السلام عليكم لقد تركت عملي في حدود سنتين ولم ابحث عن...

[أسئلة طبية تخصص نفسي]

95 السلام عليكم لقد تركت عملي في حدود سنتين ولم ابحث عن عمل بجديه واذا اتت لي فرصة عمل اتحجج ولا اذهب ةاصبحت عندي حالة خوف من اي عمل للفشل فيه وعندي احساس كبير بالفشل في كل امور حياتي كما ان عندي مشاكل اخري

ده سلوك يسمى بالتجنبي بيحصل ف بعض الأحيان نتيجه تراكمات وإحساس الخوف من الفشل ولكن ليس معناه فشل حقيقي
المخ بيوصلك معلومه انك خايف ومش هتقدر ولازم ده يقف عن طريق الخطوات البسيطه التدريجيه
مثلا مقابله عمل
تدريب بسيط
ومع الجلسات النفسيه الموضوع بيختفي تماما

أطباء في تخصص نفسي

المزيد من الاطباء تخصص نفسي