أسئلة في تخصص نفسي

أسئلة طبية تم سؤالها من خلال مستخدمين تطبيق اكشف وأجوبة من أطباء متخصصين على إكشف, يمكنك ترك سؤالك وسوف يتم اجابته في سرية تامة

انا كنت ف علاقة من سنتين لحد من كام يوم علاقة كانت لمدة اول سنة شبه مثالية بشكل مرعب الشخص اللي دخل حياتي اولا دخل ف وقت حساس جدا كان قبل وفاه بابا بكام شهر وارتبطنا [إقرأ المزيد...]

واضح من كلامك إنك مريتي بفترة صعبة جدا، خصوصا إن العلاقة بدأت في وقت حساس مرتبط بفقدان والدك، وده ممكن يخلي التعلق بالشخص اللي كان جنبك وقتها أقوى وأعمق.

لكن العلاقة الصحية لا تقوم على التهديد، التخيير، الإحساس الدائم بالذنب، التحكم، أو التقليل. من حق الطرف الآخر يطلب اهتمام واحتواء، لكن مش من حقه يحول ده لمراقبة أو ضغط أو إهانة أو تحميلك مسؤولية كل مشكلة.

الأعراض اللي بتوصفيها من استنزاف، فقدان شغف، تعب نفسي وجسدي، انعزال، وإحساس بالصدمة محتاجة تتاخد بجدية. مهم تاخدي مساحة هادئة تراجعي فيها العلاقة بعيدا عن الخوف أو الذنب، وتسألي نفسك: هل العلاقة دي بقت مصدر أمان ولا مصدر ضغط واستنزاف؟

أنصحك تضعي حدود واضحة لأي إهانة أو تحكم أو تهديد، والأهم تراجعي استشاري نفسي يساعدك تفهمي تأثير الفقد والتعلق والضغط النفسي، ويدعمك في اتخاذ قرار صحي يحافظ على نفسيتك وسلامك.

انا ام لطفل سنه وشهرين ويمر بفتره صعبه وحاسه دائما بقلق وتقصير مش عارفه ايه الصح وايه الغلط وطول الوقت كنت اتمني مخلفتش ومكنتش في بيت اهلي اتعلمت الطبخ وحاسه دائما [إقرأ المزيد...]

"اتمنى لكى الشفاء العاجل بأذن الله "
ممكن يكون أكتئاب ما بعد الولاده وأستمر مع حضرتك للآن بسبب .. تغير الهرمونات - اضطراب النوم - الحزن - الخوف من المسؤلية - القلق

-تقدرى تعملى إعادة ترتيب أفكارك مع جلسات إسترخاء
-تتكلمى مع شخص تثقى فيه أو مع متخصص (دعم اجتماعى )
- اعملى تمارين خفيفة (المشى - استرخاء لتحسين المزاج )
- ضرورى جدا الاكل الصحى مع شرب مياه كافيه

*لو لسه الأعراض مستمرة أو فى أفكار سلبيةوالموضوع يزيد سوء ضرورى زيارة الطبيب *

بنتي مش بتسمع الكلام ونيمه علي طوال

محتاجين تفاصيل اكتر ؟

بنتي مش بتسمع الكلام وديمن نيمه

لازم اشوفها علشان اعرف المشكلة

ديما بقا فكره ان بابا هيموت دي في دماغي لي دؤجه اني مبقتش انام خالص وعياط بهستريا وقلقل وتوتر وتخيل حياتي من غيرو واخاف اسمع ق، ان احسن اني كدا في عزا وكل مشوف عزا [إقرأ المزيد...]

طبعا ديه افكار بتكون عندنا لما يكون قلق و توتر علي و نفضل نفكر في اسوا احداث ممكن تحصل حتي لو في المستقبل و ده يوثر علي حياتنا و النوم و الذاكرة و حتي الانبساط محتاجة تقييم لاضطرابات القلق

بحس بعدد من الأعراض
.لسعه زي الكهرباء في جسمي من غير سبب احيانا
. بحس اغلب الوقت ان عقلي بيتفرج على جسمي او مش مدرك نفسي او المكان الي انا فيه
. احيانا برد [إقرأ المزيد...]

الانفصال عن الواقع لو الانفصال عن الذات ده ممكن جدا تكون من اعراض القلق الشديد
او هروب من الواقع المؤلم بالنسبالك بواقع من خيالك
بس الهروب مش حل ولا علاج اننا نواجه اللى بيحصل بشكل صحيح هو الحل الأفضل
وممكن نعمل تمرين بسيط لما تخس انك بتفصل عن الواقع نشغل الحواس بأنك تلمس شئ او تحاول تسمع صوت او تركز ع لون معين فى المكان
مساء الخير... ممكن تروحي لدكتور متخصص في الادمان أن شاء الله خير

دلوقتي انا شخص معطاء بطريقة زيادة ومؤذية لدرجة ان اللي حواليا بياخدو دة علي انه بقي حق مكتسب ف لما انا بفقد الشغف من عدم الاحساس بالامتنان او التبادل المشاعر او [إقرأ المزيد...]

حضرتك ارتبطت بشخص نرجسي وقت احتياج
وحضرتك عندك تعلق مرضى
محتاجين نشوفك ف العيادة الأول عشان نعمل تشخيص كامل ونبدأ رحلتنا العلاجية
دا وسواس قهري محتاج جلسات علاج معرفي سلوكي

مريت بتجربه معينه مش بقالها كتير هي انتهت الايام اللي فاتت دي حاجه يعتبر بكسرة قلب ووجع غريب بيجيلي في قلبي مش قادره استحمله حاسه عقلي وقلبي رافضين يتقبلوا اللي حصل [إقرأ المزيد...]

لازم نتوجه لاخصايي يشخص الحاله الاول. ونعمل خطة علاج