أسئلة في تخصص نفسي

أسئلة طبية تم سؤالها من خلال مستخدمين تطبيق اكشف وأجوبة من أطباء متخصصين على إكشف, يمكنك ترك سؤالك وسوف يتم اجابته في سرية تامة

دة يقول انك تحت ضغط فوق درجة تحملك جايز تروما او حدث صادم محتاج تدخل نفسي ودوائي
مع حضرتك د.اميره محسن اختصاصيه نفسية اكلينيكية
حاصلة علي ليسانس اداب علم نفس
حاصلة على دبلومة علم النفس الإكلينيكي
طالبة في تمهيدي علم نفس

عضو رابطة الأخصائيين النفسيين
عضو اتحاد المعالجين النفسيين العرب
حاصلة على كورسات معتمدة في:
العلاج المعرفي السلوكي (CBT)
العلاج الجدلي السلوكي (DBT)
العلاج بالتعرض
استراتيجيات تعديل السلوك
برامج تدخل نفسي متقدمة

متخصصة في: علاج القلق والتوتر
علاج الاكتئاب واضطرابات المزاج
علاج الوسواس القهري (OCD)
علاج الصدمات النفسية واضطراب ما بعد الصدمة (PTSD)
تحسين العلاقات الأسرية والاجتماعية
جلسات دعم نفسي للسيدات قبل وبعد الحمل
جلسات تعديل سلوك للأطفال والمراهقين (اندفاع – عدوانية – ضعف تركيز – صعوبات في التعامل)

محتاج اتواصل مع دكتور نفسي

البرنامج هنا بيوفرلك الحجز مع كل التخصصات يافندم

محتاجة دكتور نفسياً مش إدمان

انا اخصائية علاج نفسي بالفعل مش بس أدمان

يجي احساس القلق وي الخوف وي ضيقت التنفس وي الرعشه وي احساس الموت وي بكاء شديد من غير سبب وي جوه عقلي اني هموت دلوقت حاجه تقولي خلاص ها تموتي وي اخاف وي افضل قعده وي [إقرأ المزيد...]

هي فعلا نوبات هلع اول نقطه في علاجها انك تعرفي أنها مش حتطور لموت حقيقي ابدا و بنستخدم لها مدرسه علاجيه اسمها علاج معرفي سلوكي و بتحقق نتائج كويسه ...لكن لو النوبات بتزيد لدرجه التقيء وقتها بنحتاج تدخل دوائي من طبيب

مش عارف انام ايه السبب والعلاج انامصدع من قلة النوم

الارق ومشاكل النوم ممكن تكون عرض لأسباب كتير يافندم محتاج تحجز مع دكتور يقدر يتعرف معاك على تشخيص الحالة بشكل واضح عشان يقدر يدى لحضرتك الحل الأنسب

لو سمحت أنا زوجتي مره واحده تعبت جداً جبتلها بدل الشيخ اتنين قال اني قرينها مسيطر عليها تعبانه جداً بتنام بال ١٥ ساعه قاعده تحس اني ديما خايفه او حد مراقبها آكلها قل [إقرأ المزيد...]

ايوا طبعا لازم علاج نفسي ضروري
الاعراض أشبه لاضطراب القلق لكن يرجي زيارة متخصص لتحديد مدى شدة ونوع الاضطراب واتحاذ الخطة العلاجية المناسبه ..لو الحالة دي مستمرة أكتر من أسبوعين بنفس الشدة، أو بدأ يظهر معاها خفقان، دوخة، أو نوبات هلع — فده يحتاج مقابلة متخصصة سواء مع طبيب نفسي أو أخصائي علاج معرفي سلوكي (CBT).
ممكن العلاج يكون بسيط جدًا — إما جلسات دعم نفسي، أو دواء خفيف مؤقت لو الطبيب شاف ده مناسب.
السلوك ده محتاج تقييم شامل من أخصائي نفسي أطفال أو تعديل سلوك علشان نعرف سبب العدوانية وضعف التركيز — سواء توتر، فرط حركة، أو صعوبات تعلم. بعد التقييم بيتحدد برنامج جلسات لتنمية الانتباه وتنظيم السلوك، وطرق مناسبة للمذاكرة حسب عمرها وطبيعتها.

السلام عليكم كنت عايز اعرف حاجه انا عندي بنتي ٤سنوات تفعل حركه شبه حركه العاده السريه. بقالها سنتين الحركه أنها تنام على بطنها وتضع يدها على الجهاز التناسلي وهي علي [إقرأ المزيد...]

وعليكم السلام
البنت في السن ده مش مدركه للسلوك ده معناه ايه فالمهم انك متتعاملِيش معاها بعنف أو توبيخ، وحاولي تشغليها بأنشطة وحركة أكتر بحيث تخلص الطاقه اللي عندها وحاولي تصرفي انتباهها عن المكان ده او النوم الغلط بنشاطات او تمرينات مفيده وبما إن السلوك مستمر بقاله سنتين، أنسب حاجة متابعة مع أخصائي نفسي أطفال أو تعديل سلوك لتقييم الحالة ووضع خطة تعديل مناسبة، والدواء مش كفاية لوحده.