سأل رجل (يبلغ عمره 48 سنة) 16 November, 2025
95 السلام عليكم لقد تركت عملي في حدود سنتين ولم ابحث عن عمل بجديه واذا اتت لي فرصة عمل اتحجج ولا اذهب ةاصبحت عندي حالة خوف من اي عمل للفشل فيه وعندي احساس كبير بالفشل في كل امور حياتي كما ان عندي مشاكل اخري
ده سلوك يسمى بالتجنبي بيحصل ف بعض الأحيان نتيجه تراكمات وإحساس الخوف من الفشل ولكن ليس معناه فشل حقيقي
المخ بيوصلك معلومه انك خايف ومش هتقدر ولازم ده يقف عن طريق الخطوات البسيطه التدريجيه
مثلا مقابله عمل
تدريب بسيط
ومع الجلسات النفسيه الموضوع بيختفي تماما
المخ بيوصلك معلومه انك خايف ومش هتقدر ولازم ده يقف عن طريق الخطوات البسيطه التدريجيه
مثلا مقابله عمل
تدريب بسيط
ومع الجلسات النفسيه الموضوع بيختفي تماما
