تعرضت للحيانة من زوجي وانا حامل بطفلي الثاني و انا...

[أسئلة طبية تخصص نفسي]

269 تعرضت للحيانة من زوجي وانا حامل بطفلي الثاني و انا افقد والدي متوفيين و اشعر بانيي منهارة ولا استطيع التخطي و بقيت معه بعد وعود وتغير كبير مع علم خلال ست سنوات لم ارى منه اي اذى بالعكس كان سند
و رايت حديثا يتواصل مع بنت اخرىًولكن كلام عادي
ولم اواجهه ولكن تغيرت حياتي لم اعد اشعر بثقة ودايما حزينة ومتوترة و اتمني لو ليش لدي ابناء
و دايما اهاجمه و دايما حياتنا مشاكل بسبب انني لا استطيع تقبل هذه

شئ مؤلم جدا و من حقك تحسي بكدة و اشكرك انك شاركتيني معاكي القصة دي...طيب انت تحبي اساعدك ازاي؟
لابد من المواجه ......
وبعدها يحدد موقفه معاكى وهل وقتها هيقدر يكمل معاكى وانتى تهدى من ثقل الكلام او لا ساعتها هتقدرى تحددى اختيار لحياتك ...
وتقدري تنورينى فى العياده ونرتب أفكارنا
يا رب تكوني بخير وصحه وسلامه، كم الصدمات والضغوطات اللي تعرضتي لها كان كبير علشان كده حضرتك محتاجه جلسات كلاميه ودي بتتعمل مع اخصائي نفسي اكلينيكي عن طريق الجلسات دي هتساعدك انك تتجاوزي الصدمات اللي مريتي فيها عن طريق تقديم المهارات والحلول التي تتناسب معكي واي معلومات اكثر تنورينا في العياده
أنا متفهمة تماماً لمدى الألم والانهيار الذي تشعرين به الآن. الخيانة مؤلمة ، لكن الأمر المهم لازم تبدائي في زيارة المعالج النفسي لان التخطي مش كلمتين هيتقالوا وخلاص عشان تطبقيهم دى طريقة تفكير ومشاعر وطرق للحياه هنكمل بيه فلازم جلسات التعافي الاول الضغوط بتاعت التجربه بتخليكي في حصار نفسي رهيب وبتدمر باقي العلاقه لو ملحقناش نتعافي . متتاخريش وزوري معالج هيفرق في حياتك كتير . اتمنى لك الخير في كل امورك
يمكنك التواصل مع أخصائي إرشاد أسري
يمكنك التواصل معى
أولا أنا متفهمه جدا مشاعرك وألمك بس عايزه أأكد عليكي ان خيانته مش بسبب تقصير منك ولا قلة حب او احترام منه ليكي ده بسبب خلل في قيمه او زله وقع في ذنب بس دي مشكلته هو ملهاش علاقه بيكي وطبيعي انه ده يأثر في ثقتك فيه بس خلي ثقتك المطلقه في الله و اعتبريها مرض واسالي ربنا في صلاتك يهديه ليكم كاسره وبيناته مش ليكي وحدك وحاولي تصبري لعل الله يحدث بعد ذلك امرا
اهلا بحضرتك ربنا يصبّرك على فقدان الاهل في اكثر من مشكلة فكره التعايش مع الحزن مؤلمه فعلا وجرح وألم الخيانه لايمكن تخطيه بسهوله انصح حضرتك بزياره معالج نفسي لوضع خطه علاجيه محكمه ويكون في حلول لهذه المشكلات من خلال الجلسات
تحتاجين لجلسات علاج نفسي يساعدك على التخطى وإصلاح حياتك بشكل أفضل
اهلا وسهلا
ربنا يصبرك على الوضع المؤلم ده
انصحك إذا أوضاعك العامة غير مناسبة للانفصال وهتتأذي وتخسري كتير إذا انفصلتي انك لا تواجهي دلوقتي
النصيحة الثانية حاولي تاخدي الأمر من منحنى تاني وتروحوا مع بعض couple therapy بهدف الإصلاح عموما مش علشان الخيانة
غير انك اكيد تحتاجي جلسات فردية خاصة بيكي وهو أيضا
انا مقدرة مشاعرك جدا و انك شايلة مشاعر تقيلة جواكى ومن الطبيعى تحسى بالحزن وفقدان الثقة بعد ما حدث لكن متلوميش نفسك على دا فالتعافي من جرح الخيانة يحتاج وقت
اكيد هيفيدك التحدث مع مختص نفسي لمساعدتك على تجاوز هذه التجربة
طالما هذا التصرف غير طبيعي وانه كان انسان محترم ومخلص يبقى اكيد فيه سبب مشترك لابد من البحث عن الخلل وعلاجه وبعدها كيفية تقبل الوضع الحالي او التكيف معه
"الخيانة تترك أثرًا نفسيًا عميقًا، خصوصًا مع الحمل وفقدان الأهل والشعور بعدم الأمان. استمرارك في التوتر وفقدان الثقة بعد ما حدث رد فعل مفهوم، وليس ضعفًا منك. المهم الآن ألا تحملي نفسك كل هذا الألم وحدك، ومحاولة الحصول على دعم نفسي يساعدك على استعادة هدوئك واتخاذ قراراتك بعيدًا عن الانفعال والضغط."
عندك تروما وان شاء الله هتحتاج علاج نفسي بتقنيات علاج كرب ما بعد ابصدمة

أطباء في تخصص نفسي

المزيد من الاطباء تخصص نفسي