أسئلة في تخصص نفسي

أسئلة طبية تم سؤالها من خلال مستخدمين تطبيق اكشف وأجوبة من أطباء متخصصين على إكشف, يمكنك ترك سؤالك وسوف يتم اجابته في سرية تامة

عند لحظات المشاجرة أو المواجهة، الجهاز العصبي بيفعل بشكل مبالغ فيه:
تزيد ضربات القلب
ترتفع هرمونات التوتر
يحصل ارتعاش في اليدين والقدمين
خوف شديد
رغبة في الهروب أو الاستلقاء
ترجيع بسبب تقلص عضلات المعدة
كل ده يدل على أن جسمك بيحاول يحميك، مش بيخونك.
الاحتمالات الأقرب
مش تشخيص، لكن حسب كلامك، ممكن يكون قريب من:
قلق اجتماعي شديد
اضطراب هلع عند المواجهة
حساسية عصبية عالية تجاه التهديد
صدمة قديمة مأثرة لسه (لو فيه م واقف زمان حصل فيها أذى أو إحراج) محتاجه علاج جلسات سلوكي معرفي

محتاج دكتور علاج من ادمان الحشيش

تماما
شغلنا بساعدك جدا لتوقف الادمان
عن طريق جلسات ودعم نفسي اجتماعي
محتاجين جلسات للتأهيل وتعديل الافكار والمذاج المتقلب وخصوصا بعد سن ال ٤٠ محتاجين جلسات تقويه النفس

هل فعلا الدكتور النفسي يعلاج الشذوذ الجنسي

ايوه .. ده اضطراب نفسي جنسي
اهم إرادة استعداد تام ع علاج نفسي ..بدون أدوية

انا مثلي الجنس وسالب ومارست الجنس مع الرجالة كثير جدا وفي نفس الوقت كثير من الأحيان بشعر با لقرف من نفسي وببقي عايز ابطل وأحيانا كثيرة ما بقدرش ابطل اعمل ايه انا [إقرأ المزيد...]

احنا هنا محتاجين نتوجه لمتخصص في الاضطرابات الجنسيه مش اي متخصص
دا سببه تقدير غير جيد للذات وصدمه في الطفوله قد تكون صدمه هجر أو فقد

امتي اعرف اني محتاجه اروح اكشف نفسية

لم حياتي تكون واقفه ، علاقاتي بتبوظ ، مقصره فشغلي ، حاسة طول الوقت اني مرهقه وتعبانه ومش عايزة اعمل اي حاجه غير اني مخرجش ، ( بإختصار لم يكون فيه توقف في مجالات الحياه اي كان نوعها )

محتاج اعرف انا محتاج طبيب نفسي بالأدوية الكيماوية ولامعالج نفسي تربوي انا جالي عرض من عشر ايام نغمات في الصدر وضربات قلب سريعه ومن سعتها وانا مصاب بالقلق والتوتر [إقرأ المزيد...]

دي نوبات رهاب وغالبا بعد تقييم الحاله ممكن نستخدم مضاد للتوتر..سلامتك

وانا مشي بيجيلي حاله بحس اني بفقد اتزاني وضربات قلب سريع وخوف وتوتر وملل وحساس اني اموت شويه ببقي كويس الحاله دا متتكرر معيا علي فترات ومفعرفش انام كويس دماغ حس انها [إقرأ المزيد...]

ده من اعراض القلق وده ممكن يكون بسبب تفكيرك ف موضوع او مشكله طول الوقت او ضغوطات نفسيه متراكمه التعامل مع هذه الضغوطات وفهمها بشكل واعى هيخليك تكون أفضل

يا دكتور انا علطول بتعصب بشكل مستمر بسبب او من غير سبب وديما بتعصب ع اولادي وبضربهم وممكن يكون السبب مش مستدعي كدا بس ببقا زهقانه غير ان عندي وسواس بحبش اي حاجه تتنقل [إقرأ المزيد...]

العصبيه الذياده دي من أعراض الاكتئاب ..ممكن تنورينا ونشوف اي السبب ال وصلنا للحاله دي باذن الله