أسئلة في تخصص نفسي

أسئلة طبية تم سؤالها من خلال مستخدمين تطبيق اكشف وأجوبة من أطباء متخصصين على إكشف, يمكنك ترك سؤالك وسوف يتم اجابته في سرية تامة

اختاري الوقت والمكان المناسب: اجلسي معها في وقت هادئ لا تكون فيه مشغولة.
ابدئي بصدق: قولي شيئًا مثل: "يا ماما، أنا بمر بوقت صعب جداً وبحس بمشاعر مؤلمة ومحتاجة مساعدتك عشان أشوف دكتور نفسي".
اشرحي الأعراض بوضوح: قولي بعبارات صريحة: "أنا بأذي نفسي" أو "بيجيلي أفكار وحشة عن الموت".
وضحي احتياجك للمساعدة: أكدي لها أنك لا تستطيعين تخطي هذا بمفردك، وأن التحدث مع مختص هو الحل الوحيد.
طمنيها: أخبريها أن هذا مجرد علاج لألم نفسي مثلما نعالج ألم الجسد.
ولابد من اختيار وقت مناسب للتحدث معها

أنا حاسة الفترة دي بقلق وتوتر شديد، تفكير زايد ومش بعرف أهدى، ونومي متلخبط حاسه بفقدان للشغف، تركيز ضعيف ومجهود الدراسة متأثر
أنا مريت بتجربة وحاجات صعبة [إقرأ المزيد...]

جلسات علاج نفسى
لو ظهر حاجه تانيه أثناء العلاج او أعراض انتى مذكرتيهاش ممكن نحتاج علاج دوائى
اما لحد الان احنا مش محتاجين غير جلسات نفسيه فقط
مافيش مصطلح اسمه بيئة سامه لو تقصد العلاقات او المجمتع من حواليك ، فدا بيرجع لتفكيرنا احنا ، طريقة التعامل ، طريقه حل المشاكل ، طريقة وضع حدود لاي شخص من حولي ، معرفة حدودي وحدود الآخرين ،،

تعبانه نفسيا من كتر التفكير اعمل ايه

صباح الخير. اولا التفكير الزائد ممكن يجي من الضغط أو من الفراغ أو حالة إخفاق او فقد فلازم نتكلم مع بعض عشان نعرف بتفكر في ايه ونبدأ نعيد ترتيب دماغنا عشان لو الأفكار مفيده نحولها لأرض الواقع وتكون انجازات تسعدك ولو مجرد أفكار كتير نعرف نتعامل معاها بشكل ميضرش .. اتمني لك حياه تسعدك

انا حاسه اني تايها وي تعبانه وحاسه بي بيحصل حوليا بس مش عارفه فيا اي مش واعيه بنام كتير اويي واعصابي تعباني ومتوتره وبعيط كتير لوحدي وكل لم بروح مكان مبكون عاوزه [إقرأ المزيد...]

كلنا بنمر بالمرحلة دي و ده في حد ذاته مؤشر إننا محتاجين نراجع حساباتنا سواء كان مع نفسنا و شخصيتنا أو مع العلاقات اللي حوالينا أو في مجال الشغل... محتاج اعرف انا محتاج ايه و ايه اللي محتاج أطوره في نفسي و في حياتي... محتاج اعمل جدول من عمودين .الخانة الأولى هي الموقف بكتب فيها الموقف اللي بيسبب لي الضيق و الخانة التانية هي الشعور بوصف فيها شعوري بالتفاصيل و منهم هقدر أوصل للمواقف اللي بتضايقني و أقدر اشتغل على نفسي علشان اتعامل معها فيما بعد.

نفسيا مش كويسه ومن طبعى نادر الشكوى أو الكلام بس بقيت بعيط كتير وبقيت عايزة ابقى لوحدى وفى نفس الوقت الناس يكونوا جنبى
عايزة اختفى
بقيت انام وعايزة اصحى [إقرأ المزيد...]

ادراكك ان ف مشكله وان النوم وسيله هروب ده اول الطريق الصح للتغير لان الإدراك مهم جدا
علشان نحل المشكله ديه لازم نواجهه مشاكلنا ..لان الهروب مش احسن طريقه للحل

كل يوم بقول هصحى بدرى وانزل شغلى لكن يجى اليوم التالى وافضل نايمه واقول يارب على ما اقوم اليوم يخلص واقول مافيش وقت
بقيت بعيط كتير اوى وانا لوحدى
مش عايزة [إقرأ المزيد...]

اضطراب اكتئاب جسيم على الأغلب
تحتاج إلى الحصول على تاريخ طبي كامل لتأكيد التشخيص
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الاستيقاظ بردانه وخائفة من الموت قد يكون نوبة هلع ليلية (Panic Attack) ناتجة عن القلق، ويمكن التعامل معها بالتنفس العميق، شرب ماء دافئ، التأمل، وذكر الله، مع استشارة طبيب نفسي إذا تكررت.

محتاجه دكتوره كويسه لعلاج ادمان العاده السريه

هناك طبيبات أمراض نفسية و علاج ادمان متخصصات يمكن مراجعة احداهن و ان شاء الله بالتوفيق

بيجيلي حاله من الرعشه والخوف واحساس بالموت وخوف

ممكن تكون اعراض لمرض نفسى من الأفضل مراجعة عيادة نفسية للفحص و التشخيص و عمل اللازم