أسئلة في تخصص نفسي

أسئلة طبية تم سؤالها من خلال مستخدمين تطبيق اكشف وأجوبة من أطباء متخصصين على إكشف, يمكنك ترك سؤالك وسوف يتم اجابته في سرية تامة

انا الحزن دايما ميسطر عليا اما بزعل اوقات بفكر ف الانتحار اكتر شخص بحبه مش فهمني اغلب الوقت زعل بحس كتير اني بهون عليه مع انه مش بيهون عليا ساعات بكون انا السبب ف [إقرأ المزيد...]

دي فعلا مشاعر ثقيلة ومش سهلة خصوصا ان الحزن وصل لمرحلة التفكير في الانتحار قد يكون في اكتئاب حقيقي،يحتاج لتدخل دوائي او بالجلسات الكلامية انصحك بالتحرك لمتخصص اقرب فرصة

السلام عليكم انا مشكلتي انا دايما ببتسم لما اتكلم مع اي حد والموضوع دا عاملي مشاكل كتير اوي وكرهت نفسي لأن ساعات ببتسم في وقت مشكله كبيرة او حد مريض وبيكون غصب عني [إقرأ المزيد...]

اوقات ده بيكون تصرف خارج عن الارادة وليه اكتر من سبب وفي طرق لحلها وتحسين التواصل مع الاخرين

عندى وسواس قهرى بسبب عائلتي

محتاج لجلسات لعلاج الوسواس ونعرف اسباب تدخل العائله اى
محتاج تفهم سبب المشكلة ايه
وفكرت في ايه لما سابتك ورجعت
محتاجة تتعملي تحلي المشكلة افضل
مساء الخير
فاهماكي
دة يقول انك واجهتي صدمات وصعوبات كتير في حياتك
محتاجة تشتغلي علي ثقتك بنفسك
وتتعلمي مهارات بيها تتحملي الضيق وتتعاملي معاه بشكل صحي وتفلتري افكارك
وبشكل كبير هناك اضطراب في الشخصية محتاجة متخصص يعمل اختبار ويشوف درجته عشان يقدر يدعمك ويعدلك مفاهيمك
محتاجة تتصالحي مع نفسك في البداية و تشوفي في نفسك مصدر أمان ف بالتالي هتشوفي اللي قدامك مصدر أمان لإن تعامل الإنسان مع اللي حواليه بالذات اللي أضعف منه أو أقل منه بيكون مراية لتعامله مع نفسه
نعم، هذه الأعراض تستدعي استشارة مختص نفسي إذا كانت مستمرة وتؤثر على حياتك اليومية.
إليك توضيح للحالات التي تجعل الزيارة ضرورية:
1. الحزن والإحباط المستمر
يتحول الحزن الطبيعي إلى حالة مرضية (مثل الاكتئاب) إذا استمر لمدة أسبوعين أو أكثر معظم اليوم، وتسبب في فقدان الرغبة في الأنشطة التي كنت تستمتع بها.
قد يشير الشعور الدائم بالخمول واليأس إلى "االاكتئاب المستمر"، وهو حالة مزمنة تحتاج إلى تدخل علاجي.
2. التفكير المفرط في "أشياء بلا معنى"
التفكير المستمر وغير الهادف (Overthinking) غالباً ما يكون عرضاً لاضطرابات أخرى مثل القلق أو الوسواس القهري.
إذا كان العقل لا يتوقف عن تحليل مواقف تافهة أو تخيل سيناريوهات مزعجة لدرجة تشتت ذهني أو أرق، فهذا يتطلب استشاره اخصاءى نفسي
تحياتى وتقديرى

خرجت من علاقة كانت متعبة نفسيًا ولسه آثارها موجودة، وبحس بتعلّق وألم رغم إني بعدت، أتعامل مع ده إزاي؟دي أول مرة أفكر أتكلم مع مختص نفسي، ومتوتره شوية، حابه أعرف [إقرأ المزيد...]

اكيد مفيد ، فيه اكتر من مرحله بنعدي بيها زي ادراك الاحتياجات ، نوع او نمط التعلق و كمان ازاي اتعامل مع مشاعري ف طبعا خطوه ممتازه تكلمي مختص

انا بقالي فتره مخي بيفتكر حاجات من زمان جداً مثلا ممكن يكون شارع او شخص او موقف وديما خايفه اموت وحاسه ان هموت وبقول طالما الحاجات دي حصلت يبقي انا كده هموت ممكن الرد [إقرأ المزيد...]

فيه اكتر من تشخيص محتمل ولكن حلها سهل فضلا احجز جلسه للمتابعه