أسئلة في تخصص نفسي

أسئلة طبية تم سؤالها من خلال مستخدمين تطبيق اكشف وأجوبة من أطباء متخصصين على إكشف, يمكنك ترك سؤالك وسوف يتم اجابته في سرية تامة

أحيانًا يحصل هذا مع ضغط نفسي متراكم أو إرهاق شديد، بحيث الضحك أو أي مشاعر قوية تفتح باب لمشاعر موجودة تحت السطح. وفي حالات أخرى قد يكون مرتبطًا بالقلق، أو اكتئاب، أو تقلبات مزاج، أو رد فعل لضغوط وتجارب مرهقة. لا أقدر أحدد السبب من رسالة واحدة، لكن النمط نفسه مهم
تحياتى
مساء الخير
بنسبه كبيره في اظطراب نفسي

حضرتك ممكن تحجزي كشف و تشرفينا ف العياده

ابني عنده 19 سنه وهو عدواني وبيتعصب من اقل حاجه وممكن ما حدش بيعمل له حاجه عشان يتعصب وعنده بطء تعلم وهو لحد دلوقتي في تانيه ثانوي تجاري ما بيعرفش يقرا وبتجيله تشنجات [إقرأ المزيد...]

طالما عضوياً مفيش مشكلة في المخ، فالعصبية والعدوانية مع بطء الكلام وصعوبات القراءة غالباً بتعكس جوانب نفسية وسلوكية، أو صعوبات تعلم محتاجة تقييم خاص. أحياناً الضغط النفسي أو عدم القدرة على التعبير عن النفس بيظهر في شكل تشنجات عصبية (نفسية المنشأ).
​عشان نساعده صح، بنصحك جداً بزيارة معالج نفسي سلوكي أو طبيب نفسي متخصص في المراهقين والشباب، لعمل تقييم شامل (نفسي وسلوكي) واختبارات ذكاء وصعوبات تعلم، لوضع خطة تأهيلية تناسبه وتخفف من عصبيته.
​اللي بتوصفه بيعكس حالة من القلق بتمر بيها و لما الضغوط دي بتزيد، العقل بيلجأ لـ "أحلام اليقظة" أو تخيل حوارات طويلة مع أشخاص كنوع من الهروب أو محاولة "السيطرة" على مواقف حاسس إنك مخدتش حقك فيها في الواقع.
​و عمر ال 20 بيكون مليان بتغيرات وضغوطات حياتية كبيرة. وعشان نحدد بدقة هل الأعراض دي تندرج تحت قلق عام أو آلية دفاعية معينة، بنصحك جداً بزيارة طبيب أو معالج نفسي مختص لتقييم الحالة بشكل كامل ووضع خطة علاجية تناسبك. أتمنى لك راحة البال.

محتاج دكتور نفسي لان النفسيه تحت الصفر

اهلا بحضرتك
بإمكانك الحجز و تلقّي المساعدة .
لما تحسى طول الوقت بمشاعر حزن وقلق والمشاعر ديه عاملالك عائق ف استمرايه حياتك
ونتيجه المشاعر ديه أفعال تؤلمك وتزيد التعب زى تغيير ف النوم او شهيه الاكل او التفاعل الاجتماعي مع الاهل والاصدقاء
دكتور نفسي او اخصائي نفسي

انا بعاني بقالي سنتين واكتر من واساوس في الصلاه والوضوء ووصلت اني بقيت مش بعرف امسك المصحف لان دماغي بتقول كلام غلط اعمل ايه هل لو انا طنشت هتعاقب وكده اذنبت ولا [إقرأ المزيد...]

أول حاجة أحب أقولك إنك مش لوحدك، واللي بتمري بيه معروف جدًا في الوسواس القهري الديني، وناس كتير بتعاني من نفس الأفكار والإعادة والخوف ده.
والأفكار اللي تيجي غصب عنك مش معناها إنك موافقة عليها أو إنك شخص سيئ أو قليلة الإيمان.

الوسواس بيخلي العقل يفضل يقول:
“عيدي”
“اتأكدي”
“لو ما عدتيش تبقي غلطتي”

لكن الحقيقة إن كل مرة بتسمعي له وتعيدي، هو بيقوى أكتر، ويطلب إعادة أكتر بعد كده.
وعشان كده العلاج بيكون إننا بالتدريج نتعلم ما نمشيش وراء كل أمر يقوله الوسواس، حتى لو حسينا بقلق وخوف في البداية.

ولو طنشتي الوسواس وماعدتيش الوضوء أو الصلاة بسبب الشك القهري، فده مش ذنب، بالعكس ده جزء من مقاومة الوسواس وعلاجه.
الدين أصلًا مبني على اليسر، وربنا لا يكلّف الإنسان بهذا العذاب والتكرار المستمر.

إنتِ محتاجة دعم وعلاج مناسب، لأن واضح إن الوسواس مرهقك جدًا ومستنزفك، وده قابل للتحسن بإذن الله مع العلاج الصحيح.
حاولي ما تدخليش في نقاش طويل مع كل فكرة، وما تبحثيش عن يقين 100%، لأن الوسواس عمره ما يقتنع بالكامل.

وربنا يعلم إنك متألمة ومش قاصدة أي إساءة، فاهدَي ومتعذبيش نفسك وتجلديها

انا بعاني بقالي سنتين واكتر من واساوس في الصلاه والوضوء ووصلت اني بقيت مش بعرف امسك المصحف لان دماغي بتقول كلام غلط اعمل ايه هل لو انا طنشت هتعاقب وكده اذنبت ولا [إقرأ المزيد...]

ضروري تروحي لمعالج نفسي لأن مش هتعرفي تتعافى لوحدك بكام نصيحه كدا، الموضوع مش سهل ومحتاج متابعه و ربنا يخفف عنك

ازاي اعرف ان انا عندي اكتئاب لان انا بقالي اكتر من7سنين بعاني مع نفسي ومبقتش زي الاول وبخاف اتعامل مع الناس ومبقتش علي طبيعتي واتغيرت وبقيت طول الوقت ساكته ف مش [إقرأ المزيد...]

الاكتئاب محتاج تشخيص معالج او طبيب ف بالتالي يفضل متحاوليش تشخصي نفسك وعموما الاكتئاب ك اضطراب ليه سمات معروفه زي فقدان الشغف وفتور الهمه اضطرابات فالنوم والشهيه والانسحاب الاجتماعي وعدم الاهتمام بالنضافه الشخصية وغيره وللاسف فيه سمات كتير تتشارك فيها عده اضطرابات مختلفه ف يجب التوجه لمختص افضل