بقالى سنه ونصف باخد علاج للاكتئاب و غيرت العلاج كذا...

[أسئلة طبية تخصص نفسي]

48 بقالى سنه ونصف باخد علاج للاكتئاب و غيرت العلاج كذا مره و الحاله مش مستقره اعمل ايه والسن 61 سنه

محتاج جلسات نفسي بجانب الادوية
حضرتك محتاج مع العلاج الدوائي علاج سلوكى
اهلا بحضرتك
هل حضرتك تأكدت من عدم وجود أي مشاكل عضوية لديك تؤثر على المزاج، زي الغدة الدرقية أو مشكلات بالكلى ؟
وهل حضرتك جربت بالتوازي مع الدواء تاخد جلسات علاج نفسي معرفي سلوكي دون أدوية ؟

اذا حضرتك ينقصك الجانبين السابقيين أسعى فيهم
أو راجع طبيب نفسي اخر يكتبلك دواء انسب لحالتك وتكون مرتاح عليه
في العمر دا بنحتاج مراجعة طبية دقيقة ومختلفة، لأن استجابة الدماغ للأدوية وتأثير الأعضاء (كالكبد والكلى والغده) على امتصاص العلاج تختلف . وبعدها نحتاج جلسات علاج كلامي . نصيحه بلاش نوقف الدواء أو نقلل الجرعه لمجرد الإحباط .
اهلا بحضرتك يافندم علاج الاكتئاب مش مقتصر فقط على الادويه في جزء جلسات تبنى عن طريق الحوار ولازم مداومه ومتابعه طبعا وهيكون في نتجية كويسه إن شاءالله

أطباء في تخصص نفسي

المزيد من الاطباء تخصص نفسي