أسئلة في تخصص نفسي

أسئلة طبية تم سؤالها من خلال مستخدمين تطبيق اكشف وأجوبة من أطباء متخصصين على إكشف, يمكنك ترك سؤالك وسوف يتم اجابته في سرية تامة

ممكن تحجز عندي أو اي حد انت شايفه مناسب اكبد
الأعراض المذكورة تمثل مؤشرات خطر واضحة ولا يمكن اعتبارها ضمن حدود المراهقة الطبيعية، خاصة مع وجود أفكار انتحارية وسلوك إيذاء للنفس. الحالة تستدعي تقييماً نفسياً عاجلاً وتدخلاً علاجياً فوريًا لتجنّب تطور الأعراض وحدوث مضاعفات خطيرة

التذكره بكام والعنوان فين

السلام عليكم
ادخلي علي البحث عن دكتور اكتبي بس المنطقه اللي انتي منها ودوسي بحث هتلاقي دكاتره كتيره جدا قريبه منك واختاري انتي الدكتور اللي علي قد التكلفه اللي انتي عايزاها

انا بحلم بى كوابيس على طول وديما تعبانه ومخنوقه ولما بنام بحس انى مش عارفه اتحرك يمين ولا شمال بحاول اقوم من الكابوس بس مبعرفش بحس ان فى حد ربتني علشان متحركش واول [إقرأ المزيد...]

حبيبتي كلامك واضح إنك بتمري بحالة ضغط نفسي كبيرة مأثرة على نومك وجسمك مع بعض، واللي بتوصفـيه فعلاً بيحصل لما الجسم والعقل يوصلوا لدرجة إجهاد عالية جدًا، فبيبدأ يظهر في شكل كوابيس واختناق أو إحساس بعدم القدرة على الحركة أو التنفس أثناء النوم.
اللي بتمري بيه محتاج بس شوية دعم وتنظيم للنوم ومساعدة نفسية بسيطة ترجّعلك إحساس الأمان والراحة.
اطمني ، الموضوع بيتحسن جدًا لما بنفهم أسبابه ونتعامل معاه بطريقة صحيحة، وأنا متأكدة إننا نقدر نشتغل عليه خطوة بخطوة لحد ما ترجعي تنامي بهدوء وتتنفسي براحة من غير خوف.

انا طالب في ثانوية عامة سنه تالته وعندي اهلي في البيت مش مهيئنلي جو كويس وأنا مضطر اتعايش معاهم غير ده كله انى أصلا عندي مشكله إني بشاهد إباحية وبعمل عاده سريه ودي [إقرأ المزيد...]

الثانوية العامة في حد ذاتها ضغط نفسي كبير،وعدم وجود اهل داعميين بيزيد الضغط ده،ووراد جدا السلوكيات اللي بتعملها تكون وسيلة هروب من الضغوط الكتير
محتاج تتكلم مع دكتور نفسي يساعدك في إدارة الضغوط والقلق الناتج عنها وإيجاد وسائل صحية لتفريغ.
أتمنالك التوفيق والعافية
لابد من عرضها على الطيب النفسى لتحديد الاضطرابات النفسية التى تعانى منها وايضا تحديد درجة فرصه الحركة وتشتت الانتباه
واذا كانت الحالة المادية لا تسمح عليكى بالذهاب للمستشفيات الحكومية بها كشف وصرف الدواء بالمجان مثال مستشفى المعمورة

انا عندي فقدان شغف على طول مش عارفه احدد نقاط ضعفي وقوتي بعمل سيناريوهات في دماغي وبتأثر بيها ومش عارفه امارس حياتي طبيعي ومشاكل أخري زي الإرهاق المستمر واضطرابات [إقرأ المزيد...]

الأعراض دي مشتركه بين النفسي و العضوي جايز تكون أعراض اكتئاب و جايز نقص فيتامين د ..محتاجه تعملي تحليل لو طلعت النسب تمام ..بتزوري متخصص نفسي يعملك مقياس اكتئاب و يعالجك بمدرسه CBT ..و لو متخصص صدمات ممكن يكتشف السبب الأساسي للأعراض اللي بتعاني منها ..لكن ضروري اولا استبعاد السبب العضوي
لابد من الكشف عليها للتشخيص الصحيح
هي مبادره اسمها نور في حياتك بعمل فيها الجلسات بمبالغ رمزيه

سبت الشغل القديم هما ال مشونى رحت شغل جديد ومن سعتها مش عارفه اشتغل ادمنت منوم night calm طول الوقت بحس أن خايفه وقلقانه وان مش مبسوطه بعيط طول الوقت بهرب من كل دا بالمنوم [إقرأ المزيد...]

انا فاهم الى بتمرى بيه ،روحى لمختص نفسى يساعدك

انا عندي مشكله انا دماغي بتوسس يعني مثلا حسيت بشويت تعب فا ابتديت ابحث علي الانترنت عن العراض دي بسبب ايه فا ظهر امراض وحش فا دخلت في حالة زعر وخوف وقلق ومش عارف اعمل [إقرأ المزيد...]

اللي عندك اسمه وسواس قهري مرضي، يعني دماغك بتخوفك بأفكار مش حقيقية عن المرض.
اللي حصل زمان ملوش أي علاقة، ومفيش دليل إن في مرض اتنقل ليك.
خلي بالك:
بطل تدور على الإنترنت عن الأمراض.
لما الفكرة تيجي قول لنفسك: “دي وسوسة مش حقيقة.”
اشغل نفسك بحاجة تانية فورًا.
لو الخوف زاد أو حسيت إنك ممكن تأذي نفسك، يبقي لازم تزور فورًا طبيب نفسي علشان يساعدك تتخلص من الوسواس ده.