أسئلة في تخصص نساء وتوليد

أسئلة طبية تم سؤالها من خلال مستخدمين تطبيق اكشف وأجوبة من أطباء متخصصين على إكشف, يمكنك ترك سؤالك وسوف يتم اجابته في سرية تامة

بكام عمليه غشاء البكارة

الدكتور لا يتعامل مع أي أمور أو إجراء متعلق بغشاء البكارة
ممكن مفيش مشكلة بعد عمل اختبار حمل للتاكد ان الحقن فعالة

أنا ولدت ورحم انفجر من ثلاث شهور وكان منفجر قبل كدة ودلوقتي فى حتت دم مكان ولادة متنظفتش وخدت حبوب منع حمل علشان تنزل وحاليا بعانى من نفسي بحس روحى بتتسحب منى مقدرش [إقرأ المزيد...]

مطلوب اولا مناظرة الحالة
وتقييم الوضع بالسونار ده بيحددلنا هنمشي ع علاج دوائي او تحتاج كحت وتنظيف
لو معاكي اشعه ممكن تتواصلي معانا وتبعتيها
لابد من تقييم الحالة وعمل سونار وتاريخ مرضي مفصل ووضع خطة كاملة للعلاج حسب السن والسونار

أنا دلوقتي حامل في الاسبوع الاول وانا في كليه تربيه رياضيه و كنت حامل مره و الطفل نزل في الشهر الرابع بسبب المجهود اللي في الكليه هل فيه طريقه انزل بيها البيبي في [إقرأ المزيد...]

حرام تنزيله
تاني حاجه ظبطي شغلك ومجهودك وكملي حملك بسلام
Hibiotic. 1 gm
قرص كل ١٢ ساعة
ولكن لابد من مراجعة طبيب أمراض النساء لاستبعاد وجود خراج في الغدة
ينفع تولدي طبيعي لكن بشروط معينة حسب كل حمل وكل حالة...
لكن مفيش حاجة اسمها نضمن انك تولدي طبيعي... واللي يقولك اضمنلك تولدي طبيعي ده دكتور غير أمين... كل ولادة طبيعية وليها مضاعفاتها ومشاكلها اللي قد تؤثر ع الام او الجنين واللي بتخلينا نولد قيصري.. بصرف النظر عن حل كان فيه ولادة سابقة أو لا أيا كانت طبيعة الولادة

انا انسه والدوره الشهريه عندي جتلي يومين بس واحينا ثلاثه ايام فقط مش عارفه هل فيها شي مقلق ولا ده عادي مع العلم ان بحس بوجع في بطني وظهري ورجلي ارجو الرد [إقرأ المزيد...]

اهلا حبيبتي ..
الدورة الشهرية المنتظمة بتيجي كل 21يوم حتي كل 35يوم ..و تستمر من يومين لسبع ايام .
خلينا نتأكد أن وزننا مظبوط و مش زيادة . و نركز لو في شعر زائد . و طبعا هانحتاج نعمل سونار و بعض التحاليل لو الموضوع متكرر.

السلام عليكم. حضرتك كشفت عند دكتور وقلي انتي حامل والكيس ظاهر. بس مفيش نبض انا ع حسابي في الشهر الثاني والدكتور قلي باين قدامي الاسبوع الخامس وقلي لازم ينزل ايه الحل [إقرأ المزيد...]

لازم تقييم الحاله كويس والتاكد من عدم وجود نبض
وبعدين اتخاذ قرار
حضرتك تتفضلي ومعكي الاشاعات وتحاليك