دلوقتي انا حرفيا مزاجي بيتغير بسرعه اوي. وبتدايق بسرعه ...

[أسئلة طبية تخصص نفسي]

213 دلوقتي انا حرفيا مزاجي بيتغير بسرعه اوي. وبتدايق بسرعه من حاجات متدايقش وبكبر المواضيع الصغيره وبتعصب وبقول كلام ما يتقلش لشخص عزيز عليا وبعدها ب خمس دقايق افوق من ده كله بس بعد ما اذيت الشخص وجرحته وبحاول اصلح مبعرفش

اللي بتقولي عليه بيحصل مع ناس كتير جدًا لما يكون عندهم حساسية انفعالية عالية وضغط نفسي متراكم. انفعالك بيعلى أسرع من قدرتك على السيطرة عليه، وده بيخلي رد فعلك يكون أكبر من حجم الموقف… وبعد ما تهدي بيظهر الندم.
ده مش معناه إنك شخصية مؤذية، بالعكس… ده دليل إن المشكلة في تنظيم الانفعال مش في نيتك. وده قابل للعلاج بسهولة.
محتاجين نشتغل على تهدئة سريعة وقت الغضب، وطريقة تعبير آمنة، وتقليل حساسية المشاعر.
والأفضل إنك تيجي جلسة تقييم علشان نحدد السبب بدقة ونبدأ علاج يساعدك تسيطري على ردود فعلك وتحافظي على علاقتك

أطباء في تخصص نفسي

المزيد من الاطباء تخصص نفسي