أسئلة في تخصص نفسي

أسئلة طبية تم سؤالها من خلال مستخدمين تطبيق اكشف وأجوبة من أطباء متخصصين على إكشف, يمكنك ترك سؤالك وسوف يتم اجابته في سرية تامة

هي بنسبه كبيره هتحتاج تقييم نفسي لان الاسباب بتاعه العصبيه كثيره جدا ممكن يكون ضغط نفسي ممكن يكون مشكله نفسيه اشبه بالاكتئاب ممكن يكون رد فعل لسلوك معين ممكن يكون عدم رضا عن نفسها او عدم ثقه في نفسها كل حاجه ليها حل مختلف يفضل ان هي تتعرض على مختص نفسي يقدر يقيم سبب العصبيه والانفعال عشان يقدر يحط خطه مناسبه تقدر يكون ليها حل وما تتكررش مره ثانيه
التفكير المفرط يحدث عادة لعده اسباب منها القلق المفرط او التوتر والضغوط النفسية فيحدث ارق نصيحه يجب الذهاب لطبيب نفسي لكتابه دواء مناسب لو الموضوع يلزم ذلك واستعجال الذهاب لأخصائي لبحث المشكله نفسيا للتغلب عليها ومحاوله السيطره علي العقل وتهدئه تلك الافكار والتعامل معها بشكل تكيفي لا سلبي كما يحدث ،، وانصح مؤقتا ببعض جلسات التنفس العميق لمده ٢٠ دقيقه
الاهم من حساب الجلسه انك لما طلبتى المساعده اول ما حسيتى ان ف مشكله مسببات قلق ف حياتك وديه اول حاجه صح
اتفضلى اتواصلى مع رقم العياده وهتبلغك كل التفاصيل

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا علطول بقيت زهقان بطريقه مش طبيعيه اي حد يعمل اي حاجه في البيت بزهق علي جامد معنديش خلق خالص وي اي حاجه تحصل تدايقني وي ديما [إقرأ المزيد...]

فيه احتماليات كتير لأسباب اللي بيحصل ده
مهم نراجع مختص عشان يستبعدلنا الاضطرابات الكبيره عشان مايكونش منها خطوره فيما بعد سواء على نفسنا او المحيطين

اشعر وكانى ولدت حتى اعذب

الشعور النفسي يحترم جداا ويقدر ولكن دائما ما توجد له اسباب يجب البحث عنها لنستطيع تغير النتيجه الحاليه فيرجي حجز جلسه لمزيد من التفاصيل

أنا متزوجه وأم لطفله عمرها سنتين وموظفه دايما طول الوقت أحس إني تعبانه ومجهده وأقل كلمه تأثر فيا وبتتعبني جدا لدرجه وصلت لمرحلة إني اكلم نفسي وساعات بيحصل نسيان [إقرأ المزيد...]

أولاً، أشكركِ على مشاركة مشاعركِ بكل صراحة، ده دليل قوة ووعي بنفسكِ. اللي بتصفيه – الإرهاق الدائم، التأثر السريع بالكلام، الحديث مع النفس، النسيان، اضطراب النوم، والقلق المستمر – ده أعراض شائعة لـ"الإرهاق الأمومي والمهني" (Parental Burnout)، خاصة للأمهات العاملات زيكِ مع طفلة صغيرة. ده مش ضعف، ده إشارة إن جسمكِ وعقلكِ محتاجين دعم فوري عشان ترجعي أقوى.
ليه بيحصل كده؟
*الضغوط المتعددة: شغل + أمومة + مسؤوليات منزلية بيخلقوا "تحميل زائد" على الدماغ، اللي بيؤدي لإفراز هرمونات التوتر زي الكورتيزول بشكل مستمر، وده بيسبب التعب والقلق
*نقص النوم: الطفلة بعمر سنتين غالباً بتحتاج رعاية ليلية، وده بيقلل من هرمون الميلاتونين، فبتحسي بالخوف والنسيان.
*الحساسية العاطفية: الكلام السلبي بيضرب "الاحتياطي العاطفي" اللي خلص، فبتحسي إنه بيأثر أكتر.
ممكن تعملي خطوات بسيطة مؤقتا بس لازم جلسات تفريغ نفسي و دعم مهني :
*تمارين خفيفة (مش رياضة قاسية): مشي 15 دقيقة يومياً مع الطفلة – أفضل للإرهاق لأنه يزيد الإندورفين.
*طلب مساعدة يومية من الزوج (مثل "خد الطفلة 30 دقيقة")
* تمارين تنفس لخفض التوتر
* حددي موعد نوم ثابت و استخدمي روتين تهدئه للنوم
* اكتبي ٣ حتجات ايجابية عن نفسك كل يوم بليل قبل متنامي عشان تستعيدي ثقتك بنفسك
أنتِ مش لوحدكِ، كتير من الأمهات العاملات بيعدوا ده ويرجعوا أحسن. لو طبقتي الخطوات البسيطه دي هتحسي بتحسن ان شاء الله .
إدمان الإباحية يحتاج لعلاج دوائي وجلسات علاج نفسي فردية وجماعية لفترة
ادمان الإباحية يحتاج إلى علاج دوائي و جلسات علاج نفسي لفترة... جلسات فردية و جماعية

مساء الخير.. شكرًا د. فاطمة الجمال ع الإجابة والمساعدة.. ف ظروف أحسن كنت أكيد حجزت وتابعت معاكي بس الحمد لله على كل الأحوال.. سؤال لو وصل بيا الحال اني بقيت كاره الدنيا [إقرأ المزيد...]

معني أننا كارهين الدنيا أن علينا ضغوط كتير وافكار سلبيه مش عارفين نتخلص منها
نصيحتي ليك مارس رياضة المشي وتمارين النفس هتساعدك كتير انك تهدي واتمني تتابع مع مختص عشان نعالج بعض الأمور
يتم تدريج العلاج علي مدار أسبوع
يعني باخد نص الكميه اسبوع وبعدين اسبوع ااقل الجرعه التانيه
يعني لو بتاخد قرص بنقلله لنص قرص لمدة أسبوع وبعد كده ربع قرص لمدة أسبوع وبعدين نوقف
بس في حاجه اهم احنا اصلا اخدناه ليه
فيه بعض المشاكل والاضطرابات النفسية اني اشتغل علي نفسي واكون مع ثيرابيت افضل من العلاج الدوائي