ديما بقا فكره ان بابا هيموت دي في دماغي لي دؤجه اني...

[أسئلة طبية تخصص نفسي]

2034 ديما بقا فكره ان بابا هيموت دي في دماغي لي دؤجه اني مبقتش انام خالص وعياط بهستريا وقلقل وتوتر وتخيل حياتي من غيرو واخاف اسمع ق، ان احسن اني كدا في عزا وكل مشوف عزا اخاف اخاف جداا لدرجه ان الخوف اتملك مني بقيت اخاف انام

طبعا ديه افكار بتكون عندنا لما يكون قلق و توتر علي و نفضل نفكر في اسوا احداث ممكن تحصل حتي لو في المستقبل و ده يوثر علي حياتنا و النوم و الذاكرة و حتي الانبساط محتاجة تقييم لاضطرابات القلق
دي افكار سلبيه غير حقيقيه من عقلك الباطن.
اضطراب من اضطرابات القلق مع بعض الاعراض الذهانية.
صباح الخير. انا مقدره الحلل اللي انت بتمر بيها ولكن عقلنا ساعات بيحطنا في مواقف تهديديه بسبب الضغوط النفسيه اللي بنمر بيها يطلع لنا افكار وسوسيه في اقرب حاجه ممكن تكون بنحبها عشان يعمل لينا حيله دفاعيه من الكبت اللي احنا بنمر بيه بحياتنا كون هي الوسيله اللي انا بيلف حوالينا فلي محتاجه تروحي المتخصص يساعدك قبل ما الموضوع يبدا يخش في حته تانيه
يا رب دائما تكوني بخير وصحه وسلامه، بنصحك بالمتابعه مع اخصائي نفسي يقوم بجلسات كلاميه باستخدام العلاج المعرفي السلوكي ( CBT)
القلق من الحاجات اللي بتخلينا نفكر في أحداث كارثيه ومهدده وبنتوقع تهديد مبالغ فيه بغير سبب منطقي او ادله كافيه
لو بتشتكي كتير والموضوع معطلنا محتاجين متخصص
تمام… كده الصورة اتضحّت أكتر:
إنتِ مش بتواجهي فقد حقيقي دلوقتي، إنتِ بتعيشي خوف توقّعي (anticipatory anxiety) يعني المخ بيشتغل كأنه بيحضّرك لكارثة ممكن تحصل، رغم إنها مش حصلت.

وده بيحصل كتير بعد صدمات الفقد القديمة، خصوصًا لما يكون في تعلق شديد بوالدك وتجربة وفاة قريبة منك قبل كده.

اللي بيحصل نفسيًا ببساطة

المخ عمل معادلة غلط:

“بابا = مصدر أمان”
“فقد = خطر لا يُحتمل”

فبقى كل فكرة عن موت الأب = إنذار هلع
حتى لو مفيش أي دليل إن ده قريب يحصل

وده بيطلع في شكل:

* أفكار اقتحامية عن الموت
* خوف شديد من النوم
* بكاء وذعر
* تجنب أي كلام عن العزا أو الموت

المهم تعرفيه

دي مش “نبوءة” ولا إحساس حقيقي بالمستقبل
دي اسمها:
أفكار وسواسية مرتبطة بالقلق (Intrusive catastrophic thoughts)

يعني أفكار بتخضّ، بس مش حقيقية.

الغلط اللي بيزود الحالة

كل ما:

* تحاولي تمنعي الفكرة
* أو تتأكدي إن بابا كويس مية مرة
* أو تراقبي إحساسك

المخ بيعتبر إن الخوف “مهم” فيزوده أكتر.

تعامُل عملي بدل المواجهة

لما تيجي الفكرة:
“بابا ممكن يموت”

بدل ما تدخلي في جدال معها
قولي:

“دي فكرة خوف… مش حقيقة”
وبعدها ارجعي للي بتعمليه فورًا

مش لازم تقنعي نفسك بالعكس
بس لازم تفصلي بين الفكرة والواقع


تهدئة سريعة وقت الهجوم

اعملي واحدة من دول:

* حطي رجلك على الأرض وركزي في الإحساس
* سمي 5 حاجات شايفاها قدامك
* خدي نفس بطيء 4–6 مرات
* اشغلي إيدك بحاجة (مياه/قلم/موبايل)

الفكرة إنك ترجعي جسمك للحاضر مش السيناريوهات.

مهم أقولك بصراحة

لو الخوف وصل لـ:

* أرق شديد
* نوبات هلع
* تعطّل في حياتك

يبقى الأفضل جدًا جلسات علاج قلق (CBT)
لأن ده من أكتر الحالات اللي بتتحسن بسرعة بالعلاج الصح.

إنتِ مش “حاسّة إن بابا هيموت”
إنتِ “مخك بيعيد تجربة فقد قديم وبيحاول يمنعها تتكرر بأي شكل”

بس المشكلة إنه بيعمل ده بطريقة مؤذية ليك
لو حابة، أقدر أديكي خطوات محددة جدًا لإيقاف الأفكار الاقتحامية قبل النوم لأنها غالبًا أسوأ وقت عندك
سلام عليكم ورحمه الله وبركاته

حضرتك محتاجة سيشن لتعرف علي سلوكيات الحزن والخوف و كيفية التعامل معاها
وان شاء الله خير

أطباء في تخصص نفسي

المزيد من الاطباء تخصص نفسي