أسئلة في تخصص نفسي

أسئلة طبية تم سؤالها من خلال مستخدمين تطبيق اكشف وأجوبة من أطباء متخصصين على إكشف, يمكنك ترك سؤالك وسوف يتم اجابته في سرية تامة

تخلص من العادي السريه دكتور في التجمع

اتفهم معاناتك وانك حاولت كثيرا بمفردك التخلص من هذا السلوك لكن دون جدوى لأن الامر يحتاج علاج للافكار وتنظيم الانفعالات وتعديل للسلوك فيه يتم هدم السلوك المشكل وبناء سلوك ايجابي صحي بعد معرفه السوابق للسلوك المشكل واللواحق
الاساليب العلاجيه التي نستخدمها اثناء رحله العلاج من العلاج المعرفي السلوكي والعلاج الجدلي للسلوكي والعلاج بالتقبل والالتزام
مساء الخير
لو بدات تحس تم فيه خلل في جوانب الحياة و تاثير عليها لازم تشوف متخصص للتقييم وجود اي مشكلة نفسية
حضرتك محتاجه متخصص يشرح لك الاحتياجات الاساسيه ليكي و يساعدك في فهم نفسك وصولا لمرحله الاتزان النفسي و يعلمك مهارات تظبط overthinking

السلام عليكم والدتى يرودها شعور أن كل الناس تسببت ف ظلها وايذاها ويريدون ياخدوا عيالهم وحاجتها وحياتها وان اختها خدت من زوجها مع أن زوجها متوفي واحيانا تقول سابنى [إقرأ المزيد...]

دي صدمات من الماضي العقل الباطن مخزنها محتاجين نعمل المقاييس النفسيه عشان نشخص الحاله والعرض صحيح

عندي اكتئاب حاد ومش عارفة اتوجه لمين واغلب الأطباء النفسيين كشفهم غالي باخد سيرباس سيرترالين ليا ٨ ايام على جرعة ٥٠ ورفعت الجرعة ل ١٠٠ اليوم ال ٩ ليا ٥ ايام على جرعة [إقرأ المزيد...]

طبيعي إنك لسه مش حاسة بتحسّن… السيرترالين بياخد 4–6 أسابيع عشان يبان تأثيره.
كمّلي على الجرعة اللي حددهالك الدكتور، ومتغيّريهاش لوحدِك.
وفي نفس الوقت ضروري تبقي مع أخصائي/ة نفسي جنب الدواء، لأن العلاج النفسي بيساعد إن التحسّن يظهر أسرع ويقلل الانتكاس

انا شاب فى ربعه كليه تربيه رياضه عام وأعانى من السرحان كتير جداو خيالات فى زهنى ويصدر من جسم حركات لا اراديه من إدى أو رجلى وانا اصلى أو وانا جالس واكون سرحان وانا [إقرأ المزيد...]

رد مبدئي كمختص نفسي.
اللي بتوصفه من:
- سرحان مستمر لفترات طويلة
- فقدان الإحساس بالوقت
- خيالات ذهنية
- حركات لا إرادية أثناء الصلاة أو الجلوس

كلها أعراض ممكن تكون مرتبطة بحالات زي:
- الشرود الذهني أو التشتت (Attention Difficulties)
- أعراض اضطراب انفصالي (Dissociation)
- أو حتى أعراض عصبية أو نفسية تحتاج فحص أدق

لكن مش هنقدر نحكم بشكل نهائي من مجرد وصف، فالمهم إنك تروح تقابل أخصائي نفسي أو طبيب نفسي يعملك تقييم شامل.

إيه اللي تقدر تعمله دلوقتي؟
- حاول تراقب الأوقات اللي بتسرح فيها: قبل ولا بعد مجهود؟ مع توتر؟ مع ملل؟
- اكتب يوميات بسيطة عن اللي بتحس بيه.
- حافظ على نمط نوم وأكل منتظم قدر الإمكان.
- احتمال كبير يكون عقلك وجسمك محتاج اهتمام

أهم خطوة:
زور طبيب أو أخصائي نفسي في أقرب فرصة علشان يبدأ معاك خطة واضحة.

كيف اتخلص من القلق ؟؟؟؟

القلق هو حالة من الارتباك والتوتر المرتبط بطريقة التفكير الخاطئة والمرتبطة بالمجهول والمستقبل، لذلك حسب شدة القلق اذا كان مرتفع يحتاج علي دواء او متوسط يحتاج الي متخصص نفسي يساعدك علي التدريب علي مواجهة القلق واسبابه وتعلم التفاعل والتعايش براحة وتكيف.
حضرتك بتحتاجي تروحي لطبيب نفسي بيعملك خطة علاج و جلسات و النوضوع بيتحسن

بحس اني بتعلق بالناس بسرعه ولو غابو عني بحس ان الدنيا فاضية عليا كاني الوحيده فيها وعندي اضطراب ف نومي وديما المواقف الوحشه الي مريت بيها ف حياتي بلاقيها بتيجي [إقرأ المزيد...]

محتاجه تكتبي افكارك وتشوفي ايه الحاجات اللي كنتي مفتقداها ف الصغر ف بتعوضيها دلوقتي ف التعلق بخصوص الناس لازم تكشفي عند طبيب عشان يكون فيه اسيسمنت كامل
محتاج تعرف ايه احتياجاتك اصلا من العلاقات والخصائص المعينه اللي هتختار من خلالها شكل العلاقة