أسئلة في تخصص نفسي

أسئلة طبية تم سؤالها من خلال مستخدمين تطبيق اكشف وأجوبة من أطباء متخصصين على إكشف, يمكنك ترك سؤالك وسوف يتم اجابته في سرية تامة

هناك طبيب نفسي متخصص في التعامل مع الاسره وتأهيلهم نفسيا
يجب مراجعه الدكتور النفسي اللي بيعالج بالادويه علشان يفيدك اكثر بتفاصيل العلاج هو الوحيد المصرح ليه انه يعالج بالأدوية

امبارح انا بعت سؤال ان ليه منتحرش و اغلب الدكاتره بعتولي توصلي مع مختص في اسرع وقت و حاولت اتواصل مع دكتور فا معرفتش اروح حسيت اصل هقوله ايه و رنيت علي الرقمين بتوع [إقرأ المزيد...]

في الحالة دي لازم نروح لطبيب نفسي اقرب وقت ونطلب الدعم من المحيطين .
بالتأكيد التفكير في الإنتحار أمر لا يمكن أن نتغافل عنه وبيكون ناتج عن خلل في كيميا المخ وضغوط نفسيه شديده فحضرتك ممكن تتواصلي معانا علي رقم الصفحه وها نساعدك تاخدي خطوات صحييحه تجاه التعافي
"هذا السلوك قد يكون طبيعيًا نسبيًا في هذا العمر بدافع الفضول أو التهدئة الذاتية، والأهم عدم تعنيفه أو تخويفه. يُفضل بهدوء تشتيت انتباهه لأنشطة أخرى، وتعليمه تدريجيًا مفهوم الخصوصية وأن هذه المناطق خاصة. وإذا كان السلوك زائدًا جدًا أو مصحوبًا بتغيرات سلوكية واضحة فالأفضل استشارة مختص نفسي للأطفال."
اهلا بحضرتك أول نقطه مهمه دقه التشخيص وأسبابه لذلك المستحب مراجعة الطبيب المعالج بخصوص جزء الدواء بالنسبه لجزء جلسات العلاج النفسي ممكن تنظيمها مع اخصائي نفسي من خلال برامج علاجيه نتيجتها تظهر مع الانتظام

ايه الي يخليني منتحرش

1. عشان انت غالي وربنا اداك حياة تستاهل تتعاش حتى لو الوجع كبير دلوقتي.
2. الوجع ده مؤقت وهيعدي، لكن الانتحار قرار مفيهوش رجوع.
3. ناس كتير بتحبك ومستنية تشوفك كويس، حتى لو مش حاسس بكده.
4. اطلب مساعدة دلوقتي: كلم 988 أو روح الطوارئ، دي شجاعة مش ضعف.

مشكلتي القلق المزمن وكنت بتعالج منه بقالي 6سنوات وبطلت العلاج من نفسي بقالي3شهور ومبطل اباحيه بقالي اسبوعين بعد إدمانها 10سنوات والقلق زاد عندي جدا بأفكار سلبيه مثل [إقرأ المزيد...]

طبيعي بعد توقف العلاج الدوائي فجأة بيكون في أعراض انسحابية فكان المفروض انك توقف بشكل تدريجي ومتابعة مع الاستشاري

السلام عليكم
انا ابني 15سنه بيكدب عليا كتر وانا متاكده انه بيكدب وسلوكه اتغير تماما حولت اعاقب بردك مفيش فايده واخر حاجه اكتشفت انه بيشرب سجاير وانا اتاكد وبردك [إقرأ المزيد...]

اهلا بحضرتك طبيعي في مرحتله كمراهق يكذب ويهرب من الاعتراف بالحقيقه حاولي تتجنبي المواجهة والصراخ اثناء النقاش خلي العلاقه بين حضرتك والده فيها احتواء مبنيه على ثقه وحوار واسمعي اكتر الامر لو زاد من الافضل يعرض على اخصائي نفسي خاص بمشكلات المراهقين
سؤالك مهم وطبيعي تحس بتردد. مش لازم تقول كل حاجة بالتفصيل من أول مرة. لكن الأفضل تكون صريح في الحاجات اللي مأثرة على مشاعرك أو تفكيرك أو علاقتك بالناس.

الاخصائى او الطبيب النفسي موجود عشان يساعدك مش عشان يحكم عليك. وتقدر تقول له إن في مواضيع محرجة أو صعبة عليك وتبدأوا فيها بالتدريج.

علاقتك بأقرب الناس ليك أو علاقتك بربنا ممكن تكون مهمة لو ليها تأثير على تعبك النفسي.