عاوزة اجي عند دكتوره كويسه بس انا مش عارفه عاوزه اكشف...

[أسئلة طبية تخصص نفسي]

844 عاوزة اجي عند دكتوره كويسه بس انا مش عارفه عاوزه اكشف علي ايه ومش عارفه هقول اي انا اتعرضت المواقف كتيره بس من بقدر اتكلم ودايما ببكي ومحتااره ع طول وسعات كده بفكر في حاجه وعنيا بلقيهم وحدهم بينزلو دموع وسعات ببقا ببكي ومفيش ولا دمعه من عيني نازله زعلانه ع عمري الي راح وسني الصغير الي مفرحتش بيه وع كل حاجه عدت كده وسعات كتيرر افكر اقتل نفسي وحاولت كذا مره مره قطعت شريين ايدي بس طلعت مش هيا الايد الي فيها الشريين والمشكله اني برضو وانا بقطع قلبي وجعني بس مفيش دموع مع اني ببكي كنت ومره تانى حاولت ارمي نفسي من فوق من البلكونة بس كنت برجع مش خوف من اني اموت بس كنت برجع لاني مش عاوزه اموت كافره ومش عاوزه اخرتي في الاخر اكون كافره مع اني حاولت كتير ارمي نفسي من البلكونه اكتر من مره بس برجع واقوم اصلي وانا وبصلي ودعي وقول يارب لو عملت ذنب يمنع فرحتي فغفرهولي يارب وابكي ومره من المرات من كتر العياط اغمي عليا ملقتش نفسي غير في المستشفي ومحليل حوليا ودكاتره كتير اووي وناس كتيره وانا مش فاهمه حاجه ومش عارفه جيت هنا ازاي اصلا ومره كمان بلعت اكتر من 100برشامه وكان فيهم البرشام الاف ولاكتر وكده وانا وببلبع البرشام قعدت ابكي ابكي بدموع كده وبعدها بخرج من الاوضه وانا الكلام ده مش فاكره والله ولا فاكره انو حصل معايا من الاساس بس امي حكتلي كل حاجه قالتلي طلعتي من الاوضه وماشيه مش ف وعيك كده وبنده عليك بقولك يابنتي يابنتي قمتي وقعتي ع الارض وخدناكي ع المستشفى انا كل الي فاكره فتحت عنيا وانا بيركبلي المحلول الابره دخلت بين العرق والعضم فاقمت كده شفت وش الدكتور وبعد كدا اغمي عليا تانى وبعدها فقت قمت رجعت اكتير وبعدها روحت البيت وانا مش فاكره حاجه خالص والله وفي حاجات كتيره اكتر من كده حصلت معايا لو قعدت من هنا لبكره مش هخلص كلام والسبب الي وصلني للمرحله دي قلبي وحبي لشخص وكسرت قلبي الي ختها منه كذا مره وبرضو قلبي مش مستوعب الحياة من غيره اعمل ايه انا بس محتاره وعقلي مشوش كده وايامي زي بعضيها

اكتئاب شديد نتيجه لصدمه نفسيه وتعلق مرضي ممكن أسبابه من الطفوله مش شرط تعرفي تعبرى عن اللى تعبرك أثناء اول سيشن لنتعرف ببعض من الاسئله هنتعرف عن سبب الرئيسي حتي لو منذ الطفوله
إنتِ اللي محتاجاه دلوقتي إنك تروحي فورًا لطبيب/أخصائي نفسي أو طوارئ، لأن اللي بيمر بيكي فيه أفكار ومحاولات إيذاء ذاتي خطيرة ومش ينفع تواجهيه لوحدك. مهم جدًا ما تبقيش لوحدك دلوقتي وتطلبي دعم حد من أهلك حالًا.
يا رب تكوني بخير وصحه وسلامه، من الواضح انك قابلتي بظروف صعبه وصدمات وصلتك لمرحله الاكتئاب ودايما في مراحل الاكتئاب الشديده جدا الانسان بيحاول ان هو يموت نفسه بس برده لازم الاهل يعرفوا انهم يحاولوا يكونوا معاكي دائما ويراعوا وضعك هتحتاجي انك تتابعي مع طبيب نفسي بيعالج بالادويه وده حاجه ضروريه جدا في حالتك، ويا ريت لو تعرفي تعملي جلسات cbt اللي هو العلاج المعرفي السلوكي مع اخصائي نفسي ويكون في خطه علاجيه مشتركه ما بين الطبيب النفسي والاخصائي النفسي وان شاء الله هتكوني في احسن حال مع تمنياتي لك بالشفاء العاجل حافظي على نفسك واهتمي بصحتك علشان انت تستحقي الافضل

أطباء في تخصص نفسي

المزيد من الاطباء تخصص نفسي