أسئلة في تخصص نفسي

أسئلة طبية تم سؤالها من خلال مستخدمين تطبيق اكشف وأجوبة من أطباء متخصصين على إكشف, يمكنك ترك سؤالك وسوف يتم اجابته في سرية تامة

عشان تقدري تسيطري علي الافكار اللي بتجيلك بانك تاخدي حاجة مش بتاعتك ، لازم نعرف ايه الاحتياج اللي ورا التصرف دا ونحاول نشبعه بطرق اخري تكون صحية .
يشرفني مساعدتك
التعلق والعطاء الزايد لناس مبيقدروش، بيكون وراه أسباب نفسية واضحة:
الخوف من الرفض أو الوحدة: فبنحاول "نشتري" وجودهم في حياتنا بالعطاء المفرط.
ضعف الاستحقاق: الإحساس الداخلي بإننا مش كفاية، فبنربط قيمتنا بتضحيتنا وإرضاء الآخرين.
جوع عاطفي من الطفولة: رغبة غير واعية في تعويض حرمان قديم.
وهم التغيير: بنتعلق بأمل إن كتر الحب هيصلح الشخص التاني.
العطاء الزايد ده بيكون "نداء استغاثة" داخلي.. الشخص محتاج يوجه الحب ده لنفسه الأول، ويتعلم يحط حدود تحميه.
مقدرة جداً وعارفة إن اللي مريتِ بيه مع والدك (ربنا يرحمه) مكنش سهل أبداً، وإنك تشوفي موقف زي ده يحصل قدام عينيكِ دي تروما (صدمة) حقيقية مش مجرد زعل عادي. طبيعي جداً عقلك يحاول يحميكِ دلوقتي بوجع الخوف من تكرار الصدمة مع حد بتحبيه، اقبلي مشاعرك ومتقاوميهاش، افصلي الماضي عن الحاضر، رجعي نفسك للواقع(هنا والآن)، شاركي مشاعرك ومخاوفك مع مختص
البقاء لله في والدك، وافتكري دايماً إنك تستحقي تعيشي وتطمني.

طيب انا كنت عايزه علاج لحالات الكليبتومانيا

العلاج بيكون عن طريقتين العلاج الدوائي والعلاج السلوكي وخاصة برنامج HRT عشان عملية التحكم في السلوك وإيجاد سلوك بديل لازم التوجه لمتخصص عشان يقدر يحط برنامج مناسب

من و انا طفله بتوتر من التواصل مع الناس و أو الكلام أمام للناس و لكن مع الوقت سيطرت على الإحساس ده و بقيت شخص اجتماعي و عندي علاقة كتير و لكن من بعد تمت 18 سنة التوتر [إقرأ المزيد...]

حسب وصف حضرتك الأعراض هنا هي مزيج من القلق الاجتماعي ونوبات الهلع المصاحبه ليه لكن منقدرش نقول إنه رهاب اجتماعي الا بتشخيص مباشر ودراسة حاله واضحه فلحد ما تراجعي متخصص ابدئي بخطوات بسيطة و تدريجيه حسب مقدرتك زى تمرينات التنفس والاسترخاء والمتخصص بعد التشخيص واختيار التقنيه العلاجيه المناسبه هيساعد حضرتك تقدري تستردي حيويتك في التعامل الاجتماعي بلياقه كافيه حسب معدلات استجابتك تدريجيا

كنت بخاف من الحشرات و انا طفله لكن من فترة الطفولة للمراهقة كنت بتعامل معاهم بدون خوف لن فجأة بقت بخاف لدرجة اني مش بقدر انام لو شوفتهم و كوابيس لمدة أسبوع أو حتى [إقرأ المزيد...]

حسب وصف حضرتك ده يعتبر نوع من انواع الرهاب او الفوبيا مش شرط تكون مرض نفسي لكن الافضل استشاره متخصص نفسي بشكل مباشر عشان يقيم ويشخص و علشان يستخدم معاكي تقنيات علاجيه زى العلاج المعرفي السلوكي تناسب المشكله نظرا لكونها بتاثر على نمط حياتك
اه يافندم يوجد علاج
واختار بعناية متخصص للاضطرابات الجنسية عشان يقدر يساعدك

نا بنت سن19 سنه بحب واحد بقالي كتيير اوي وسوا بس ف زميل ف جامعه لما اشوفه بحس باعجاب ليه هو معجب بيا بس مش بفتكره ولا بفكر فيه غير اما ايق ف جامعه بس فمش عارفه احد د اي [إقرأ المزيد...]

اضطراب تشتت يحتاج الي معرفة سببه
تنظيم المشاعر والتعامل مع الاندفاعيه في التصرفات من الحاجات اللي هيساعدك فيها العلاج النفسي وده بعد تقييم مشكلتك من طبيب نفسي وتحديد الخطه العلاجيه المناسبه

نا 22 سنة، وبمر بأزمة نفسية حادة ومحتاج لمساعدتك في التعامل مع المشاكل دي:
صدمة وتعلق مرضي: خرجت من علاقة مؤذية تعرضت فيها للتلاعب، وبعاني من أعراض انسحاب قاسية [إقرأ المزيد...]

شيء جميل انك علي وعي بانها كانت علاقة مؤذية وبطرق التلاعب اللي تعرضتلها ، لان دا هيسهل ويسرع عملية التعافي .
في طرق كتير لعلاج حالات التعلق ، حنشتغل علي المشاعر وتنظيمها وحنناقش الافكار اللمتعلقة بنظرتك لنفسك وللطرف الاخر ، وحنستغل علي القلق والارق بطرق سريعة وفعالة باذن الله .
يسعدني مساعدتك .