أسئلة في تخصص نفسي

أسئلة طبية تم سؤالها من خلال مستخدمين تطبيق اكشف وأجوبة من أطباء متخصصين على إكشف, يمكنك ترك سؤالك وسوف يتم اجابته في سرية تامة

توقف من مقارنتك مع اى حد ومتسمحس لحد يقارنك تمارين استرخاء

عندي مشكلة مع ابني عنده فرط حركة شديد وعدم تنفيذ الأوامر صوته عالي دايما وبيعمل حاجات كتير غلط وبصراحة تعبت معاه جدا وانا ظروفي مش احسن حاجة وكل ما الاقي دكتور يبقي [إقرأ المزيد...]

هل عمره 13 سنه ام 31 سنه.
اذا كان صغيرا فيحتاج الى برنامج تعديل سلوك وتدريب الاهل على كيفيه التعامل معه.

انا مريت بحاجات كتير اقواها كان انفصال اهلي لانوا بس ابويا عاوز يخلف ولد واحنا خمس بنات سبت دراستي ونزلت اشتغل بعد كدا مريت بصعوبات كتيرة دلوقت انا رجعت اكمل دراسة [إقرأ المزيد...]

أهلاً وسهلاً بحضرتك أول حاجة...
موضوع حضرتك إن شاء الله بسيط .. قلقك و التوتر و الضغط و عدم الراحة سواء في الحاجات الحلوة اللي بتحصل أو عدم وجود صبر على الأحداث الصعبة لإن وارد تأثير البيت عليكي و إن الأب كان عاوز يخلف ولد ده خلق عندك رفض و كره لنفسك ف بالتالي بتحاولي تهربي من الموضوع ده سواء بالنوم أو الأكل الكتير ف بالتالي الهروب ده بيخلق إحساس خنقة و ضيق و تحسي أوقات إنك مش قادرة تتحركي من السرير أو قلق زيادة و تفكير كتير يمنعك من النوم...الحل في المواجهة... إننا نعترف إننا متضايقين و حاسين بالرفض و حاسين بالظلم ف بالتالي واحدة واحدة الموضوع هيكون أسهل عليكي إنك تتقبليه و تتعاملي على أساسه بحيث ولا تقاطعي أهلك ولا تخسري نفسك

هل يوجد عقاقير للتخلص من الإدمان

علاج الادمان يحتاج لتشخيص دقيق للتأكد من عدم وجود أي أمراض نفسية مع الادمان وبعدها بيكون في متابعة مع دكتور لعلاج دوائي وأخصائي لعلاج معرفي سلوكي الادمان بيحتاج لبرنامج مكثف من العلاج المعرفي السلوكي

محتاجة اعالج الخوف اكبر مشكلة عندي حاولت كتير وماعرفتش

يفضل طبيب نفسي يقيم الحاله و يشوف الخطة العلاجية المناسبة سواء دوا او جلسات نفسية او الاتنين

اناعايز أبطل البودرة فى البيت

يمكن عمل ديتوكس في البيت
و عمل خطة تأهيل في شكل جلسات أسبوعية

الانفعال المستمر وارتفاع الصوت والعصبيه المفرطه

والله العصبيه عرض لأكتر من مرض بس بنظرة سريعه لسن حضرتك جايز بسبب Meno pause
و جايز تكون صدمات أو احباطات لم يتم التعافي منها
ووارد تكون بسبب اضطراب القلق . و لذلك يجب مراعاه التاريخ المرضي لحضرتك للوقوف علي السبب الحقيقي لأن العصبيه عرض و ليست مرض
تحتاج الى الذهاب لطبيب نفسي ذكر متخصص فى الاضطرابات الجنسيه

انا عندي ٢٤ سنه كنت بدرس ف كليه كويسه شعبه اداره اعمال
كنت بدأت ابني شخصية واعمل لنفسي كيان رغم أن غبت 3سنين تعبانه نفسيا بس بعض المشاكل
المهم ان اتخطبت وبعد [إقرأ المزيد...]

اهلا بحضرتك . نتمنى لحضرتك العافية والشفاء.
من المهم نعلم ان من الصعب التشخيص بسبب رساله الامر اعمق من كده طبعا . لكن بصفه عامة وليس تشخيص الا ان تتوجهى للكشف بالعيادة مع طبيب نفسية او اخصائي للجلسات ايهما اقرب.
ما فهمته من كلامك مرتبط باضطراب القلق وبيكون معاه بعض الاعراض الاخري غالبا زى الاكتئاب . الوسواس . البانك ومن الممكن وجود اضرابات اخري لكن النصيحة بعيدا عن نوع الاضطراب .... لابد وكنتى تتوجهى في حينها لمختص نفسي والحالة الان تستدعي التحرك للتشخيص الصحيح والعلاج .
بخصوص الظروف متسمحش لو ماديه فمستشفيات الصحة النفسية والحكومى اسعار الكشف فيها من مجانى لمخفض . اما عن الحرج او عدم رغبة الاسرة فيجب ان تأخذى خطوة جريئه تجاه العلاج لان مفيش بدايل اخرى.
اتمنى لحضرتك العفو والعافية وتحت امرك في اى استفسار .

حابه اعرف اذا الي عندي دا اكتئاب أو لا
بدون مبالغه دي الأعراض الي عندي
بنام كتير بتوصل ل١٢ ساعه وأحيانا بعد مااصحي برجع انام تاني
ميكونش قادره اعمل اي [إقرأ المزيد...]

دي أعراض اكتئاب واضحه محتاج اللجوء لطبيب نفسي في أقرب وقت