انا كنت ف علاقة من سنتين لحد من كام يوم علاقة كانت لمدة اول سنة شبه مثالية بشكل مرعب الشخص اللي دخل حياتي اولا دخل ف وقت حساس جدا كان قبل وفاه بابا بكام شهر وارتبطنا [إقرأ المزيد...]
لكن العلاقة الصحية لا تقوم على التهديد، التخيير، الإحساس الدائم بالذنب، التحكم، أو التقليل. من حق الطرف الآخر يطلب اهتمام واحتواء، لكن مش من حقه يحول ده لمراقبة أو ضغط أو إهانة أو تحميلك مسؤولية كل مشكلة.
الأعراض اللي بتوصفيها من استنزاف، فقدان شغف، تعب نفسي وجسدي، انعزال، وإحساس بالصدمة محتاجة تتاخد بجدية. مهم تاخدي مساحة هادئة تراجعي فيها العلاقة بعيدا عن الخوف أو الذنب، وتسألي نفسك: هل العلاقة دي بقت مصدر أمان ولا مصدر ضغط واستنزاف؟
أنصحك تضعي حدود واضحة لأي إهانة أو تحكم أو تهديد، والأهم تراجعي استشاري نفسي يساعدك تفهمي تأثير الفقد والتعلق والضغط النفسي، ويدعمك في اتخاذ قرار صحي يحافظ على نفسيتك وسلامك.
