سألت فتاة (تبلغ عمرها 18 سنة) 2 October, 2025
مش عارفه ابدء من فين بس انا بتجيلي وساوس في العقيده من زمان بس كانت بتروح ودي المره التالته والوسواس مش بيروح نهائي وسواس في كل شي حول العقيده ال هو هل فعلاً ربنا [إقرأ المزيد...]
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
اهلا بحضرتك
اول ما يبدأ الوسواس اتسعيذ بالله ورسوله مرة واحدة فقط ثم تجاهل الفكره
كل ما ييجي الوسواس
ما يدخلش في جدال مع الفكرة وتمسك فيها أو تقنع نفسك أن عندك وسواس اقول لنفسك انا اسيطر على تفكير مش تفكير يسيطر عليا
اول ما تجيلك الفكره حالا تقومي تشغلي نفسك باي شئ
المخ مكنش تشغيله فى المفيد هيشغلك
يبدلها بحاجة عملية يمسك موبايل، يقرأ حاجة، يسمع قرآن قصير تفكر في ذكرى حلوه حاجه مستقبيليه
يعمل نشاط حركي يوميًا مشي 20 دقيقة أو أي رياضة لأن ده بيقلل القلق اللي بيغذي الوسواس
الارهاق الجسماني مهم جدا لحالتك بحيث تنام بكل سهوله بدون ما افكر كتير
أذكار المساء سورة البقرة أو حتى آيات منها ولو بالتسجيل
يكتب في ورقة قبل النوم الوسواس مش أنا وربنا مش هيحاسبني على اللي غصب عني
يثبت وقت يومي قصير 10 دقايق يقرأ أو يسمع حاجة عن العقيدة الصحيحة، عشان يطمن قلبه بالعلم، بس من غير يدخل في جدال داخلي مع الوساوس.
لو الوساوس شديدة ومستمرة أكتر من شهرين وبتأثر على حياته يروح لطبيب نفسي، لأن أحيانًا بيحتاج علاج سلوكي أو دوائي