أسئلة في تخصص نفسي

أسئلة طبية تم سؤالها من خلال مستخدمين تطبيق اكشف وأجوبة من أطباء متخصصين على إكشف, يمكنك ترك سؤالك وسوف يتم اجابته في سرية تامة

البرود الجنسي لدى السيدات من المشكلات الشائعة و التي تزداد حدتها مع أعراض القلق النفسي و التوتر و هي مشكلة تحتاج إلى علاج دوائي و المداومة على جلسات الاسترخاء و في بعض الحالات تتطلب عقد جلسات العلاج النفسي في حضور الزوج و الزوجة
طبيعة المشكلة
الوسواس ده بيخلي الشخص يحس إنه لازم يبلع ريقه كتير أو يتحقق من رائحة فمه بشكل متكرر.
بيكون عنده أفكار سلبية مستمرة: مثل "رائحتي وحشة"، أو "الناس هتلاحظ"، حتى لو الواقع مش كده.
ممكن يسبب قلق شديد وتوتر يومي، وده بيأثر على حياته الاجتماعية والدراسية.
2. علامات الوسواس عنده
التكرار المستمر لفعل معين (بلع اللعاب، تفقد الفم)
التفكير المستمر في فكرة معينة (رائحة الفم)
الشعور بعدم الراحة أو التوتر عند محاولة تجاهل الفكرة أو الفعل جلسات cbt

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا بيجيلي افكار موسوعه مش كويسه وبحلول التغلب عليها بالذكر والقرآن لكن الموضوع بدأ يضيقني و محتاجه التغلب عليه انا بقالي كده 6شهور [إقرأ المزيد...]

عشان بتقاومي الافكار فهتفضل تصارعك محتاجة تتعلمي ازاي تتحمليها وتتقلبيها وهي هتمشي لوحدها ودا هيتم بالعلاج النفسي هتعرفي ازاي تتقبلي الافكاري دي بدون صارع

كنت اخذت برشامة من حوالي سنة كتبهالي طبيب القلب وهي للاكتتاب واخذتها وبعدها حسيت اكني بموت وكل الدكاترة الي رحتلها قالوا بانك اتاك من وقتها وانا مش كويسه و كل فتره [إقرأ المزيد...]

نفسى يحتاج لعلاج سلوك معرفى

اكتئاب شديد وهلع وباخد علاج سروكسات اولابكس

كويس جدا انك بدأت علاج، التزم بالدواء ومتابعة الطبيب. لو الأعراض مستمرة بقوة أو في أفكار مؤذية لنفسك لازم ترجع للطبيب فورًا، والجلسات النفسية هتفرق جدًا معاك
علي حسب الأعراض الموجودة عندك
لكن استمرارك وارادتك هي دي اللي هتخليكي تتحسني اسرع
اهلا وسهلا بحضرتك وبشكرك علي اهتمامك بحالة ابن اختك ...ثانيا بقترح حضرتك تعرضي ابن اختك علي دكتور مخ وأعصاب أطفال

أنا كنت صغيرة تقريبًا فى ٦ إبتدائي أو ١ إعدادى كدبت كدبه بس مكنتش متخيلة إن الكدبة دى هيجى من وراها مشكلة كنت عاملة جمعية صغيرة عشان كان نفسى أجيب مقلمة و أقلام [إقرأ المزيد...]

مساء الخير
الموقف ده بيمثل ليكي أحد المواقف أو الاسباب للشعور بالذنب ... ولو مع الوقت اتراكم الشعور بالذنب ده بيتحول لحاجة اسمها الخزي وده فيه بحس اني انا الذنب نفسه..
لذلك مهم نحله
حل الموقف ده
1-تتكلمي مع والدك انك كنتي صغيرة وقتها وانك مكنتيش فاهمه وانك توبتي عن ده
2- تصارحي والدتك لو مصارحتيهاش وتعتذري لها
3- لو الموضوع لسه متصافاش مع عمتك و بنت عمتك تصفيه معاهم
ولو لسه الشعور مصاحب معاكي ممكن تلجأي لمتخصص يساعدك اكتر بشكل عميق سواء انا أو دكتور غيري