أسئلة في تخصص نفسي

أسئلة طبية تم سؤالها من خلال مستخدمين تطبيق اكشف وأجوبة من أطباء متخصصين على إكشف, يمكنك ترك سؤالك وسوف يتم اجابته في سرية تامة

رحمة الله على والدتك حضرتك حاليا تعاني من اضطراب في النوم بالإضافة طبعا إلى صدمة الفقد لو الأمر استمرّ لازم مراجعة العيادة
عليكم السلام ورحمة الله
حضرتك لازم تنورنى فى العياده للتشخيص السليم وكتابه الادويه المناسبه

عندي مشكله في النوم من فتره كبيره اكتر من شهر كنت بتابع مع دكتور ف كتبتلي كبسولات اشواجندا و melacryst بس مكنش فيه اي نتيجه ولحد دلوقتي عندي مشكله بردو وكنت عايزه اخد [إقرأ المزيد...]

بلاش نيدأ بالعلاج الدوائي ياريت نحاول بالجلسات الاول و نفرغ و نتوجه صح و تظبتي اكلك و نومك و نشاطك اليومي

مؤخرا بقيت عصبية جدا مش بعرف اتحكم ف اعصابي لما بتوتر ساعات بحس اني مخنوقة اوي ومحدش فاهمني أو بمعنى أصح مش عارفه اتكلم واقول انا حسة ب اي بعد ما بتعصب بحس صدري اتقفل [إقرأ المزيد...]

عندك تراكمات محتاجه تفريغ قبل الدخول في اكتئاب حاولي تقعدي مع نفسك و تكتبي كل مشاعرك في ورقه و المواقف السلبيه اللي اتعرضتيلها و صفي ذهنك و علي روحانياتك و مارسي هوايه بتحبيها و الافضل تحجزي جلسه

السؤال يخص ابني عمرو ست سنوات ابي الوحيد ووالده ف بلد تانية بيتكلم طبيعي جدا ف البيت وبيصمت تماما ويبقى قلق ف المدرسة أو مع الضيوف أو خارج المنزل عموما
قبلنا [إقرأ المزيد...]

اهلا بحضرتك يافندم فعلا بيعاني من هذا الاضطراب ويستحب سرعة البدء بجلسات العلاج والمتابعه من خلال خطه علاجيه مع المعالج اقرب فرع بحدائق الاهرام

ابني لديه ٦ سنوات يعاني من فرط الحركه وتشتت الانتباه كان بياخد اتوموكس وسيكودال لمده سنه وتحسن الي حد ما ولكن من قلقي عليه من الادويه ذهبت لدكتور مخ واعصاب وبطلنا [إقرأ المزيد...]

اهلا بحضرتك يافندم مع حضرتك حق جدا في المتابعه مع الطبيب المعالج وقرار الطبيب في وقف العلاج بالتدريج شيء إيجابي ولكن ينقص الخطوه الثانيه متابعة الجلسات النفسيه مع أخصائي نفسي من خلال برنامج علاجي بخطة مع متابعه مستمره انصح حضرتك بزياره العياده
حضرتك تقدر تحجز سيشن حسب اقرب دكتور نفسي لمحل سكنك وبالمبلغ المناسب لحضرتك

ابني عندو ٤ سنين بيصوت علي اي حاجة ومش بيصبر ولازم الحاجة تجيلو ف ثانيتها وألا هيصوت ويقعد يضربني ويضرب اخواته وبيعيط ويفضل يشتم برضو.. واي ألعاب يقعد يكسرها [إقرأ المزيد...]

محتاج هدوء وثبات في المواقف مش حنية ، الزعيق حيزود الموضوع
وجو البيت عليه عامل لو البيت في صوت عالي طول الوقت دا بيأثر علي جهازه العصبي ويوتره
وممكن يكون اتعود انه ياخد اللي هو عاوزه في وقتها ، لازم يتعلم ان في في قواعد ازاي يطلب ولما يطلب بهدوء تكافئيه
الموضوع محتاج منك صبر وهدوء وممكن حضرتك تشرفيني عشان اقدر اساعدك بشكل ادق .
تمام متوفر جلسات اون لاين تواصل مع خدمه العملاء للحجز
مساء السعاده
حضرتك اخدت العلاج تلقاء نفسك بدون امر طبيب ؟
والعلاج نفسه لا يكفي احنا مش طول عمرنا هناخد علاج لازم تعالج السبب الرئيسي مع معالج نفسي بجلسات يحددها المعالج ورجاء مراجعه طبيب المعالج للدواء لو في لو من تلقاء نفسك لازم تتوجه لمتخصص او توقفه تدريجيا مع جلسات علاج سلوكي معرفي بالشفاء العاجل لحضرتك