أسئلة في تخصص نفسي

أسئلة طبية تم سؤالها من خلال مستخدمين تطبيق اكشف وأجوبة من أطباء متخصصين على إكشف, يمكنك ترك سؤالك وسوف يتم اجابته في سرية تامة

مش قادرة اتعامل مع ابو ولادي عادي ولا حتي ابص في وشه مش عايزه اشوفه خالص بعد الطلاق رغم أنه ابن عمي ولازم يكون في تعامل معاه بخصوص العيال أو في المجتمع [إقرأ المزيد...]

لازم نواجه الواقع علشان الاولاد وعدم الضغط عليهم وعلى صحتهم النفسيه والعمليه ....حاولى يكون فى حدود فى التعامل .... الاحتكاك الزياده بيعمل مشاكل
تجنبي التعاملات

ازاي يبقي عندي ثقه ف نفسي وشخصيتي تكون قويه

اول حاجه تكونى صاحبه قرار زى ما عملتى دلوقت قررت تبعتى علشان تعرفى تقوى شخصيتك ازاى وده صح جدا
ثانيا متقاربين نفسك بحد لأن كل واحد فينا مميز عن غيره ف انتى مميزه عن غيرك ف مفيش مجال مقارنه بينك وبين حد تانى
تالت واخر حاجه اعرفى نقاط قوتك وركزي عليها وطوريها
وف حاجات كنير بس ابداى ب ٣ حاجات ديه وان شاءالله تبقى أحسن

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا دماغي علطول فيها وش جامد اوي مش بيبطل من لما اصحي لحد ما انام مبعرفش انا اصلا بحس أن دماغي هتنفجر وي علطول بقيت سرحان وي مش [إقرأ المزيد...]

الحل الوحيد ليك تجاهل المشاكل اللى حواليك وتعيش حياه سليمه وقرب من الإيجابيات اللى في حياتك واستغل الوقت كله فى الدراسه علشان تنجح ده اهم هدف
ولازم تعمل كنترول على أفكارك
علشان احساسك بالهروب وعدم القدره على مواجهه المشكله
محتاجين نشتغل على شخصيتنا علشان تكون اقوى

ليه ممكن شخص يدخل حيات حد يضمرها يخليه مش عايز يعيش تانى

لان اكيد انتى كنتى غير قادره على التعامل مع شخص ممكن يكون مريض واصابك بمرضه للأسف والنتيجه احساسك بفقد الشغف فى الحياه
اهتمى بنفسك وراعى مشاعرك وحبي نفسك علشان تعرفى تحسى انك تستهلى تعيشي الحياه
هل تتعاطه أو في أسباب للخوف من خبرات سابقة ؟
هل يوجود فرصه للمقابله لتحديد المشكله

انا عندي مشكله مش بميل لي الجنس الاخر انا بملل لي الولد بس وبحب واحد قوي ومش عارف انساه وهو دلوقتي اتجوز وشاف حياته ان انا مش قادر انساه ولا ابعد عنو ولست بحبه نفسي [إقرأ المزيد...]

دا طبعا زاي محضرتك فاهم شذوذ جنسي ومحتاج علاج وجلسات نفسيه

انا عندي مشكله والمشكله دي عملالي ازمه كبيييره ف حياتي جدااا ومش راضيه تنتهي ولا تخلص مهما عملت حياتي بتتحسن ايااام وبرجع لنفس المشكله تاني تعبتتتتتت نفسي ف توبه [إقرأ المزيد...]

من خلال كلام حضرتك احنا عندنا احتياج أننا نتشاف تحس اننا موجودين عشان كده بنعمل كل الحركات دي
عشان نبقي احسن محتاجين حد يساعدنا عشان نبقي كويسين ونلبي الاحتياج ده بطريقة صح
الحل أننا نتوجه لحد متخصص يقدر يساعدنا
احنا موجودين عشان نساعد بعضنا من غير ما نحكم علي حد بالعكس عشان ندي الامان ونتغير للأفضل

مدمنة افلام مش كويسه ومش عارفه اتفك منها

انتى عملتى اول خطوه صعبه وصح انك سالتى علشان تتخلصى من السلوك ده وتتخلصى منه
وفكره انك تحسى بالضيق من سلوك معين ديه اول خطوه ف بدايه التغيير الصح
تانى خطوه محتاجه تراجعى نفسك ف هواياتك اللى بتحبيها وتشغلى نفسك بيها .. وهنحاول نبدل السلوك ده بسلوك يكون مفيد واضافه ليكى