لي ديما حاطه في دماغي فكره ان بابا هيموت ونفسيتي وحشه...

[أسئلة طبية تخصص نفسي]

480 لي ديما حاطه في دماغي فكره ان بابا هيموت ونفسيتي وحشه جدا وكل مبشوف عزا بحاف ونفسيتي بتتعب وديما نفسيتي وحشه

دا وسواس قهري محتاج جلسات علاج معرفي سلوكي
حضرتك تعاني من قلق مستمر مرتبط بأفكار عن فقدان الأب، مع تدهور المزاج وحساسية شديدة تجاه مشاهد العزاء، مما يؤثر سلبًا على حالتها النفسية. يوصى بمراجعة مختص نفسي للتقييم والتدخل العلاجي المناسب
يا رب دائما تكوني بخير وصحه وسلامه، في عمليه الانسان بيعملها في طريقه تفكيره اللي هي ايه ؟ الموضوع انه اي حاجه بنفكر فيها بتولد بعدها مشاعر وبعد كده المشاعر بتولد سلوك الجلسات الكلاميه اللي بتستخدم العلاج المعرفي السلوكي بتركز على الموضوع ده قوي وانا بنصحك انك تجربي النوع ده من الجلسات هيشرح لك حاجات كثيره وهيفهمك تفاصيل اول مره تعرفيها عن نفسك جربي الجلسات دي مع اخصائي نفسي وان شاء الله تكوني في احسن حال واحسن صحه
طبيعي اننا نحس بمشاعر محزنه لما بنتعرض لحزن
لكن أحيانا الأفكار بتسبق الأحداث وتتوقع حاجات محصلتش والعقل بيصدق الأفكار وكانها حقيقه وده بتولد مشاعر زي الحزن او القلق
محتاجه تعرفي مشاعرك وتلاحظي أفكارك ولاي درجه هي مأثره عليكي
وتلجأي للمساعده المتخصصة في التعامل معاها لو مش قادره تعملي ده لوحدك

أطباء في تخصص نفسي

المزيد من الاطباء تخصص نفسي