أسئلة في تخصص نفسي

أسئلة طبية تم سؤالها من خلال مستخدمين تطبيق اكشف وأجوبة من أطباء متخصصين على إكشف, يمكنك ترك سؤالك وسوف يتم اجابته في سرية تامة

بنتي عندها 13سنه استخدمت الفيب في المدرسه لاكتر من مره مع التنبيه والفصل المؤقت وبتتباهي بيه كان مش هاممها اتكلمت. علي السمعه وبتقول علي نفسها حاجات وحشه مش حاصله و [إقرأ المزيد...]

هي دي كلها أعراض لاضطراب الشخصيه الحديه البنت هتحتاج برنامج تعديل سلوك
المشاكل مع امك هي اللي بتخليك تشتمها طبعا احنا كلنا عارفين أنه تصرف غير مقبول بس انا يوضح ليك ان الشتيمه ليها ده انتقام منك
محتاج اكتر انك تعبر عن نفسك وعن غضبك بطريقه صحية عشان تقدر تواجه المواقف
الوسواس بيتعالج بالعلاج السلوكي والحدلي تواصل معانا وان شاء يكون الشفاء على ايدينا
اللي بيحصلك مفهوم جدًا… لما الرسائل السلبية تتكرر من أقرب الناس، العقل بيبدأ يصدقها حتى لو مش حقيقية. إحساسك إنك قليلة أو مش كفاية مش دليل على ضعفك، لكنه أثر كلام مؤلم اتكرر. في الجلسات بنفصل بين رأيهم عن حقيقتك، ونشتغل على استعادة ثقتك بنفسك ودورك كأم من غير جلد ذات. وجودك في العيادة مساحة آمنة نعيد فيها تعريفك لنفسك بعيد عن الأحكام.

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اشعر بحاله من التوهان لاتعرف من اين ابدأ وماذا افعل
الحكايه بدأت من الصغر كانت لي بعض الظروف الشخصيه والأُسريه جعلت مستواي [إقرأ المزيد...]

انا مقدراك جدا كل ما مريتي بيه من ظروف صعبه ولكن حضرتك محتاجه ترجعي المتخصص يساعدك على تشافي كل المروحه حلوه اللي مرت بيها عشان يكون عندك نظره مختلفه من الحياه وتغيير الوضع اللي بتمر بيه عشان ما يزيدش للاسوء

اذا كان هناك شخص بدء عليه اضطراب فى الكلام منذ ٣ أشهر مع تخبط فى الأفكار وكلامه مش مفهوم وبتسمع لشخص على يوتيوب تفسير دين بطريقه غلط جدا وهو للاسف مقتنع بيه جدا وشغله [إقرأ المزيد...]

محتاجين نلجأ لمختص علشان يتناقش معاه في الأفكار و مدى صحتها و كل ما كان الموضوع بدري كل ما كان اسهل في التشخيص ف بالتالي أسهل في العلاج

اخويا عنده ١٤ سنة دلوقتي واحنا كلنا بنشتغل هو بيبقا ف البيت لو اجازة عقبال ما حد يرجع او بيبقا ف مدرسته وبيرجع يقعد ف البيت عقبال ما حد يجي بردو اخواتي كلهم متجوزين [إقرأ المزيد...]

الرجوع لاخصائى نفسى مراهقين (لانى تخصص بالغين)
نصيحه عدم التعامل بعنف حتى لا يزداد العناد والدفاعيه

انا حاسس ان مش عايش و مش بفرح ولا بزعل وحاسس اني ماليش لازمة وبحس بصداع كتير فوق دماغي واشعر طوال الوقت بغياب عقلي ولا استطيع العيش فكرت كذا مرة في الانتحار بس كانت [إقرأ المزيد...]

احنا هنا الأعراض بين المتوسط والشديد محتاجين نتوجه في اقرب وقت لمتخصص عشان يساعدك
ومحتاجه اعرف منك اكتر هل في شئ جديد حدث معاك ؟! هل تعرضت لضغوط كتيرة الفترة السابقة ؟!
اللي تقدر تعمله حاليا لتهدئة الوضع ممارسه الرياضه لتحفيز المخ لإفراز هرمونات لمساعدتك في تغيير المود

اول ما بصحى الصبح بتيحى ف دماغى افكار سلبيه وافتكر مواقف لاشخاص وبكون انتقاميه وهجومي عند مقتبلة هذا الشخص
ذاكرة قريبة المدى ضعيفه جدا
تشتت اتنباه مفيش [إقرأ المزيد...]

لابد من عمل اختبارات نفسية لمعرفة حقيقة التشخيص

مش بعرف اعبر عن وجعي بالكلام

حتى لو الكلام مش بييجي، ده مش معناه إنك مش فاهمة وجعك… معناه إن التجربة تقيلة، وده طبيعي.