أسئلة في تخصص نفسي

أسئلة طبية تم سؤالها من خلال مستخدمين تطبيق اكشف وأجوبة من أطباء متخصصين على إكشف, يمكنك ترك سؤالك وسوف يتم اجابته في سرية تامة

علاج الغيره منشخص تاني ازاي

الغيرة شعور طبيعي بس ممكن تبقي مؤذية إذا استمرت دون وعي أو تحكم
لعلاجها نركز على فهم سبب الغيرة واشتغل على تعزيز ثقتي بنفسي بدل المقارنة بالآخرين
واحول الغيرة إلى دافع إيجابي للتطور واطلب دعم دكتور نفسي لو اثرت على راحتي او علاقاتي بالناس

انا ابني عمره سنتين ونص عندو نشاط حركي عدم القدرة على التركيز التعصيب وبعيط
ومسجلو بروضة وطلبو مني شوف دكتور تعديل سلوك وتخاطر
ممكن اعرف الدكتور المناسب [إقرأ المزيد...]

اولا مطلوب ان يتم الكشف على الطفل من طبيب نفسى - اطفال يقوم بتقييم الطفل و فحصه ثم توجيهه الى اخصائي نفسي لعمل اللازم له - فحوصات او تدخلات سلوكية او اختبارات نفسية اذا احتاج الى ذلك

اللي خلاني ادور علي الحب ف السن ده اني ماليش حد حنين عليا عمري ما حسيت بالأمان دايما اهلي بيفرقو بيني وبين اخواتي عمري ما حسيت ان حد مهتم بيا
انا اه سني صغير بس [إقرأ المزيد...]

انا فاهم قد ايه الوضع صعب جدا وان مفيش حد فاهم حاجه ودا حق طبيعي
بس السلوك الي بيحصل دا غلط فكرة الجرح أو أن أعور نفسي لازم تعترضي علي حد متخصص يقدر يساعدم
ال move on بياخد وقت أظي لنفسك فرصة انك تحسي بالوجع بس أتأكدي ان ده هيخلص وحاولي تشوفي ايه السبب اللي يخليكي عايزة تدوري علي الحب فالسن ده
وأشغلي نفسك أكتر بدراستك و المذاكرة وأخرجي مع أصحابك أو جربي حاجات جديدة عشان تعيشي سنك أكتر واتكلمي مع حد بترتاحيله
بسبب الضغوط النفسيه تحول الإنسان الى طاقه غضب ومن الضرورى التحكم واداره النفس وتفريغ السلبيات مع متخصص لتعديل السلوك والمواظبة على السلوكيات الصح لعدم تدهور الوضع النفسي

دلوقتى انا كنت بحب واحده اكبر منى ب 11 سنه و والدى عرف و حصلت كذا مشكله و فى الاخر قالى لو عرفت انك مكمل فى الموضوع ده هبدا أمد ايدى عليك و هعمل مشكله كبيره و مش هدارى [إقرأ المزيد...]

تصرف والدك من باب الخوف عليك
بس هنا انت محتاج تسال نفسك هل ده حب ولا تعلق ؟!
هل في عندك احتياج أو احساس معين كنت مش بتحس بيه وهي عوضتك الاحساس ده ؟! وعلاقتك بيها أساسها حب بس ولا في جوانب تانيه
عشان تقدر تقيم العلاقه محتاج تقعد مع نفسك وتشوف كل الجوانب عشان لو هو احتياج بس نقدر نلبي الاحتياج ده بطريقه صح وتقدر تقيم العلاقه هل فعلا في توازن في العلاقه ولا لا ومن هنا هتفدر تشوف وجهه نظر والدك وتقدر تاخد القرار اللي يناسب وانت مرتاح من غير اي مشاعر سلبيه تجاه نفسك

العصبيه زياده ومفيش تحكم عصبيه علي ابسط الامور

خلينا نسمى المشاعر بالمصطلح الصح
مش عصبيه هى غضب وتراكمات نتيجه الكبت
والتحكم فيها معرفه اصل الغضب والتعامل معاه بشكل صحيح
الحل التقبل والتفهم للفتره الحاليه مع التوجيهه بشكل مختلف عن مرحلة الطفوله..

دلوقتي انا متجوزة بقالي شهر ونص واكتشف بعد 15 يوم من الجواز ان جوزي بيخوني بيكلمك بنات وبشوفهم وبيعيش معاهم علاقه عبار التلفون والله واعلم عاش علاقه في الواقع ولا لا [إقرأ المزيد...]

تواصلى معايا علشان انتى محتاجه لجلسات ضرورى جدا

أنا حاليا طالب في أخر سنة دراسية ليا اتعرضت لموقف ما وأنا صغير وبسببه فضل مأثر عليا لحد دلوقتي وكل ما الوقت بيعدي التأثير ده بيزيد أكتر واكتر وحاليا عندي حالة من عدم [إقرأ المزيد...]

محتاج تتعالج من صدمات الطفولة بالاسكيما والتحليل النفسي واحنا متخصصين في دا احجز في اقرب وقت