أسئلة في تخصص نفسي

أسئلة طبية تم سؤالها من خلال مستخدمين تطبيق اكشف وأجوبة من أطباء متخصصين على إكشف, يمكنك ترك سؤالك وسوف يتم اجابته في سرية تامة

لي أنا مش قدره اتخلص من الماضي طول الوقت بفكر فيه

الطبيعى نفكر ف الماضى مش ننساه بس نفكر فيه ونرجعله نتعلم منه مش يوقفنا ونجلد نفسنا ع اخطائنا فيه ونقف عند الأخطاء ديه

بجد تعبانه ومش معايا فلوس اروح للدكتور بعد ما شفت الاسعار دي والله بجد تعبانه تائهه ومش لاقيه حد يسند معايا ولا اب ولا ام ولا اخ ولا زوج كله فوق دماغي وعالحال دة [إقرأ المزيد...]

ياريت توضحيلى المشكله بالظبط علشان احاول اساعدك
الموضوع ده بيكون ليه جذور واسباب معينه
ومش بتنحل فى رساله او رد
لازم جلسات مع متخصص
الأعراض اللي بتقولها دي مهمة ومينفعش تتساب، خصوصًا الدوخة وعدم الاتزان وصعوبة الكلام والنسيان. لازم تكشف في أقرب وقت عند دكتور باطنة أو مخ وأعصاب علشان نطمن ونحدد السبب. حاول ترتاح دلوقتي ومتسوقش، ولو الأعراض زادت أو الكلام بقى تقيل أكتر روح طوارئ فورًا
طالما اخدتي خطوة انك تسألي عن حل ف ده معناه انك هتكوني احسن
شرفينا ف العياده و ان شاءالله هنقدر نساعدك

حصل خلاف بين اهلي وأهل خطيبي مع العلم انهم هم الغلط من البدايه
وخطيبي وقف جنب ابوه ومن ساعتها مش بيكلمني وجالي انهيار عصبي ومن ساعتها وانا بنام كتير ولم بقوم [إقرأ المزيد...]

اللي بيحصلك رد فعل نفسي طبيعي بعد صدمة عاطفية وخذلان، وده مسبب حزن شديد واكتئاب تفاعلي ظهر في صورة نوم كتير وبكاء مستمر. ده مش ضعف منك، لكنه محتاج دعم واحتواء وتنظيم للمشاعر، ومع المتابعة النفسية الأعراض دي بتتحسن

ما علاج العادة السرية بنت عمرها ١٤ سنة ؟

في سن 14 سنة السلوك ده غالبًا بيكون مرتبط بمرحلة البلوغ والتغيرات النفسية والجسدية، ومش مرض. التعامل الصحيح بيكون بالتوعية الهادية، تقليل المثيرات، وتنظيم الوقت والنوم، بدون عنف أو ترهيب، ومع المتابعة السلوكية بيتحسن بإذن الله
كويس جدًا إننا استبعدنا السبب العضوي عند دكتور الجراحة. في الحالة دي بنبص أكتر للعوامل النفسية أو السلوكية زي التوتر، العناد، أو اضطراب في عادات الحمام. الموضوع بيتحسن مع المتابعة وخطة علاج مناسبة
محتاج جلسه تقيم
وبعدها نشتغل على علاج الأفكار

امى مسنه عمر 97 سنه مصابه بحاله من الخوف الشديد من كل شىء حولها وعاوزه تخرج الشارع ومش عاوزه تأخذ علاج ولا اكل من الكل هل ممكن تأخذ علاج بخاخ اوحقن يهديها لا اى برشام [إقرأ المزيد...]

الأم حفظها الله تعاني مما نسميه "ضلالات الاضطهاد" (Persecutory Delusions)، حيث تفسر محاولات المساعدة (الأكل والدواء) على أنها محاولات تسميم. هذا ليس "عناداً"، بل هو خلل كيميائي ووظيفي في الدماغ يجعلها تشعر بخوف حقيقي يفوق قدرتها على المنطق و نعم، هناك علاجات نفسية "مهدئة ومضادة للذهان"ولكن يجب حتماً أن يتم ذلك تحت إشراف طبيب نفس مختص لكبار السن كيفية التعامل مع رفض الأكل والدواء
​لا للمواجهة: لا تحاول إقناعها بأن الطعام ليس مسموماً بالمنطق، لأن الخوف لديها "شعوري" وليس "عقلياً".
​مبدأ "المشاركة": جربوا أن يأكل أحد أفراد الأسرة من نفس الطبق أمامها أولاً، أو اجعلوا شخصاً تثق به جداً هو من يقدم لها الطعام.
​تغيير بيئة الدواء: أحياناً يكون رفض الحبوب بسبب صعوبة البلع، وليس الشك فقط.