أسئلة في تخصص نفسي

أسئلة طبية تم سؤالها من خلال مستخدمين تطبيق اكشف وأجوبة من أطباء متخصصين على إكشف, يمكنك ترك سؤالك وسوف يتم اجابته في سرية تامة

غالبا دي اعراض اضطراب قلق معمم لازم تتعرض علي متخصص يساعدها في تعليمها ازاي تتحكم في أفكارها ومشاعرها بستراتحيات واضحه ووممكن يكون العلاج الدوائي كمان مناسب ليها

اخي كان مدمن المخدرات ويعاني من هلاوس سمعيه مثل أن الجيران سيطلبون له الشرطة وان هناك مايكات في البيت لمعرفة ما يقوله وقبل ذلك قام بفك محابس الغاز وعمل حريق بالمنزل [إقرأ المزيد...]

هذه الأعراض تسمى أعراض ذهانية تحدث في أمراض نفسية عدة.
هذا المريض يعتبر غير واعي أو لايملك البصيرة لذا معروف عالمياً أنه يتم إجباره لدخول مستشفى الأمراض النفسية للعلاج، في دول الخارج توجد خدمة من الشرطة للقبض على هؤلاء المرضى وإجبارهم على الذهاب للمستشفى.
كثير من الأهل يحزنون لمثل هذا الكلام أو حتى المريض يمارس عليهم ضغط مثل: "انتم خنتوني" "انتم لستم اهلي تفعلون ذلك بي" يجب عدم التأثر نهائيا بهذا الكلام لأنه عندما يتلقى العلاج ويتحسن تعود له البصيرة ويصبح مدركاً أن ما حدث كان الأفضل له وأنه كان غير طبيعي ويحتاج العلاج فلا يجب الخوف من هذا الكلام.
المريض حاليا يشكل خطر على نفسه وعلى من حوله ويجب قبوله في مستشفى الأمراض النفسية.
اولا لازم نعرف اذا كان دا سلوك مرضي أو مشكلة سلوكية نفسية أو حتي نتيجة اضطراب تاني لازم بتعملها فحص اكلينكي ويتاخد التاريخ المرضي بتاعها عشان يتحط ليها برنامج مناسب علي حسب المشكلة

ابني عمره ٨ سنين بعاني معاه من فرط الحركة شديد اوي مش بيسمع كلامي ومتأخر جدا جدا في الدراسة ومعاه اخوه عنده ٤ سنين بيتعلم منه كل حاجة ودايما يضربه صوته عالي دايما [إقرأ المزيد...]

كده في لغبطه في الهرمونات والفيتامينات محتاجين يظبطوا .ونظبط النمو والسلوك وهيبقي كويس بفضل الله ..ممكن حضرتك تتواصلي معانا وباذن الواحد الاحد نظبط لحضرتك الاسعار

التعامل الصح مع البنت ف سن المراهقة

البنت في سن المراهقة تمر بمرحلة انتقالية حساسة بين الطفولة والرشد، وتشمل تغيرات جسدية، نفسية، وعاطفية
تقلب المزاج بين الفرح والحزن بسرعة.
الحساسية الزائدة تجاه النقد أو الملاحظات.
لديها الرغبة في الاستقلال وإثبات الذات
وبتحاول أن تفهم من تكون وماذا تريد
تتأثر كثيراً ب (الصداقة، الإعجاب، أو الرفض).
عليكي احتواء كل ذلك بالإنصات لأفكرها و مشاعرها والصبر و الحكمة و اللين دون اصدار احكام بالإضافة الي تحديد الحقوق و الواجبات لكل طرف وكسبها في تلك الفترة الحرجة كصديقه.

دكتور عايزه احكيلك حالة اختي

اكيد طبعا
تقدري تشرفيني في العيادة في اي وقت يناسب حضرتك وان شاء الله اقدر اساعدكم في إيجاد العلاج المناسب بإذن الله

لو انا بعد فتره من القلق ابتديت اتخيل اني بنط من الشباك دون وعي حتي لو انا مش عايزه اعمل كده بس انا خايفه من اني اعمل كده بدون وعي اوقات بحس انها افكار عبيطه و اوقات [إقرأ المزيد...]

اللي بيحصلك مش معناه إنك عايزة تؤذي نفسك، دي أفكار قهرية ناتجة عن القلق، وبتخوفك لأنها ضد رغبتك الحقيقية. وجودها مش خطر في حد ذاته، لكن مهم تتكلمي مع مختص نفسي يساعدك تتعاملي معاها صح قبل ما القلق يزيد. في كل مرة تجيكي الفكرة، خدي نفس عميق، وقولي لنفسك: هي فكرة مش نية، وهتعدي.بس بردو لازم تزوري مختص يساعدك في التخلص من الفكره دي لو معرفتيش توقفيها

سلمو عليكم من فضل حضرتك يادكتور كان عندي سؤال عن حالت اختي هيا عندها ٤٥ سنه قبل متتزوج وحاسين عندها حالات شكل كبيره في كل اللي حواليها وطول الوقت متخيله ان حد عملها [إقرأ المزيد...]

تنورنا العياده نعمل تقييم وتقرير بحاله

ابني وهو صغير جلوا تشنج حرارى وبعد ست سنين جالوا مره وهو من شهرين جالو حمى التيفود بدا يحرك ايد ورجليه ويتخل حاجة ذهبنا الى دكتور نفسي ودكتور باطنه الحمد لله بقا [إقرأ المزيد...]

من الافضل ان يعرض للفحص النفسي للقيام ببعض الاختبارات النفسيه لكى نصل الى السبب الرائيسى للوضع الحالى
أتفهم جيداً ما تشعر به.. و لكن ابشرك أن المشاعر تتغير و الافكار السلبية ايضاً ليس بالضرورة ان تكون حقيقة مطلقاً .. ولكن الأكيد أن أفكارنا السلبية تتحكم في مزاجنا و سلوكنا و علاقاتنا .. لذلك انصحك بتغير أفكارك عن نفسك و جسمك و تقبل نفسك وحب ذاتك كما أنت .. انصحك بزيارة مختص نفسي في أقرب فرصه. و الإنضمام الي برنامج علاج معرفي سلوكي ، و تقبل والتزام