أسئلة في تخصص نفسي

أسئلة طبية تم سؤالها من خلال مستخدمين تطبيق اكشف وأجوبة من أطباء متخصصين على إكشف, يمكنك ترك سؤالك وسوف يتم اجابته في سرية تامة

عاوزة اجي عند دكتوره كويسه بس انا مش عارفه عاوزه اكشف علي ايه ومش عارفه هقول اي انا اتعرضت المواقف كتيره بس من بقدر اتكلم ودايما ببكي ومحتااره ع طول وسعات كده بفكر في [إقرأ المزيد...]

اكتئاب شديد نتيجه لصدمه نفسيه وتعلق مرضي ممكن أسبابه من الطفوله مش شرط تعرفي تعبرى عن اللى تعبرك أثناء اول سيشن لنتعرف ببعض من الاسئله هنتعرف عن سبب الرئيسي حتي لو منذ الطفوله
انا مقدر ان صدمتك من تغير معاملته معطلاكى
جلسات الدعم النفسى حتساعدك
الحالة دي مزمنة وبتحتاج متابعة مستمرة مش مجرد علاج وقتي الاعراض اللي حضرتك بتوصفيها زي العزلة وقلة الكلام وثقل اللسان غالبا مرتبطة بالفصام او تأثير الادوية المهم مراجعة مختص نفسي لتقييم الحالة وتعديل العلاج اذا كانت بتاخد ادوية مع جلسات تأهيل نفسي وسلوكي تساعدها ترجع تتفاعل تدريجيا مع الحياة والمتابعة المنتظمة بتفرق جدا في التحسن
يستمر فى المتابعة مع الدكتور فتره المتابعة مهمه جدا
بالتوفيق أن شاء الله.

ازاي اعرف تشخيصي النفسي لو انا حاسة اني لوحدي دايما ومحدش بيفهمني واني بقيت شخص مستنزف بسبب اني كنت معطاء بشكل زيادة عن اللزوم ودايما بقدم تنازلات لكن لما استنزفت [إقرأ المزيد...]

أولا أنا مقدرش أشخص حاليا لأن لازم أتكلم مع حضرتك وأسمعك أكثر حتى أقوم بتشخيص بشكل صحيح ، ثانيا شعورك بالوحده ممكن سببه مفيش حد قريب منك صديق أو أخت مفيش حد يسمعك لكن لو أنا في ناس قريبه ليا فأنا بالتالي مش هحس بالوحده لأن دايما في حد سمعني وفهمني وإحساسك بالإستنزاف بسبب عطائك الزائد ممكن سببه إنك مش بتحبي تقولي لأ وبتحاولي تراضي كل اللي حواليكي على حساب نفسك لكن محدش مقدر كل اللي بتعمليه فيأثر عليكي نفسيا وصحيا وعاطفيا وتوصلي للإحتراق النفسي والأفكار اللي بتيجي إنك تهربي وتسيبي البيت بسبب زيادة الضغوط النفسية فإنتي محتاجه تتكلمي وتخرجي اللي جواكي الشخص لما بيقول كل شئ مأثر عليه بيشعر بالإرتياح وخطوه خطوه نبدأ نحل المشاكل اللي بتواجهنا

جسمي كله برتعش بس رعشه داخليه مش مرئيه محسوسه فقط احساس دائما زي ما يكون في احساس في مخي زي ما يكون في زلزال احساس دائما حوالي ان في زلزال صوت في رجلي بحس زي وش في قدم [إقرأ المزيد...]

أتمنى لكى الشفاء العاجل بأذن الله تعالى ..
سبب الرعشة عوامل نفسيه وعصبيه توتر - قلق حاد أو إجهاد شديد
ممكن يكون نقص فيتامين B12 أو فيتامين D- أو أضطراب الغدة الدرقية سواء زيادة أو نقص فى النشاط يؤدى للأعراض ال مع حضرتك
القولون والغازات رد فعل طبيعي من الجهاز العصبى بسبب أضطراب الجهاز الهضمى

العلاج ..
- نظام غذائى صحى
- تجنب الأطعمة التى تزيد الغازات ( البقوليات )
-شرب مياه مش أقل من 2لتر فى اليوم
- شرب أعشاب مهدئ لتهدئة القولون وطرد الغازات مثل ( ينسون -نعناع -الشمر )
- تقليل الكافيين
جربي دكتور تاني (مهم جدًا تغيروا لو مفيش ارتياح)
اسألي عن خطة علاج واضحة (دواء + جلسات)
لو حالته شديدة، ممكن تحتاج تقييم أدق أو متابعة مكثفة
ممكن جدا تكون رساله من جسمك ان محتاجين نغير طريقه تفكيرنا احيانا بنشوف الامور من وجهه نظرنا احنا بس ف حسن لو شفناها من مختلف الاتجاهات بيكون النظره والفكره مختلفه

امتا اروح لي دكتور نفسي

تروح لدكتور نفسي لما تحس ان ادائك بدا يتاثر وحياتك بدات تقف وفي افكار مزعجه مش قادر توقف تفكير فيها وغيرها من الاسباب النفسيه الللي بتحليك مض عارف تتخطاها لوحدك
السلام عليكم
يجب عرضها علي مختص نفسي لاجراء تقييم للبنت والجلسات النفسيه والدعم النفسي المطلوب