سألت فتاة (تبلغ عمرها 24 سنة) 28 April, 2026
1533 انا ام لطفل سنه وشهرين ويمر بفتره صعبه وحاسه دائما بقلق وتقصير مش عارفه ايه الصح وايه الغلط وطول الوقت كنت اتمني مخلفتش ومكنتش في بيت اهلي اتعلمت الطبخ وحاسه دائما اني معنديش ثقه حتي لو عملت احلي اكل ودائما بفكر في الكلام بعد ما يتقالي ودائما بقرقض ضوافري
"اتمنى لكى الشفاء العاجل بأذن الله "
ممكن يكون أكتئاب ما بعد الولاده وأستمر مع حضرتك للآن بسبب .. تغير الهرمونات - اضطراب النوم - الحزن - الخوف من المسؤلية - القلق
-تقدرى تعملى إعادة ترتيب أفكارك مع جلسات إسترخاء
-تتكلمى مع شخص تثقى فيه أو مع متخصص (دعم اجتماعى )
- اعملى تمارين خفيفة (المشى - استرخاء لتحسين المزاج )
- ضرورى جدا الاكل الصحى مع شرب مياه كافيه
*لو لسه الأعراض مستمرة أو فى أفكار سلبيةوالموضوع يزيد سوء ضرورى زيارة الطبيب *
ممكن يكون أكتئاب ما بعد الولاده وأستمر مع حضرتك للآن بسبب .. تغير الهرمونات - اضطراب النوم - الحزن - الخوف من المسؤلية - القلق
-تقدرى تعملى إعادة ترتيب أفكارك مع جلسات إسترخاء
-تتكلمى مع شخص تثقى فيه أو مع متخصص (دعم اجتماعى )
- اعملى تمارين خفيفة (المشى - استرخاء لتحسين المزاج )
- ضرورى جدا الاكل الصحى مع شرب مياه كافيه
*لو لسه الأعراض مستمرة أو فى أفكار سلبيةوالموضوع يزيد سوء ضرورى زيارة الطبيب *
لازم نتوجه لاخصائي لمواجهة وحل مشكلات الطفوله بتاعتنا
لابد من التوجه للمتخصص لعدم وجود الاعراض بشكل كامل من اجل التشخيص.
يا رب دائما تكوني بخير وصحه وسلامه، الموضوع عندك متعلق بالقلق والتوتر ودي علاجها عن طريق الجلسات الكلاميه ،cbt وهو ما يعرف بالعلاج المعرفي السلوكي هتساعدك الجلسات دي على إدارة القلق والتوتر وهتتعرفي على شخصيتك اكثر وازاي يكون عندك مهارات زي حل المشكلات اللي بتقابلك ولا هي دايما بتمنعك من التكيف مع نفسك ومع الاخرين
سلام عليكم ورحمه وبركاته
محتاج نتعرف اكتر عن الشعور ده
ممكن تحجزى سيشن و نبدا مع بعض علاج معرفي سلوكي
وان شاء الله خير
محتاج نتعرف اكتر عن الشعور ده
ممكن تحجزى سيشن و نبدا مع بعض علاج معرفي سلوكي
وان شاء الله خير
