أسئلة في تخصص نفسي

أسئلة طبية تم سؤالها من خلال مستخدمين تطبيق اكشف وأجوبة من أطباء متخصصين على إكشف, يمكنك ترك سؤالك وسوف يتم اجابته في سرية تامة

انا ديما مخنوق وتعبان ومن فطرة حولت انتحر بسبب مشكلة كانت متعلقة ببنت واهلي لما عرفو كسرو موبيلي وحرموني اني اكلمها وانا كنت بحبها جداا بعدها حولت انتحر واخدت كمية [إقرأ المزيد...]

انا معرفش سؤالك ايه تحديدا بس اللي اقدر اقولهولك انك ممكن تعدي من كل دا انت بس محتاج تطلب مساعده وانا متفهمه المك وللاسف دا محتاج الجلسات عشان اسمعك اكتر واقظر اساعدك

مش حاسه بالدنيا ومعرفش ليه انا فيها

ده مؤشر من عقلك إنه محتاج راحة أو تغيير كبير في روتين حياتك.
التعبير بالكتابة: جربي تكتبي كل اللي جواكي على ورق بدون ترتيب، إخراج المشاعر من جوه لبره بيخفف الضغط.
الخطوات الصغيرة: في الأوقات دي، بلاش تفكري في "أهداف كبيرة". ركزي بس في "إنجاز الساعة دي" (أشرب كوباية شاي، أمشي 10 دقائق، أكلم حد برتاح له).
اخرجى غيرى من نفسك شوفي ناس جديده
تشغلي نفسك بالعمل
رتبي حياتك
روحى المتخصص نفسي

اهلى بيأذونى نفسيا وعايزة اتعالج او اموت

انتي عمرك يسمح بالفصل من الجذور تقدري اتفضلي ونشتغل مع بعض وهنقدر نكون احسن إن شاءالله

ليه احساس إن انا ديما تايهه ومش عارفه انا عايزه ايه عايزه كل حاجه وعكسها وخايفه من كل حاجه وعكسها مش قادره اكرر قرار واحد لنفسي صح حاسه ان وجودي زي عدم [إقرأ المزيد...]

غالبًا الاحساس ده بيكون راجع لضغط مستمر لفتره طويله انتي اتحطيتي فيه او قلق او مشاعر حزن لفترات طويلة.. انتي بس محتاجه تتواصلي مع نفسك اكتر تسمعي صوتك الداخلي تفهمي مشاعرك و تلبي احتياجاتك بنفسك اعرفي انتي دلوقتي محتاجه ايه و ايه أهدافك للفتره دي و حاولي توصلي لها خطوه خطوه

باخد ولينتا ولاموترين وسبرباس وتشخيص الدكتور اكتئاب مزمن ولكن لسه مش عايزة اعمل حاجة ولو اضطرات اعمل حاجة في البيت باخد وقت طويل جداا عايزة ابقا في السرير تعبانة [إقرأ المزيد...]

ممكن حضرتك تحتاجي مراجعه للعلاج و تغييره او تعديله.

انا ديما مخنوق وتعبان ومن فطرة حولت انتحر بسبب مشكلة كانت متعلقة ببنت واهلي لما عرفو كسرو موبيلي وحرموني اني اكلمها وانا كنت بحبها جداا بعدها حولت انتحر واخدت كمية [إقرأ المزيد...]

محتاجه اشوفك اقرب وقت ممكن
الحل فى المقابله ومواجهة كل الحاجات اللى تعبان منها وتلاقي التوجيه الصح
لانك فاقد الثقه والأمان مع اقرب الناس ليك
المواجهة : اجلس معه في وقت هادئ بعيداً عن الصراخ، وواجهه بما عرفته من حقائق (غيابه عن الدروس وأخذ المال) دون تجريح لشخصه، بل ركز على السلوك نفسه
البحث عن الأسباب: اسأله بصدق: لماذا يهرب من الدروس؟
هل هناك صعوبة في المادة؟ هل يشعر بضغط نفسي كبير؟ أحياناً يكون الكذب والسرقة وسيلة للهروب من فشل دراسي يخشى مواجهتكم به
تغيير طريقة دفع المصاريف: بدلاً من إعطائه مبالغ نقدية كبيرة، قم بدفع مصاريف الدروس مباشرة للمدرس أو السكرتارية، أو استخدم التحويلات الإلكترونية إن أمكن لتقليل فرص إغراء المال
المتابعة الدقيقة: تواصل مع مدرسي الدروس بانتظام للتأكد من حضوره، واجعل ذلك إجراءً روتينياً وليس "تجسساً"، ليشعر أن هناك رقابة مستمرة
تعديل لغة الحوار: استبدل العقاب البدني أو اللفظي الشديد (الذي قد يزيده عناداً وكذباً) بحرمانه من ميزات يحبها (مثل الهاتف أو الخروج) مقابل التزامه بالصدق والحضور
الدعم النفسي: إذا شعرت أن الأمر خرج عن السيطرة، قد يحتاج للحديث مع أخصائي نفسي لمساعدته على تنظيم وقته وتجاوز ضغط هذه السنة الهامه
تحياتى وتقديرى
هناك ابعاد كثيره يجب أخذها بالاعتبار قبل إبداء أي تشخيص لذا مهم زيارة مختص لفهم طبيعة الشخص ووضع الخطه المناسبه له لتعديل السلوك المشكل
اللي بيحصلك من عدم ادراك اسمه الطبي Derealization وده بيحصل لعقلك لتخفيف الصدمة والاعراض اللي حكتيها دي اعراض panic / anxiety محتاجة تحكي اكتر وافهم منك علشان اقدر اشخص التشخيص التفارقي
الف سلامة عليكي
قلق الموت (Thanatophobia): الشعور المستمر باقتراب الموت هو عرض شائع جداً من أعراض اضطراب القلق العام أو نوبات الهلع. عندما يرتفع مستوى الأدرينالين في الجسم بسبب التوتر، يعطي المخ إشارة خاطئة بأن هناك خطراً وشيكاً، فيترجمها عقلك على أنها "إحساس بالموت" [3].
أحلام الموت: العقل الباطن يعكس ما تشغل به بالك طوال اليوم. إذا كنت تفكر في الموت وتخاف منه وأنت مستيقظ، فمن الطبيعي جداً أن يترجم المخ هذه المخاوف إلى أحلام وكوابيس أثناء النوم [2].
الأرق والتفكير الزائد (Overthinking): عدم القدرة على النوم ونشاط المخ المستمر هما المحرك الأساسي لهذه الدائرة. قلة النوم تزيد من حدة القلق، والقلق يجعل النوم مستحيلاً، مما يجعلك تشعر بالإنهاك النفسى
لابد من العرض علي متخصص نفسي
تحياتى وتقديرى