أنا مبنامش خالص وبفكر كتير اووي اووي اووي لدرجه اني...

[أسئلة طبية تخصص نفسي]

192 أنا مبنامش خالص وبفكر كتير اووي اووي اووي لدرجه اني بركز ف التفاصيل لدرجه بكبر المواضيع وده مسببلي مشاكل كتير اووي اووي مع كل اللي ف حياتي لدرجه بيكرهوني م عارفة اعمل اي ومش معايا اي فلوس اروح ل مختص ده كده اي احاول حتي أشخص نفسي واتعالج

اهلا بحضرتك اولا طبعا مفيش حاجة اسمها اشخص نفسي او أعالج نفسي ده مرفوض تماما بالنسبه لطلب الدعم النفسي او الخط الساخن او في المستشفيات الحكوميه في علاج نفسي وبأسعار بسيطه واكيد الحاله حضرتك بتوصفيها بتعتمد على اسباب كتيره من خلالها وصلتي للتفكير المفرط
ممكن تكون اضطراب في الشخصية و قد تكون حاجة جديدة عليكي مش حنقدر نعرف غير بالكشف تقدري تنوريني في مستشفي مارمرقس مستشفي خيرية و الكشف فيها بسيط
غالبا دا يا قلق يا اكتئاب ومحتاج تشخيص علاجي انا ممكن اعملهالك بتخفيض عادي لو ظروفك صعبه
اهلا وسهلا

الأول راجعي طبيب باطني لعمل فحوصات على الغدة الدرقية
اذا تمام تتوجعي لطبيب نفسي لتقييم حالتك وتحديد إذا محتاجة دواء للنوم ولا محتاجة جلسات علاج نفسي سلوكي دون دواء فقط
نقبل تقدم الدعم بالمجان في بداية الجلسات
ممكن تتوجهي لاقرب مستشفى نفسي علشان يكشف ويشخص حالتك مع الدكتور النفسي وحاولي تتصلي على الخط الساخن للامانه العامه للصحه النفسيه اللي رقمها 16328 علشان توجهك لاقرب مستشفى متواجده وقريبه منك والكشف هناك بسيط جدا من 20 ل 40 جنيه وانت هناك اسالي على الجلسات العلاج النفسي الكلاميه ودي برده اسعارها رمزيه هناك وشفاك الله وعافاك
الامانه العامه عامله خط ساخن كلميهم يساعدوكي مجانا
لا يمكن تشخيصكم لنفسك لأن دا بيتم عن طريق اختبارات ومقاييس له معايير يجب الالتزام بها حتى يكون التشخيص دقيق والتشخيص السليم يساوى نصف العلاج
"كثرة التفكير والأرق وتضخيم التفاصيل قد تكون مرتبطة بالقلق أو الضغط النفسي، لكن لا يُفضل تشخيص نفسك بنفسك. حاولي تهتمي بالنوم وتقليل السهر والكافيين وكتابة أفكارك بدل دورانها في ذهنك، وإذا لم تقدري على العلاج الخاص فهناك أماكن تقدم دعمًا نفسيًا بأسعار رمزية أو مجانًا."

أطباء في تخصص نفسي

المزيد من الاطباء تخصص نفسي