أسئلة في تخصص نفسي

أسئلة طبية تم سؤالها من خلال مستخدمين تطبيق اكشف وأجوبة من أطباء متخصصين على إكشف, يمكنك ترك سؤالك وسوف يتم اجابته في سرية تامة

عندي وسواس قهري في العقيده

لا تبحث عن إجابات: التوقف عن البحث في الفتاوى أو الكتب لإثبات صحة عقيدتك؛ لأن "اليقين" الذي تطلبه لن يشبع جوع الوسواس.
أشغل وقتك: الفراغ هو بيئة الوسواس الجيده لذا انخرط في أنشطة بدنية أو اجتماعية تستهلك تركيزك.
استشارة مختص: إذا كانت الأفكار تمنعك من ممارسة حياتك الطبيعية، فاللجوء لمعالج نفسي (متفهم للجانب الديني)

مريضة شابة فجاة امتنعت عن الاكل والشرب واحيانا عدم الكلام واصبحت غير مبالية باي شيء وتممقابلة عدد من الاطباء دون تغير ما التصور لحالتھا وھل ھنلك دكتور متخصص في مثل [إقرأ المزيد...]

قد تشير هذه الأعراض إلى وجود اضطراب نفسي من الأفضل التوجه إلى أحد العيادات النفسية للتقييم والتشخيص الدقيق والشامل

إنا عنيد جدا واكذب دئما واسرق ولا ابالى بشى

قد تشير هذه الأعراض إلى وجود اضطراب في الشخصية فمن الأفضل التوجه لأحد العيادات النفسية للتقييم والتشخيص الدقيق والشامل
لازم مسانده الاهل لان هو الآن بين رحمه ربنا سبحانه وتعالى واتمنى ان لا تملو او تغضبو حتى يشفا
واذا كان على عدم النطق ممكن نبدء جلسات تخاطب وتحسين الذاكره
اهلا وسهلا بحضرتك التشخيص له محكات وطريقه مختلفه عن سؤال عام علي النت ، علشان كده حالة حضرتك تستدعي زيادرة طبيب نفسية للتشخيص وكتابة ادوية ثم اخد جلسات نفسية وده ممكن تخصصى ، او زيارة مختص نفسي يقوم بدور التشخيص وتاخدى جلسات ويحدد احتياج حضرتك للطبيب من عدمه . المقصد انها عملية علاجية متكاملة ، انا بشتغل فيها الجلسات فقط ، دمتم بخير وصحة
ازيك يا فندم
قبل ما نتكلم في علاج الوسواس القهري محتاجين نتأكد من التشخيص وهل فيه أمراض مصاحبة زي الاكتئاب وغيره ولا لأ
بعدها نبدأ في الخطة العلاجية
علاج الوسواس القهري بينقسم ل جزء دوائي وجزء علاج معرفي سلوكي
وحسب شدة الوسواس بنشوف هنحتاج دواء ولا هنكتفي بجلسات العلاج النفسي
فيما يخص الأدوية ف مفيش دواء معين واحد لعلاج الوسواس، فيه اختيارات كتير وبناءا ع طبيعة الحالة الدكتور بيختار الدواء الأنسب
وفي كل الأحوال لا أنصح بتناول وصفة دوائية إلا بعد زيارة طبيب مختص

ديما بحس بقالي فتره بعدم ادراك ومخي بيفكرني ب حاجات من زمان مثلا ممكن أشخاص اماكن شوارع فيديوهات شوفتها من فتره مواقف حاجات بفتكرها لا اراديه وديما خايفه اموت وبحلم [إقرأ المزيد...]

ممكن تكون ضغوط من شخص معين نتيجة لموقف صادم أو بتفكرك بشخص ضايقك من قبل
اكتبى كل الأفكار اللى بتحسي فيها بالضيق من هذا الشخص ولماذا واسالى نفسك هل الضيق هنا مفيد هطلع منه بنتائج إيجابية ولا لإ
ممكن تكون ضغوطات متراكمه ومشاكل قديمه داخلك أثرت عليك بشكل كبير دلوقت
فرصتك تقعدى مع نفسك دلوقت وتشوفى ايه اكتر حاجه فعلا مضايقاكى وسبب الضيق ده

أنا عندى تفكير وخوف من الموت التفكير زايد معايا اوى بيجي احساس فى جسمى بالخوف و قبضة فى القلب واحس خلاص انى هموت دلوقتى وأدنى افكر واستمر الموت والخوف يسيطر علي اوى [إقرأ المزيد...]

ده ممكن يكون اعراض قلق
والتخلص من القلق كتابه الافكار المقلقه اللى شاغله بالك ومسببالك القلق ومقارنتها بالواقع
خوفك من الموت همينعك من الحياه بس عمره ما همين الموت ... ف استغلي وقتك بالتركيز ع نفسك وحياتك لان ده اللى ف ايدك وسيارتك دلوقت
بدل التفكير حاجه مش ف ايدك ولا سيطرتك

انا ديما مخنوق وتعبان ومن فطرة حولت انتحر بسبب مشكلة كانت متعلقة ببنت واهلي لما عرفو كسرو موبيلي وحرموني اني اكلمها وانا كنت بحبها جداا بعدها حولت انتحر واخدت كمية [إقرأ المزيد...]

اولا انك تبعت الرساله ديه اول حاجه صح ف طريق علاجك ان شاء الله لانك مدرك باللى انت فيه وعايز تخلص منه وتبقى احسن
ثانيا فكره الألم الجسدى هيشتتك عن الألم النفسى بالعكس ده بيزود الألم بدل ما يحل
انسب طريقه للحل المواجهه بشكل مختلف مواجهه للحل وللفهم ولادراك نقط قوتى والعمل عليها وتنميتها