سألت أنثى (تبلغ عمرها 10 سنوات) 21 October, 2025
الطفل عنده 10 سنوات وفى المدرسه بيمد ايده على حاجة زمايله وياخده سواء كان فلوس او تليفون وده اتكرر اكتر من مره اعمل معاه ايه وكمان اوديه لدكتور امراض نفسيه يكون تخصصه [إقرأ المزيد...]
الطفل محتاج تقييم عند طبيب نفسي للأطفال والمراهقين، لأن تكرار أخد الحاجات من الزملاء ممكن يكون ناتج عن اضطراب سلوكي أو احتياج نفسي.
في البيت مهم جدًا التعامل بهدوء وتوضيح الصح والغلط بدون إهانة، مع تعزيز السلوك الجيد لما يرجّع الحاجة أو يطلب الإذن.
وأنا إن شاء الله أقدر أساعدك بالتعديل السلوكي والمتابعة، عيادتي في شارع الهرم الرئيسي – آخر نفق نصر الدين، وأنا أميرة محسن – أخصائية نفسية اكينيكية ومعالجة سلوكية.للاطفال والكبار
وجودك وسعيك للعلاج خطوة محترمة منك وبتدل إنك أم واعية جدًا