أسئلة في تخصص نفسي

أسئلة طبية تم سؤالها من خلال مستخدمين تطبيق اكشف وأجوبة من أطباء متخصصين على إكشف, يمكنك ترك سؤالك وسوف يتم اجابته في سرية تامة

أنا والشخص اللي في حياتي بنعدي بفترة وحشه في حياتنا كان سببها أني بداءت أكذب وأعمل حاجات غلط في حقه كتير ومفروض أننا عدينا واني اتغيرت وقرارنا أننا نبداء صفحه جديده [إقرأ المزيد...]

اولا دي خطوة كويسه جدا انكم حبين تحافظوا علي العلاقة دي مع بعض وتبقي حياتكم افضل كلنا اكيد بنغلط وبرده بنتاثر بس لو قدرين وحبيت نكمل هنعرف نتخطي ده السيشن اكيد هيفرق جدا جدا في الحفاظ علي ده بما اننا عيزين ده

انا متجوزه وعندي 3 اولاد 2و 5و 8 سنه متجوزه ونا صغيره بس مستوايا التعليمي كان كويس كملت بعد ما اتجوزت بصعوبه اتجوزت غصب يعتبر . المشكله هنااا الفتره اللي فاتت دي [إقرأ المزيد...]

طبعا الحرمان الي بتمري بيه دخلت في حاله من الاضطراب النفسي اي تصرف غلط هيصدر منك دلوقتي هيكون ناتج عن الاضطراب الي بتعاني منه ناحيه الحرمان هتندمي عليه جدا بعدين حاليا سلوكياتك كلها مضطربه الافضل انك لازم تروحي لمعالج تفسي هيساعدك ازاي تقدري تحلي مشكلتك مع زوجك وهتلاقي حلول تراضيك وتقدري تراجعي تاني لعلاقتك مع ربنا وفي نفس الوقت لازم تاخدي بالك من خطوره الموقف الي انتي داخله عليه لو وفقتي مشاعرك ووقعتي في الخطاً ده

ابنى عنيد ومش بيذاكر وبيكذب ومشاكل كتير وعنيف

ده من سمات المرحله لانه في مرحلة المراهقة وفي حالة لغبطه بين راجل وعايز اشيل المسؤلية ومن الجهه الاخري لسه عايز يعيش حياته ويلعب
وبالنسبة للكذب لازم نعرف ايه الهدف منه مثلا (هل الكذب هينجيه من عقاب ،ولا علشان يتباها بشئ مش عنده ،ولا عند في الوالدين ....الخ
مش بيذاكر يبقي لازم نعرف هل هو مش بيعرف يذاكر صح ازاي ،ولا ضعيف في ماده معينه ....
يجب ان يتعامل بحب واهتمام وانكم تسمعوا ليه حتي لو هيقول حاجه بسيطه

يوجد علاج تكلمني مع نفسك

العزلة ممكن تولد اكتئاب الرجاء عمل نشاط مختلف عن روتينك اليومي مثل القراءة

ازاي اتخلص من متلازمه جوسكا

الهدف من الجوسكا هي ان العقل بيحب يحل المواقف اللي ما خلصتش كويس، فبيرجع يعيدها ويحاول “يصلحها” في الخيال
لكن مفيش فايدة حقيقية من الحوار ده
هنا الوعي اول خطوه في العلاج
أول ما تلاقي نفسك بدأتي “تتحاوري” في دماغك، قولي لنفسك “أهو دماغي بدأ السيناريو تاني”
وده عشان تقدري تسكتي دماغك وتقطعي الافكار
قومي غيري وضعك، اشربي ميه، امشي شوية، أو شغّلي موسيقى.
الحركة بتكسر دائرة التفكير التلقائي.
. افرغي الكلام برة دماغك:
اكتبي الحوار اللي بتتخيليه على ورقة أو على الموبايل.
مجرد الكتابة بتخلي الحوار “يتجمد” بدل ما يفضل داير في دماغك
اسألي نفسك سؤال واحد:
“هل التفكير ده بيضيف حاجة دلوقتي؟”
لو الإجابة لأ → وقفي، وخدي نفس عميق، وارجعي للحاضر.
استخدمي تمارين وعي الذات (mindfulness):
ركّزي على أنفاسك أو على إحساسك بالجسم والمكان حواليك.
ده بيرجعك للحظة الحالية بدل ما تعيشي في السيناريوهات.
لو الموضوع متكرر جدًا:
ساعات بيكون مؤشر على قلق أو احتياج لمهارة تنظيم أفكار ومشاعر،
وساعتها يفضل تتوجهي لجلسات نفسية مع متخصص عشان الموضوع ميتطورش معاكي لقلق

هل يوجد دكتور نفسي فى قوص اسمه عنوانه

لو صعب تلاقي دكتور نفسي قريب منك في قوص، ممكن نبدأ بجلسة أونلاين للتقييم الأول.
من خلالها هنعرف حالتك بشكل أدق ونحدد إذا كنتِ محتاجة متابعة علاجية منتظمة أو خطة معينة.
الجلسة بتكون سرّية تمامًا وبتساعدك تبدأي أول خطوة في العلاج بأمان وراحة

كلام مع نفس عزل مع نفسك

أحيانًا لما بنكون في عزلة بيكون عندنا احتياج نتكلم أو نفضفض حتى لو مع نفسنا، وده مش دايمًا شيء مقلق.
لكن مهم نعرف طبيعة الكلام اللي بيحصل في اللحظات دي — هل هو مجرد تفكير أو حوار داخلي عادي، ولا بيكون فيه أصوات أو أفكار مزعجة؟
احكيلي أكتر عن اللي بتحسه وقتها علشان نقدر نفهم مع بعض ونتعامل مع السبب الحقيقي وراك
أنا حاسة قد إيه القرار ده مش سهل، وفعلاً شجاعتك في طلب المساعدة هي أول خطوة في طريق التعافي
هنبدأ مع بعض نقيّم حالتك بهدوء ونحط خطة علاج تناسبك خطوة بخطوة، ومش هتكون لوحدك في الرحلة دي.
ممكن نحدد معاد في العيادة نبدأ منه أول جلسة، وهشرحلك كل التفاصيل وقتها
“اللي بتحسيه ناتج عن تفاعل بين الجسم والنفس، جسمك بيترجم الضيق أو الزعل في صورة نغزات ورعشة ودوخة، وده طبيعي جدًا بيحصل مع التوتر أو الزعل، بس ضروري نطمن الأول إن كل التحاليل سليمة.
، فحص القلب (رسم قلب ECG) لاستبعاد أي مشكلة عضوية.
• قياس ضغط الدم ونسبة الهيموغلوبين (الأنيميا ممكن تسبب دوخة ورعشة).
• تحليل وظائف الغدة الدرقية.
بعد التأكد إن التحاليل سليمة، يبقى فعلاً السبب نفسي - جسدي (Psychosomatic)
وبعدها نبدأ نشتغل على علاج القلق والضغط النفسي.
يفضل العلاج داخل مكان مخصص لعلاج الادمان، ولكن إذا كانت الظروف لا تسمح.
ستكون الخطة كالتالي:
فترة أعراض انسحاب وتناول أدوية يوجد بها رقابة شديدة وعدم نزول من المنزل
ثم يبدأ التأهيل النفسي وبرنامج التعافي مع اخصائي متخصص وحضور مجموعات الدعم ومتابعة الطبيب من حين لآخر للتأكيد على الاستقرار بالأدوية او تعديلها او تغيرها.