استشاري صحه نفسيه وإرشاد أسري واستشارات زوجيه ولايف كوتش معتمد

أخصائية برناديت عاطف زايد

no medicine أخصائي نفسي ولا يعالج بالادوية أو الجراحة
مستمع جيد
(18 تقييم) 3587

استشاري صحه نفسيه وإرشاد أسري واستشارات زوجيه ولايف كوتش معتمد

استشاري صحه نفسيه وإرشاد أسري واستشارات زوجيه ولايف كوتش معتمد

أخصائية برناديت عاطف زايد

سعر الكشف: 450 جنيه

الدكتور يشترط الحجز مسبقا احجز الان

مواعيد العيادة

loading

جاري تحميل المواعيد المتاحة

تفاصيل عيادة أخصائية برناديت عاطف زايد

سعر الكشف: 450 جنيه

أخصائية تخصص نفسي في لوران

لوران: شارع فهمي ويصا متقاطعه مع عبد المنعم الداليل[...]
( (احجز وسوف يصلك العنوان بالكامل وارقام العيادة )
clinic location متاح خريطة جوجل عند الحجز

الخبرات والشهادات:

  • - حاصل علي الدكتوراة المهنيه في الصحه النفسيه والإرشاد الأسري والزواجي
  • ـ متخصصه في صدمات الطفولة
  • ـ علاج الصدمات بتقنية ال EMDR
  • - دبلومه في علم النفسي الاكلينيكي
  • . دبلومه العلاج المعرفي السلوكي CBT
  • . دبلومه في العلاج بالمخططات المعرفية shcema therapy
  • . لايف كوتش معتمد
  • , دبلومه في العلاج السلوكي الجدلي
  • , دبلومه في العلاج بالتقبل والالتزام
  • - دبلومه في العلاج برسم الفن العصبي
  • _ عضو من الفريق العلاجي لمركز Nait للخدمات النفسيه المتكامل
  • . تعديل سلوك الاطفال والتعامل مع المشكلات النفسيه للطفل
  • ـ دبلومة علم النفس المتكامل صحه نفسيه - ارشاد زواجي -تربيه ايجابيه)
  • - دوره فواصل كيفيه التعامل مع المراهق)
  • - عضو في جمعية الصحة النفسيه

مميزات العيادة

صور العيادة:


التقييمات:

نورا ح... 4 June, 2026
التقييم :
الدكتور ممتازه في الاستماع وبتحاول توصل معاكي لحلول واقعيه مستوى العياده. جيد جدا
ولاء م... 2 June, 2026
التقييم :
دكتورة شاطرة وبتسمع الحالة للآخر ... ومريحة نفسيا جدا ..أن شاء الله هفضل اتابع معاها
مريم م... 30 May, 2026
التقييم :
دكتوره كويسه جدا ممتازه وارتحت معاها وحسيت انى عايزه اكمل معاها
Amr M... 2 March, 2026
التقييم :
A very supportive and kind therapist, I felt safe talking to her and she helped me see things more clearly
يمنى ج... 28 February, 2026
التقييم :
Very professional and friendly
Fatma A... 26 February, 2026
التقييم :
الدكتورة لطيفة ومستمعة جيدة
ميريت ع... 22 February, 2026
التقييم :
دكتور برناديت بجد شاطرة جدا و مستمعة بطريقة كويسة و ذوق اوي
جاسر ع... 22 February, 2026
التقييم :
بصراحة دكتورة بتسمع و تخليك تحل و تطلع من الجلسة واحد تاني خالص
مريم ع... 10 February, 2026
التقييم :
دكتورة ممتازة وذوق جدا وفرقت معايا من اول جلسة
Hadeeramer ... 26 December, 2025
التقييم :
دكتورة زى الفل ومستمعة جيدة
فارس م... 24 November, 2025
التقييم :
من افضل دكاترة كويسة جدا الصراحة كله تمام
رحمه ا... 17 April, 2026
التقييم :
كريم م... 31 March, 2026
التقييم :
غاده م... 23 March, 2026
التقييم :
فاطمة ف... 2 March, 2026
التقييم :
فاطمة م... 26 February, 2026
التقييم :
محمد ص... 27 November, 2025
التقييم :
منصور غ... 17 November, 2025
التقييم :

أسئلة من المرضى تم اجابتها:

مبنمش من وفاه ماما بقالى ٤ شهور نوم متقطع وتعب نفسي وعياط ووجع

792 21
اولا البقاء لله ربنا يرحمها ويغفر لها
مشاعر الفقد من أصعب المشاعر خصوصا لو كان شخص قريب مننا وانا حاسة بيكي ومتفهمه جدا المشاعر اللي حضرتك بتعشيها
الفترة اللي احنا فيها دي محتاجين شخص داعم في حياتنا أما من الأهل أو حد متخصص يقدر يساعدك عشان تعدي الفترة دي

هل لازم اقول كل حاجة بالتفصيل لدكتور النفسي حتي علاقتي مع اقرب الناس ليا و علاقتي مع ربنا؟

757 23
اه يفضل الصراحة في كل الامور عشان يقدر يساعدك

انا عندي حيره بين شخصين الاول خطيبي وفي بينا مشاكل كتيره اوي ف تره وفي مواقف صعبه او اعدي وبان انه شخص بخيل وكد بس امي بتقولي انتي تغيريه ونا كنت بحب واحد قبله كان ف دفعتي حبيته لمده 8شهور ونا مع خطيبي ده داخلين ف سنتين بس انا مش قادره احبه زي الي كنت بحبه قبل كد بس خطيبي ده كلامه تافه اوي اوي مش بحسه بيشدني ليه زي التاني الفكره ان الفتره دي ف الاول كنت بكره اشوف الي كتت بحبه لاني كنت خايفه اواج

1509 15
محتاجين نقيم العلاقة
ونشوف اصلا احنا معايير الاختيار بتاعتنا اي اصلا عشان نقدر نحدد
ومحتاجين نفهم مشاعرنا واحتياجنا

عندي قلق وتوتر واكتئاب وفقدان شغف وكره لكل شي وعايزة اخد ادوية اكتئاب بس من غير ماتفقد تركيزي لاني ثانوية عامة

1506 18
لو احنا في ثانوية عامة داخلين علي امتحانات يبقي دي فترة موقتة طبيعية أغلبية الطلبة بيمروا بيها في نفس التوقيت
ولو احنا لسه داخلين علي الثانوية العامة يبقي الفترة دي حدثت بدري شوية
في كلتا الحالتين احنا محتاجين دعم وشخص موثوق فيه أو متخصص يساعدنا أننا نعدي المرحلة دي بدون أدوية

نا 22 سنة، وبمر بأزمة نفسية حادة ومحتاج لمساعدتك في التعامل مع المشاكل دي:
صدمة وتعلق مرضي: خرجت من علاقة مؤذية تعرضت فيها للتلاعب، وبعاني من أعراض انسحاب قاسية وصعوبة في التخطي.
ضغط عصبي وتشتت: الضغط مسبب لي تشتت حاد في التفكير، مع خنقة ورعشة في الجسم من وقت للتاني.
أفكار قهرية وجلد ذات: تفكير مفرط (Overthinking) مستمر، وتأنيب ضمير بسبب ابتزاز عاطفي تعرضت له.وارق.

2005 16
انا مقدرة جدا الضغط النفسي اللي انت فيه وعارفة أن دي حاجه صعبة جدا خصوصا انك مريت بظروف صعبة محتاجه انك أما تشرفني في العيادة او انك تختار المتخصص اللي ترتاح معاه عشان يقدر يساعدك
وارجو انك تسرع في الخطوة دي عشان الأمور متزدادش سوء

نا بنت سن19 سنه بحب واحد بقالي كتيير اوي وسوا بس ف زميل ف جامعه لما اشوفه بحس باعجاب ليه هو معجب بيا بس مش بفتكره ولا بفكر فيه غير اما ايق ف جامعه بس فمش عارفه احد د اي

1537 16
ممكن يكون في اعجاب بصفه معينه فيه
مش شرط يكون حب
احنا بطبعنا كبشر ممكن تعجبنا صفات في شخص آخر ولد او بنت
اهم حاجه انك تحددي مشاعرك بالظبط وتبقي عارفة اي هو احتياحك
ولو مش بتعرف نعمل ده ممكن نتوجه لمتخصص يساعدنا في الجزء ده

انا خاطب وتراودنى افكار شذوذ هل يوجد علاج للشذوذ لا استجيب لتلك الافكار ولكن اصبحت تتزايد على وخايف تكمل معايا باقيه عمرى

819 11
اه يافندم يوجد علاج
واختار بعناية متخصص للاضطرابات الجنسية عشان يقدر يساعدك

امتى الواحد يقدر يحدد انه مريض نفسي او عنده اضطراب و محتاج مساعده

5196 32
انك تحسي انك مش علي طبيعتك أو أن النشاط اليومي اللي كنتي بتقومي بيه مش قادرة تعمليه في الوقت الحالي - بكاء بدون سبب - تغييرات في الحالة المزاجية - عصبية زيادة
ده جزء من الاعراض اللي لو موجودة يبقي محتاجين مساعدة

السلام عليكم انا بفضل افكر كتير اوي في كل حاجه حصلت أو محصلتش واحيان في الكلام الي انا قلت وبحس بالذنب وبتخيل أشخاص واتكلم معاهم لوقت طويل

4409 20
ده overthinking نتيجة تجارب وخبرات مرينا بيها خصوصا من الطفولة
نصيحتي التوجة لمعالج عشان يقدر يساعدك في الجزء ده

بنتي13سنه بقالها كام يوم كل يوم تقعد تعيط وبتقول الشيطان بيقولي أفكار وحشه عن ديني واني لو أكلت هيجيلي مرض

4667 21
دي بداية مش مطمنة ارجو التوجة لمتخصص عشان نعالج الموضوع بدري

بقالي فتره كبيره اوي مجرد ما اضحك بدخل في عياط هستيري مبعرفش اسكت نفسي غير لما ابقى لوحدي عشان اعرف أهدى هل ده ممكن يكون بسبب ضغط عادي ؟

2384 15
لا هوضغط متراكم شوية نتيجه احداث حصلت وانتي تجاهلتيها بس هي متراكمة جواكي عشان كده بتوصلي للحالة دي
محتاجين أننا نتعلم ازاي نعبر عن مشاعرنا بطريقة صحية عشان نكون اهدي وعشان نطلع من الحالة دي

اي الفرق بين طبيب واخصائي نفسي

4258 32
الطبيب النفسي يشخص الحالات ويكتب الأدوية
ودورة الاكبر في سماع الأعراض وكتابة الدواء وكتابة الجرعات كل فترة
أما الاخصائي فهو دورة مكمل لدور الدكتور من سماع المشاكل ومدة جلستة تكون أطول من كشف الدكتور وهو اللي ليتابع رحلة العلاج مع الحاله وبيكون شخص داعم وغير مسموح له بكتابة دواء

ازاي اعرف ان انا عندي اكتئاب لان انا بقالي اكتر من7سنين بعاني مع نفسي ومبقتش زي الاول وبخاف اتعامل مع الناس ومبقتش علي طبيعتي واتغيرت وبقيت طول الوقت ساكته ف مش عارفه اي الحل

5146 35
الاكتئاب له انواع مختلفه وعشان تدنعرف إذا كان في اكتئاب أو لا بنحتاج نروح لمتخصص ( معالج أو طبيب ) عشان يشخص
ده غير أن بعض الاضطرابات بيكون فيها سمات من أعراض الاكتئاب
فالتشخيص هنا مهم جدا عشان يكون العلاج صح

طب معلشي انا نفس البت اللي لسه ساله دكتور عن الوسواس نفسي ولا دكتور مخ واعصاب

3325 21
في الأساس هو نفسي
لو الأمور وطورت أو زادت بنحتاج طبيب نفسي يكتب ادوية

دلوقتي انا عندي مشاكل كبيرة جدا مع الشخص اللي موجود ف حياتي والمفروض ع وش اتخاذ اجراء رسمي ( مع العلم لاهلنا بالعلاقة برسمية ولكن في انتظار مجيء والده من الخارج ) المهم المشاكل مؤخرا خدت بالي انها مشاكل كبيرة مش خلافات وانها متعلقة بثوابت وقناعات بالنسبالي انا شايفاه غلط وهو كمان ف انا قررت ان الحل او الفيصل حد متخصص عشان دة شخص مش بيقتنع ابدا انه غلطان واي حد غير رايه يبقي مش راجل او اي حاجة وحشة وخلاص لا والعكس دة هو كمان مؤخرا اكتشفت انه بيجيب كل عيوبه او المشاكل فيا واللوم عليا ف كل حاجة يعني اي حاجة وحشة ياما انا السبب ياما انا ليا دخل حتي لو ثانوي بس لازم انا اللي بدات او بسببي مهما شرحت ومهما بررت مفيش فايدة ف في حد نصحني ووصلت انه لازم نروح لمتخصص يواجهه ب دة عشان دة الحل حتي لو هو اللي يختاره ومن ناحيتي قولت اللي هيقوله انا هعمله حتي لو طلعت انا غلطانة هعترف بيه واصلحه وسالته انت هتعمل كدة لي ف هو مصمم انه عشاني وعشان انا اللي طالبه حاجة غريبة ف كانه بياخدني ع قد عقلي وخلاص بس انا اتمسكت ب شرطي دة لان العلاقة متوترة جدا والمفروض اننا قربنا خلاص ع الخطوة الرسمي وهو مؤخرا عمال يذكر (انا حساها زي تهديد) انه لو معملتش كذا مثلا من دلوقتي يبقي ممكن منبقاش سوا بعدين اللي هو زي لو انتي مش عايزة تسمعي كلامي من دلوقتي ومش مقتنعه انه شرط وواجب يبقي ممكن متبقيش مراتي ( ودة كان الرد ع انه قولتله في فرق بين اني احترمك وابلغك واشارك وبين انه واجب عليا اسمع كلامك وانت ولا جوزي ولا ابويا عشان اسمع كلامك حتي لو ابويا متوفي دة ميديش الحق او الملكية المطلقه اني اسمع كلامك بلا مجادلة او رد واني م انكرتش دة بس دة من وجهه نظري الطاعه بتبقي ليه لو هو زوجي بس وانا كمان مش حابة اني اكون مع حد بطيعه او بسمع كلامه عشان مضطرة انا عايزة اختار حد اكون حابة اسمع كلامه وهو يحسسني بالمشاركة والتخيير مش كانه بيؤمرني ويكون تحت بند المودة والمشاركة مش القوامة والطاعه وخلاص زي ما بيقول ) واعتقد انه حقي طلاما الشخص دة هكمل باقي عمري معاه هو بقي شايف كدة ان انا اللي عندي مشكلة وعندي زي شذوذ فكري او فيمينست وخلاص ومصطلحات كتير تفيد دايما اني شخص اناني او بياع او بياخد مش بيدي وغيره كتير ....
ف اي الحل دلوقتي ؟
ولو في اي نصيحة ياريت
وهل انا صح ولا لا اني عايزة الحل دة ؟ لانه املي الوحيد بعد التوتر والتعب دة كله
ولو الحل دة لابد منه ممكن اقتراحات لاني معرفش ابحث ازاي عن حد متخصص ف النطاق

2068 16
فكرة انكم تروحو لمتخصص فكرة صحيحه خصوصا أن بعض المشاكل تبقي أن كل واحد شايف المشكلة أو الموضوع من وجهه نظرة بس والمتخصص بيساعدكم في انكم تشوفو الجانب التاني للمشكلة
لو حابين تشرقوني اهلا بيكم
احنا بس عايزين نفهم حاجه أن مش شرط في المشكلة أن في حد فينا يكون غلطان ممكن بس نبقي في حاجه فاهمنها غلط او شايفين جزء من الزاوية
واننا ندور علي طريقة نتفاهم فيها مع بعض ده مش عيب

عايز طريقة صحيحة ابطل بيها اخد لوسترال 50.. استمريت عليه حوالي 3 شهور ومافرقش معايا.. مع العلم اني خدته من غير استشارة طبيب.. شكرا.

523
يتم تدريج العلاج علي مدار أسبوع
يعني باخد نص الكميه اسبوع وبعدين اسبوع ااقل الجرعه التانيه
يعني لو بتاخد قرص بنقلله لنص قرص لمدة أسبوع وبعد كده ربع قرص لمدة أسبوع وبعدين نوقف
بس في حاجه اهم احنا اصلا اخدناه ليه
فيه بعض المشاكل والاضطرابات النفسية اني اشتغل علي نفسي واكون مع ثيرابيت افضل من العلاج الدوائي

ما أنوع طريقة كورس العلاج نفسي

521
متاح اكتر من مدرسة علاجية وبيتم تحديد المدرسة علي حسب المشاكل الموجودة

اقدر اتعافه امته من الحاله النفسيه وتعامل مع الناس مثلا المريض ممكن ياخد اى وقت

532
علي حسب الأعراض الموجودة عندك
لكن استمرارك وارادتك هي دي اللي هتخليكي تتحسني اسرع

عاوزه ضروري حد يساعدني ف علاج حاله إدمان قمار إلكتروني

518
محتاجين نتوجه لمتخصص عشان نبدا العلاج

عندي مشكله نفسيه صعبه
عدم تقبل النفس
تشتت الإنتباه
قلة التنظيم
الكسل او التسويف
اندفاع
نسيان متكرر
خلل في إدارة الوقت
مش متقبل نفسي عمومًا على اي حال ولا متقبل اللي حواليا ودايما مندفع

518
الاعتراف بوجود مشكله ده جزء من العلاج
محتاجين نعرف الفترة اللي فاتت مريت بايه
بس احنا هنا عندنا عرض مهم جدا وهو الاندفاعيه
توصيتي ليك حجز جلسه لاكتشاف المشكله فين أو التوجه لمتخصص عشان نلحق الأعراض في بدايتها قبل ما تتطور

الخدمات الطبية:

جلسات نفسي اونلاين

اضطراب القلق

الاضطرابات النفسية

الاضطراب ثنائي القطب

الاضطرابات السلوكية والوجدانية

المشاكل الزوجية والأسرية

جلسات علاج نفسي

طب نفسى الأطفال

علاج الأمراض النفسية

علاج الاكتئاب

لايف كوتش معتمد

ـ متاح خدمات الجلسات الاون لاين يوميا

10 م ل 12 م

احجز في اليوم المناسب واحنا هانحولك لمواعيد الاون لاين

ـ متابعه مع الدكتورة عن طريق الواتس اب

ـ



أقرب ميعاد لأخصائية برناديت عاطف زايد هو اليوم الاحد 14 يونية 2026 من 2:00 مساءً وتقدر تشوف كل المواعيد المتاحة من خلال عرض المواعيد أعلاه

عنوان الأخصائية برناديت عاطف زايد هو شارع فهمي ويصا متقاطعه مع عبد المنعم الداليل, لوران ويمكنك اظهار العنوان بالتفصيل بعد الحجز مباشرة

أرقام تليفون الأخصائية برناديت عاطف زايد تظهر بالتفصيل بعد الحجز مباشرة للتواصل والتأكيد مع العيادة

تقييمات الأخصائية برناديت عاطف زايد هي
(18 تقييم) 3587
وتظهر أعلاه للاطلاع ويمكنك وضع تقييمك بعد الحجز والحضور تصلك رسالة بعد ٢٤ ساعة من الحجز للتقييم بنفسك

نعم خدمة الحجز مع الأخصائية برناديت عاطف زايد حقيقية ومجانية وتصل للعيادة رسالة تأكيدية بالحجز فيها أسم المريض ورقم الهاتف المدخل عند الحجز فور الحجز للتواصل عند اللزوم