطراب بالنوم أو سوء تغذية أو قلق أو إدمان لشيء مؤثر على الذاكرة؟
اهلا وسهلا بحضرتك اولاً الف سلامه ..ثانياً يسعدني مساعدتك في عيادة الدقي ...أو ممكن جلستنا تكون اون لاين لو مناسب لحضرتك .
طبعا ...حضرتك محتاجه زيارة متخصص نفسي في علاج الصدمات و أكيد بتتعافي زي حالات كتير