ابنى فى سن مراهقة ومرحلة صعبة جدا ولا استطيع التعامل...

[أسئلة طبية تخصص نفسي]

154 ابنى فى سن مراهقة ومرحلة صعبة جدا ولا استطيع التعامل معه ولا زوجتى ناقم على حياته متمرد سلوكياته اتغيرت اصبح قليل الادب وعصبى جدا متحاوز مل الخطوط الحمراء لا يفرق فى التعامل مع ابوة او امة جربنا الشدة واللين مفيش فايدة اعمل اية

اللي بيمر به ابنك مش قلة أدب قد ما هو صراع مراهقة وضغط نفسي مخليه يخرج عن السيطرة. الشدة واللين مش هيحلّوا لوحدهم. المطلوب تقييم نفسي بسيط نشوف منه سبب التمرد، وبعده نبدأ خطة تعامل واضحة داخل البيت: قواعد ثابتة، عقاب منطقي، وطريقة تواصل تهدّي العناد مش تزوده. الحالة محتاجة تدخل نفسي سريع قبل ما السلوك يتثبت

أطباء في تخصص نفسي

المزيد من الاطباء تخصص نفسي