أسئلة في تخصص نفسي

أسئلة طبية تم سؤالها من خلال مستخدمين تطبيق اكشف وأجوبة من أطباء متخصصين على إكشف, يمكنك ترك سؤالك وسوف يتم اجابته في سرية تامة

بحس اني لوحدي ومحدش فاهمني ومضغوطه من كل ال حواليا وال مصبرني من الانهيار ابني سنه ونص ولكن جالي ضغط وسكر من الضغط النفسي والتعب لو بس مهدئ لاني بعيط بسرعه وبتعب [إقرأ المزيد...]

الف سلامة عليكي
انصحك بعدم اخذ اي مهدئ دون الرجوع لطبيب نفسي متخصصة يساعدك اولا عن طريق العلاج النفسي الكلامي،ولو لزم الأمر يكتبلي دوا يقلل القلق
تمنياتي ليكي بالشفاء

بقالي فتره مبعرفش ارتاح فالنوم
ممكن انام بال١٢ ساعه لكن متقطع جدا وبقوم ولا كأني نمت ودماغي شغاله يعني ببقا بحلم و ببقا عارفه وبقول لما اصحى هفسره و هكذا
[إقرأ المزيد...]

اللي بتمرّ بيه ده مش تغيير في شخصيتك… دي علامات إرهاق نفسي زاد تدريجيًا وبقى ظاهر في نومك وطاقة يومك ومزاجك.
مش لازم يكون حصل موقف كبير، أوقات التراكم بس يعمل كده.
الأعراض دي محتاجة تقييم نفسي وتنظيم للنوم والضغط، ومع الجلسات هترجعي تحسي بنفسك تاني.
انتي مش نكدية ولا تقيلة… انتي مرهقة ومحتاجة مساعدة بس.

اتا نفس الينت بس دكتورة اللي حكيته ده مقدرش احكيه لحد انا عارقة كل شخص موجود ف عيلتي بس ولا واحد فيهم اقدر احكيله اي حاجة من دي كتومة شوية بس مش عشان كدة اوي مش عايزة [إقرأ المزيد...]

لازم تيجي العيادة لجسلة علاج نفسي

السلام عليكم اخويا كذا مره سرق فلوس من ابويا من محفظته وابويا وامى عرفوا وكان مبلغ 1000 جنيه ولما عرفوا متعاقبش بس اتسحب الموبايل والتاب منه بعد كده رجع تانى سرق فلوس [إقرأ المزيد...]

لازم نعرف الدافع وراء السرقه هل هي احتياج ولا مرضيه وهل هي مقتصره على الفلوس ولا اشياء اخرى
حد قريب منه يتكلم معاه ويفهم منه ولو هي مرضيه هيحتاج يتعرض على اخصائي نفسي ولو احتياج ف بنتكلم معاه عن حدود وإمكانيات البيت وانه لازم يتحمل المسئوليه مع افراد الاسره ونحاول ندعمه

انا عليا ضغط نفسي شديد لدرجه اني بقيت اعمل حمام على نفسي كل يوم بقى لي ثلاث ايام وانا جاي من الشغل مع اختلاف الوقت وبقيت بنسى حاجات كتير وبقيت افضل ساكت ما بحبش [إقرأ المزيد...]

لابد من الفحص الفوري للتشخيص الصحيح لأن في الغالب هنحتاج تدخل دوائي ومتابعه مع طبيب مسالك بجانب الجلسات النفسيه
نصيحه عدم الانتظار وسرعه التحرك

السلام عليكم لقد تركت عملي في حدود سنتين ولم ابحث عن عمل بجديه واذا اتت لي فرصة عمل اتحجج ولا اذهب ةاصبحت عندي حالة خوف من اي عمل للفشل فيه وعندي احساس كبير بالفشل في [إقرأ المزيد...]

ده سلوك يسمى بالتجنبي بيحصل ف بعض الأحيان نتيجه تراكمات وإحساس الخوف من الفشل ولكن ليس معناه فشل حقيقي
المخ بيوصلك معلومه انك خايف ومش هتقدر ولازم ده يقف عن طريق الخطوات البسيطه التدريجيه
مثلا مقابله عمل
تدريب بسيط
ومع الجلسات النفسيه الموضوع بيختفي تماما

انا كئيبه وهتجنن من الوحده انا بقالي كذا يوم متكلمتش حتي مع حد اهلي الي عايشه معاهم علاقتي بيهم زي الزفت مش قادره حتي أصلح علاقتي بيهم الى بوظتها انا مش قادره [إقرأ المزيد...]

حاولي توصلي مع اهلك لارض محايده وتدوري علي إيجابياتهم حتي لو بسيطه والقبول ان دول اهلك مش هنغيرهمريس ممكن نغير طريقة تعاملنا تفرق وحاولي لوحدك ولو مقدرتيش ممكن مختص يساعدك

دايما حاسه بخوف وقلق ودايما حاسه إن فيه حاجه هتحصل بتعصب بسرعه كبيره مبالغ فيها من اقل حاجه ومبعرفش أتحكم ف أعصابي لدرجه إن كل إللي حواليا مبقاش حابب يتعامل معايا بس [إقرأ المزيد...]

اكيد تراكم الضغوطات ممكن يخليكي مش قادره تتحكمي في سلوكك بس السلوك ده وراه افكار غالبا سلبية هي اللي بتوصلك شعور سيء يخليكي تتعصبي من موقف ممكن ما يعصبش اي حد غيرك ده بسبب افكارك حول الموقف او الشخص اللي قدامك او السياق بنحتاج نعرف اولا افكارنا حول الموقف و نعدلها و مع ده سلوكيات تنفيس عشان التراكمات القديمه ولايف ستايل يعيد لحياتنا جودته وباذن الله تبقي احسن ولو مقدرتيش لوحدك هتحتاجي مختص يساعدك

أنا مش كويسه خالص بجد وحسه اني مشاعري مش احسن حاجه خالص ومش عارفه أعمل أي ومتلغبطه وتايهه جدا في كل حاجه وجسه اني عايزه اموت نفسي بجد ومش عارفه ابدا منين ولا اقول أي [إقرأ المزيد...]

انا مقدره كل اللي بتمر بيه واكيد مش سهله عليك انك توصلي للحاله دي تقدري تتواصلي معايا من خلال الرقم اللي موجود عندك وتحجزي اقرب ميعاد طالما احنا وصلنا لفكره ان انا هموت نفسي متاح حجز جلسات النهارده لو تحبي تاخدي خطوه
احياننا بيكون عند سماع وش او سماع أصوات او ذبزبات فى الراس ممكن يكون عدم التزام بمده نوم كافيه ويوجد توتر عصبي وذالك يكون إجهاد عصبي والأفضل الحضور للعياده لمعرفه السبب بشكل افضل بعد الفحص الطبي