سأل ذكر (يبلغ عمره 17 سنة) 27 April, 2026
681 بحس بعدد من الأعراض
.لسعه زي الكهرباء في جسمي من غير سبب احيانا
. بحس اغلب الوقت ان عقلي بيتفرج على جسمي او مش مدرك نفسي او المكان الي انا فيه
. احيانا برد في سري وفاهم اني رديت في الواقع
. بتحصل سيناريوهات بتفصلني عن الواقع كتير
. بحس اني مليش مكان بين اي حد
الانفصال عن الواقع لو الانفصال عن الذات ده ممكن جدا تكون من اعراض القلق الشديد
او هروب من الواقع المؤلم بالنسبالك بواقع من خيالك
بس الهروب مش حل ولا علاج اننا نواجه اللى بيحصل بشكل صحيح هو الحل الأفضل
وممكن نعمل تمرين بسيط لما تخس انك بتفصل عن الواقع نشغل الحواس بأنك تلمس شئ او تحاول تسمع صوت او تركز ع لون معين فى المكان
او هروب من الواقع المؤلم بالنسبالك بواقع من خيالك
بس الهروب مش حل ولا علاج اننا نواجه اللى بيحصل بشكل صحيح هو الحل الأفضل
وممكن نعمل تمرين بسيط لما تخس انك بتفصل عن الواقع نشغل الحواس بأنك تلمس شئ او تحاول تسمع صوت او تركز ع لون معين فى المكان
اعراض ذهانية في الأغلب.
لجواء للمتخصص للتقييم بشكل أفضل والعلاج
لجواء للمتخصص للتقييم بشكل أفضل والعلاج
يا رب تكون بخير وصحه وسلامه وبنصحك انك تراجع الطبيب النفسي اللي بيعالج بالادويه علشان يشخص حالتك وان شاء الله تتحسن وتكون في احسن حال
دي ممكن تكون اعراض صدمه مخك بيحاول يحميك من الألم
محتاج تروج لمتخصص لو ده بيحصل كتير ومن بدري بيحصل معاك
لأن دي مش كافيه للتشخيص
محتاج تروج لمتخصص لو ده بيحصل كتير ومن بدري بيحصل معاك
لأن دي مش كافيه للتشخيص
