سألت فتاة (تبلغ عمرها 22 سنة) 15 May, 2026
انا بعاني بقالي سنتين واكتر من واساوس في الصلاه والوضوء ووصلت اني بقيت مش بعرف امسك المصحف لان دماغي بتقول كلام غلط اعمل ايه هل لو انا طنشت هتعاقب وكده اذنبت ولا اعمل ايه
وكمان كل ما اعمل حاجه يقولي عيديها مره او تلاته وكده لو مش عدت الحاجه يقولي لو مش عدتي يب غلطتي كده في الله اعمل ايه انا بعاني اوووي ودماغي مبقتش مسيطره عليها والضوء بتوضي كتير وبعيد الفرض اكتر من مره ارجو الرد وبيفضل يقولي اعملي كذا ومتعمليش كذا لو مش عملت يب شتمتي او غلطتي في الله وكده انا خايفه اعمل ايه النصيحه يعني ايه
أخصائي عصام احمد احمد
2133 18 بعيدا ان في قاعدة فقهية بتقول اعادة الصلاة مش لازمه حتى لو ناسة اني مش متواضيه حتى لو غلطت في اشياء كتير
الوسواس عايزك دايما تكوني مثاليه وحتى لما تبقي مثاليه برده بيوجدلك ثغرة يخليكي تعيدي بيها فالحل اصلا هو العلاج المعرفي السلوكي وبعض التقنيات من العلاج الجدلي