أسئلة في تخصص نفسي

أسئلة طبية تم سؤالها من خلال مستخدمين تطبيق اكشف وأجوبة من أطباء متخصصين على إكشف, يمكنك ترك سؤالك وسوف يتم اجابته في سرية تامة

الوسواس القهري ليه علاج نهائي ولا لا ولو متاح إيه العلاج

ليه طبعا علاج بالأدوية وعلاج معرفي سلوكي في جلسات

أنا عمري 15 سنة، وجيت أطلب مساعدتك لأنني أحس بتعب نفسي كبير ما قدرت أتحمله لوحدي.

من فترة طويلة وأنا أحس بالحزن والخوف والقلق، وأحيانًا أحس إن قلبي مكسور وإن [إقرأ المزيد...]

ربنا يهون عليكي ويجبر بخاطرك يا رب
ممكن تتابعي معايا أو مع أخصائي نفسي تاني يعمل لك جلسات قليلة تدفعي فيها ولو جزء بسيط من مصروفك أو مجانية لو مش متاح معاكي وحسب ظروفك تتعلمي فيها ما يسمى مهارات توكيد الذات ويعلمك برضو مهارات إدارة المشاعر ومهارات الصداقة. حاولي تلاقي وقت ولو ساعة في اليوم تفصلي فيها وتمارسي حاجة بتحبيها. تأكدي إن الوضع دة مش دايم وحاولي تخططي لليوم اللي ممكن تستقلي فيه وتعتمدي على ذاتك.

جوزي بيشرب أيس وعوزاه يتعالج في البيت اعمل ايه

لازم مركز علاج ادمان
هيكون فيه تغيرات في اهتماماته وسلوكياته غريبه عن الطبيعي والمعتاد . ممكو يظهر اعراض اكتئابية . يفضل التعامل معه بموده والتقرب له وانه هو يحكى لو فيه ازمه بيمر بيها ولو الامر صعب ممكن يعرض علي كشف طبي لتحديد وجود اثار لعلاقة من عدمه ويعرض علي مختص نفسي

ما هو مده الجلسه النفسيه؟

من ٣٠ الى ٦٠ دقيقة كحد أقصى
انا بشتغل دوما ٦٠ د كحد اقصى
متفهمة جداً مشاعرك .. سلوك السرقة المرضي فعلاً مشكلة كبيرة و محرجه ويمكن ان تعرض الفرد للمسائلة القانونية .. احد العلاجات المهمة للتخلص من ذلك العلاج المعرفي السلوكي و العلاج الجدلي السلوكي.. تحتاج الي تحليل السلوك المرضي ما الذب يحدث في بيئتك يجعلك تقوم بالسلوك ما الافكار ما الشعور ما لأحاسيس الداخلية التي تدفعك الي ذلك... كل ذلك واكثر نحتاج الي تقيمة.. في النهاية افهم مدي انزعاجك و لكن في ذلك نحتاج الي الوعي بأن ما ولد منذ زمن لا ينتهي فب لحظة.. عليك التوجة الي معالج نفسي وتقيم وعلاج السلوك المشكل.

دخلت هنا قبل كدا وشرحت حالتي ف سوال ودكتور ردت عليا وقالتلي عندي اضطراب نفسي حاد نتيجه الحرمان اللي بمر بيه وحذرتني اني مختش اي خطوه غلط من اللي قولتلها اني بفكر [إقرأ المزيد...]

لو فضلتي فاتحة الباب للعلاقات التانية هتقعي في الغلط اللي مش عايزة تقعي فيه عاجلًا ام اجلًا، اول حاجة محتاجة تعمليها هو انك تقفلي الباب دا نهائي.
تاني حاجة محتاجة تعمليها هي زيارة طبيب او اخصائي نفسي في اسرع وقت.
مشكلتك مش بتبدأ وتنتهي عند وجود علاقة ولا لأ، المشكلة. هتتحل بنسبة كبيرة لو اشتغلتي على صورتك الذاتية اللي بتتغير وتتبدل بكلام جوزك الوحش او كلام الناس التانية الحلو.
محتاجة تتعلمي مهارات لإدارة المشاعر ومهارت للتواصل مع جوزك.
ولو في إمكانية جوزك يشترك معاكي في علاج زواجي وجنسي

انا دخلت هنا قبل كدا وشرحت حالتي ف سوال ودكتور ردت عليا وقالتلي عندي اضطراب نفسي حاد نتيجه الحرمان اللي بمر بيه وحذرتني اني مختش اي خطوه غلط من اللي قولتلها اني بفكر [إقرأ المزيد...]

الكلام اللي حضرتك بتقوليه يدل أن عند حضرتك احتياج معين ودي حاجه طبيعيه جدا ولما مش بتاخد الاحتياج ده بيبقي في حرمان منه والحرمان ده عرض محتاجين نعرف اصل المشكله اللي أدت الأعراض دي
أما بالنسبه الجزء الخاص أن حضرتك عند اضطراب نفسي حاد دي مش بتاخد الا بعد المقابله الاوليه وعمل المقاييس اللازمه
أما هتعرف المشكله ونعالجها هنعرف ازاي نلبي الاحتياج بتاعنا بطريقه صحيه
حتي لو كانت المشكله من الطفوله
كل دي اعراض وراها مشكله اساسيه عشان نعرف اي هي المشكله محتاج جلسه مطولة لمعرفة المشكله الاساسيه اللي خلت الأعراض دي موجودة
الشاي لا يتعارض مع الدواء
ولكن اترك وقت بعد أو قبل حوالي ربع ساعه